Plocka kottar

Skogma
 Svara  24 inlägg  17355 visningar  5 följer

Re: Plocka kottar

#78863 Tror att anledningen till begränsningen var att motverka förändringar i landskapsbilden. Sen vill jag minnas att det inte var lika stora produktionsvinser med contorta jmf vanlig tall när man kom söderut.

Sen gissar jag även att miljömupparna är rädda för att den biologiska mångfalden ska utarmas.

Tror dock inte att någon kan säga nått om du planterar dem i din trädgård (där får man ju plantera det mesta annat, så länge det inte är narkotikaklassat eller dyl.).

Om man vill kolla på riktigt fin contorta så rekommenderar jag en resa till Siljansfors försökspark.
Det var först efter detta besök som jag förstod varför arten kallas Lodge Pole Pine (ungefär tältpinnetall) i Nordamerika.

Tror att mycket av den dåliga kvalitet som många idag förknippar med contorta beror på främst tre saker;
- för glesa planteringsförband, samma sak som med vanlig tall, den ska få trängas i ungdomen
- plantering på för täta jordar, skulle troligen ha varit gran på många ställen istället
- rotsnurr, till stor del ett plantskoleproblem

Vill minnas att t.ex. Holmen har en del fina sådda contortabestånd.

MVH
Alias

Föryngring
Användarvisningsbild

alias skrev:Tror att anledningen till begränsningen var att motverka förändringar i landskapsbilden. Sen vill jag minnas att det inte var lika stora produktionsvinser med contorta jmf vanlig tall när man kom söderut.

Sen gissar jag även att miljömupparna är rädda för att den biologiska mångfalden ska utarmas.

Jo det brukar ju alltid vara nått i den stilen tyvärr.

alias skrev:Om man vill kolla på riktigt fin contorta så rekommenderar jag en resa till Siljansfors försökspark.
Det var ju inte allt för många år sen man var i området. Det är ju f*n att man ska missa sånnt. Men nu har man det i åtanke iaf för planerandet, tack för tipset iaf :)

Nä man får väll nöja sig med sitt försök på lite vanlig tall i nuläget. Och nån gång i framtiden om man får tag på nått även testa lite annorlunda saker. Men vem vet, regler och sånnt kan säkert ha ändrats innan dess :D

Användarvisningsbild

#78867 Ett annat fint contortabestånd finns vid Ålidbergets skidanläggning utanför Nordmaling sydväst om Umeå. Sonen och jag var dit 2006 då denna bild togs.
Bild

#79222 Jag håller med Alias, man får ju plantera det mesta i trädgården.
1 träd kan inte fördärva den biologiska mångfalden. Speciellt inte när den har väldigt svårt att sprida frön narturligt. Men hade varit intressant att testa, synd att man inte får tag i några frön.
Man skulle kännt någon som bodde långt norr ut med Contorta bestånd :lol:
Hade även varit intressant med Sitkagranfrön, men det är samma regler som för Contorta

#236345 kapar denna tråden lite...
Jag sådde lite svartgran i våras och de grodde bra.
men nu till min fråga hur ska man förvara dem under vintern, vad är bäst är ca 5cm höga.

WP_20130906_001[1].jpg

#236361 Ute, men skydda dom mot solljuset när våren kommer så dom inte turkar, roten frusen och planten börjar jobba, är blir fort katastrof. Hemskt utsatta för det.

hasse_as skrev:Inlägg av hasse_as » Idag, 17:06
kapar denna tråden lite...
Jag sådde lite svartgran i våras och de grodde bra.
men nu till min fråga hur ska man förvara dem under vintern, vad är bäst är ca 5cm höga.

Köp dig en snökanon!
Skämt åsido men Bogrundets plantskola (SCA) har en stor arsenal och kapacitet när det gäller snökanoner, så stor att närliggande skidklubbar brukar få hjälp med kanonsnö till sina skidspår.
Som Jens skriver, på våren bör de tina upp försiktigt, dvs på en skuggig plats.

Användarvisningsbild

#378091 När man ser grantopparna här i Småland så väcks tankarna på att klänga och så eget frö. Så jag väcker liv i den här tråden. Det är kanske mer intressant att så tall direkt på hygget men det går ju bevisligen att odla upp granplantor också.
Jag hittade den här digra handboken om frö och frösådd:
http://www.silvaboreal.com/expert/Såddhandbok/såddhandbok.pdf

För den som vill ha något mer lättsmält rekommenderas Kunskap Direkt:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... -eget-fro/

Användarvisningsbild

#378094 Här är lite mer tips för den som vill odla plantor:
http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... ANTskolan/

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
När kan jag plocka in brädorna? av Axl - lör 05 maj 2012, 22:10
i Virkesmätning och Matrisfub
13 svar
7348 läst
av Camwood     
mån 07 maj 2012, 23:47
plocka ut avverkningsintäkt ! av Linuss - tis 13 dec 2016, 12:16
i Skogsekonomi
3 svar
2171 läst