Föryngring

Höstplantering

8 inlägg 3486 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Höstplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67492 Vad tror ni är det för sent att sätta täckrotsplantor nu?
Platsen är; Ångermanland, inte frostkäänslig mark.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Höstplantering

Jasi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67494
OAS-forests skrev:Vad tror ni är det för sent att sätta täckrotsplantor nu?
Platsen är; Ångermanland, inte frostkäänslig mark.


Se bara till att få fast plantorna så de inte fryser upp (jordklumpen skall ner under markytan och lite jord över). Annars skall det inte vara någon fara.

Användarvisningsbild

Re: Höstplantering

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67509 Ja det ska inte vara några problem så länge det inte är uppfrysningsbar mark....

Själv ska vi plantera ca 9000 plant nu i början av nästa vecka här uppe kring umeå.

Avatar Fallback

Re: Höstplantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67515 Det är aldrig försent så länge marken inte är mer frusen än att du får ner plantorna.

Användarvisningsbild

Re: Höstplantering

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67532 Ok, det låter ju bra!
Jag planterade om en buske hemma på tomten nu i veckan men det verkar som att den vissnar.
Kanske skogsplantorna är tåligare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Höstplantering

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67603 Jag har drabbats av uppfrysning där jag inte trodde det skulle hända. Inte kul!
Antagligen var marken mer finjordsrik än väntat.

Jag ser höstplantering som en nödlösning för att hinna med bättre, dvs vårplantering är mitt huvudalternativ.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Höstplantering

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67618 Risken med vårplantering är väl att det finns något större risk för torka jämfört med höstplantering, sen är frågan om höstplantering också kan vara något bättre vad gäller skydd mot insekter, men det e klart under vårplanteringen slipper man oftast gräs med mera.

Vi har dock aldrig råkat ut för någon omplantering pga att man planterat sent på hösten, på vårkanten däremot har det förekommit några omplanteringar, pga torka/snytbagge...


Var iallafall riktigt härligt planteringsväder idag synd att man dock är förkyld så man hann inte sätta så mycket som man hade hoppats på :/

Avatar Fallback

Re: Höstplantering

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67692 Har höstplanterat för det mesta och det har gått bra. Planterar bara gran och gärna rätt så stora. Nu får jag markberett de närmsta dagarna och grunnar på om man ska springa direkt i hasorna på maskinen eller ändå vänta till vår.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).