Föryngring

Odla ny skog.

7 inlägg 5817 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Odla ny skog.

Oscar1995  
#110652 Tjena är en kille på 15 år som funderar på att plantera lite nya plantor i min morfars skog. Men funderar på vad man får ut mest av senare om man ska ha det till ved i framtiden ? ska helst växa snabbt för det börjar ta slut i skogen...

Sen undrar jag också om det är svårt att odla kungsgran ? hur lång tid det tar innan dom är färdiga att använda som julgranar ? och hur mycket plantor kostar ?

Tacksam för svar :)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

6252736  
#110678 .

Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110691 Lärk,poppel och hybridasp är tre snabbväxande trädslag. Jag skulle nog funderat på dessa tre om man skall ha det till ved.

Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

amcore  
#110715
Oscar1995 skrev: Men ska helst växa snabbt för det börjar ta slut i skogen...






återplanterar alldrig din morfar? eftersom det börjar ta slut i skogen? eller är det just skog som ska bli ved som börjar ta slut?
har för mej att granplant kostar runt kronan styck, kan ha fel nu oxå :|

Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

Oscar1995  
#110755 Jo han har planterat bok för några år sen men dom kommer inte upp så bra. och det börjar bli glest bland dom stora bokarna inte så många träd kvar.

okej har också för mej att dom kostar det.

   TS
Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

MNskog  
#110765 Hybridasp är vad jag tror det bästa när det gäller snabbväxt. Men du måste nog stängsla in planteringen annars äter viltet upp plantorna för dig.

Avatar Fallback

Re: Odla ny skog.

Oscar1995  
#110873 Där vi har planterat bokarna är där ett 3 meter högt stängsel så det är lungt.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).