Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Skogma
 Svara  38 inlägg  13280 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Re: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381196 Hittade lite info om ryggsprutor på kapitel 8 i http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/att_ ... B97-04.HTM
/Niklas

Föryngring
Användarvisningsbild

#382906 Nu har jag fått hem en SOLO 475 med pro-sele, gummislang, metallrör, diverse munstycken etc. Som väntat får pro-selen följa med till Gardells för förlängning m.m.

Ni som går med ryggspruta, hur gör ni med drickat! Tar ni med det på sprutan? Eller lägger ni ut depåer på strategiska ställen?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Sv: Spruta till Viltskydd och Snytbagge

alias skrev:
Niking skrev:Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas

Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

Kanske att ett annat munstycke ger mindre spill?

MVH
Alias

Alias! Såg att det fanns ett droppskydd till SOLO-ryggsprutor. Skogma art nr 147010 för endast 68 kr + moms. Värt att testa?
/Niklas

Niking skrev:
alias skrev:
Niking skrev:Misstänker att det kan vara värt att gå upp lite i kvalitet på handsprutorna och köpa Solos handsprutor.

Intressant synpunkt angående preparattillgång. Är det för att precisionen blir bättre med handsprutorna? Hur kan precisionen i så fall förbättras på ryggsprutorna?

Jag är 196 cm lång.
/Niklas

Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

MVH
Alias

Alias! Såg att det fanns ett droppskydd till SOLO-ryggsprutor. Skogma art nr 147010 för endast 68 kr + moms. Värt att testa?
/Niklas

Helt klart intressant Niklas, får nog lägga till ett sådant nästa gång jag beställer grejer från Skogma.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

#384422 Nu har jag varit en sväng till Gardells och förlängt bärremmarna ca 20 cm, så nu hamnar midjebältets runt midjan och inte vid revbenet. Nu är det bara manometern och något testat munstycke kvar innan SOLO-sprutan är redo.
/Niklas

alias skrev:Nu var det HaTe2 som jag körde i ryggsprutan och jag uppfattade det om att det droppade mycket mellan plantorna (efter att man släppt "avtryckaren" - nu var detta knähöga plantor som behandlades så det fanns ju rätt mycket preparat i röret mellan handtaget och sprutmunstycket som kunde rinna ut, behandlar man plantor över midjehöjd så bör ju vätskepelaren trycka mer från munstycket och mot handtaget). Tricon uppfattar jag som mer trögflytande, så problemet blir nog inte lika stort där.

MVH
Alias

Inledde Tricosäsongen i går med att spruta ca1500 plant. Konstaterade dock att något inte var som vanligt då det droppade massor mellan plantorna. Väl hemma igen så demonterade jag hela handtaget och konstaterade att trots extremt noggrann spolning så hade det ansamlats rester av Trico runt o-ringarna så ventilen kärvade.
Så i fortsättningen blir det tvätt med såpa vid slutet av sprutsäsongen av alla delar av sprutan.

#408468 Precis samma här. Jag tvättar allt, inkl O-ringar, med diskmedel och blåser rent med tryckluft. Har funkat bra senaste åren. Trots noggrann rengöring brukar ändå nån liten flaga fastna i munstycket den första timmen när jag tar den i bruk. Bäst är nog att försöka planera så att man sprutar annat preparat direkt efter Trico. Jag brukar spruta med RoundUp på lite grusgångar och uppfarter efteråt. Apropå Trico så har jag en blomspruta hängandes i en stropp på selen när jag höströjer granplanteringarna. På så vis kan jag få upp lite tallplantor i de annars monotona granskogarna. Brukar vara lagom att fylla sprutan när jag tankar sågen.

Användarvisningsbild

Niking skrev:Nu har jag varit en sväng till Gardells och förlängt bärremmarna ca 20 cm, så nu hamnar midjebältets runt midjan och inte vid revbenet. Nu är det bara manometern och något testat munstycke kvar innan SOLO-sprutan är redo.
/Niklas

Tyvärr blev ryggsprutan väldigt baktung, varför det blev en ny resa till Gardells i kväll. Jag lät sy på två breda remmar i ryggplattan och fäste den ena änden i respektive axelrem. Den andra änden spändes runt själva ryggsprutan.

För att förhindra att axelremmarna åker bakåt p.g.a. baktung ryggspruta, fick jag montera en andra bröstrem strax nedanför infästningen av de breda remmarna. De breda remmarna togs för övrigt från gamla Pellenc-selar.

Vis av erfarenhet från en liknande operation på Stihls stora lövblås, så blir det ett rejält och obehagligt tryck från de båda bröstremmarna, särskilt från den nedre bröstremen. För att lindra detta obehag, gjordes en avlastande "kudde" i dubbelt läder för att fördela trycket.
/Niklas

DSC_0272.JPG
DSC_0273.JPG

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Spruta rödfärg av Sture Andersson - ons 03 jun 2015, 12:49
i Servicebyggnader

12
23 svar
20500 läst
av Glorisolrödfärg     
tor 31 aug 2017, 23:29
Fylla fett i husqvarnas spruta? av Mangan - sön 26 jan 2014, 08:55
i Motorsåg och handhållet

12