Föryngring

Såddpucken

18 inlägg 8661 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Såddpucken

alias  
#86775 Välkommen till forumet Ulfstand!

Hur högt SI räknar du som såddbonitet, T22-24?

MVH
Alias

Arevo
Avatar Fallback

Re: Såddpucken

Ulfstand  
#87125 Tänk sådd. Har för lite erfarenhet av södra Sverige för att säga något om gränserna där. I norra Sverige är nog T24 kanske övre gränsen var jag skulle föryngra med sådd och puck. Men viktigt är att beakta helheten, både sådd och puck behöver kappilärt vatten. Allt för grovkorninga marker är inte lämpliga och allt för täta marker kan vara syrefattiga. På högre bonitet kan du dämpa uppslaget av gräs, mjölkört, hallon etc genom att ställa skärmträd om det är möjligt. Då får du dessutom ner betestrycket av snytbaggar. La ut ett såddförsök för många år sedan i Sund (SV Tranås) på en T26a. Under skärm gick det bra men på hygget tynade det mesta bort i gräset. När vi lärt oss mer om pucken kanske vi vågar tänja på gränserna. Tror att det är klokt att börja lätt och lyckas än att börja med att testa gränserna och riskera att misslyckas.

Användarvisningsbild

Re: Såddpucken

Kse  
#149994 Fick se, känna och diskutera såddpucken idag.
Innehåller som tidigare nämts ett förädlat frö inbäddat i en torvpuck med lite näringsämnen för fröet, allt till tänkt kostnad av 40 öre st.
Ska planteras med rätt sida upp och en meters mellanrum, främst som en ersättning för sådd.
Diskutionen gick igång om planteringsätt, maskinell och manuell, planta kontra frö.
Ska bli intressant att följa.
IMG_8165.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).