Ekföryngring

Skogma
 Svara  7 inlägg  2136 visningar  0 följer

Ekföryngring

#32302 Hej skogsbröder. Eken har ju haft sin nordgräns vid Dalälven men icke så längre. På ett ca 3ha stort område har jag fått ett ganska stort uppslag av ekplantor. Den största är nu ca 5m hög och har växt lika fort som övrigt löv. Har ingen tidigare erfarenhet av ek då det ej funnits några.
Frågorna är: Är det någonting att satsa på? Röjning? Skötsel? mm. Nu är ju dom typ buskiga med spretiga grenar, och även flerstammiga. Allt av intresse som det brukar stå i annonser.

TS
Föryngring
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32719 Makalöst att inte alla dessa sydstatare i Sverige kan något om ekskogskötsel.

#32725 Ek? Vi odlar bara gran här nere... ;-)

#32752 På mina magra marker växer inte mycket ek, men jag vet såpass mycket som att om man gallrar för hårt så blir det vattenskott - små grenar som växer ut lite varstans på stammen och fördärvar kvalitén.

För en del år sedan gav skogsstyrelsen gratis rådgivning om skötseln av adellöv. Gäller inte det fortfarande?

#32773 Hej, har ekarna självföryngrat sig och kommit upp över älgsäker höjd har du ju kommit förbi det svåra stadiet.
jag hade utnyttjat det som nu kommit så här långt.
Gå in på http://www.skogforsk.se/KunskapDirekt/T ... 17657.aspx
och läs om hur du röjer fram huvudstammarna.
År de fem m höga skall du ha ca 4500 till 6000 stammar/ha, dvs 1,3-1.5 m mellan stammarna.

Ekskötsel är kanske lite mer tidskrävande än tex granskötsel men skogen är ju lite trevligare att vistas i och tre ha är ju en lagom stor bit att börja träna på.

Sedan om de ger bättre betalt än gran är väl tveksamt, men pengar är ju inte allt.

Det viktigaste är väl att de inte får stå för trångt, eftersom det minskar andelen grönkrona (vilken skall vara minst 60% av trädets höjd).
Och som sades innan blir det för glest bildas vattskott vilka man i sin tur får stamkvista bort för att få kvistfria stammar vilket ger bäst pris.

Lycka till
BMC

#32788 Älgsäker höjd? Äter dom inte barken på ek som på tall? Tack för adressen till skogsforsk, men där står det mest om rena ekföryngringar och jag har tall, gran, björk, rönn och ek i en salig blandning. För min del så är det kul att få ett nytt trädslag på markerna så det är inte för pengarna.

TS

#32809 Det stora problemet som jag ser det är att älgarna betar alla småplantor som kommer upp. Topparna betas av och som resultat skjuter plantan ett nytt skott och förutom att plantan avstannar i växten så innebär det att det nya skottet som växer ur kommer att växa horisontellt till att börja med vilket ger en krokig och snedvuxen stam.
Jag har inga problem med att älgarna gnager på ekstammarna -det har jag däremot på granarna som står bredvid.

Att trädslagen står blandat är inga problem, efterhand som träden närmast din utsedda huvudstam börjar skugga eller växa in i ekens krona gallrar man bara bort den. Så om detta träd är en gran eller bok spelar ingen roll, gran är kanske till öch med att föredra eftersom den inte är så bred i toppen, samtidigt som den skuggar ekstammen och därmed hindrar vattskotten att bildas.

En annan indikator på att de står lite glest är om det börjar växa gräs bland träden, då är det för liten grundyta, dvs marken producerar inte för fullt..
Det är detta ständiga bortgallrade av konkurerande stammar som innebär lite merarbete jämfört med granodling som man gallrar två eller tre gånger under sin livstid.

Man räknar med att man bör göra detta var femte år för att det inte skall "växa ifrån" dig.

Ekar skall stå tätt under de första åren - ungefär som dina, för att sedan efterhand gallras ut till ca 12-15 m avstånd de sista åren innan avverkning (ca 150 år).

Priset på ektimmer stiger markant över 30cm diameter så man måste nästan upp i över 100 års ålder.
Så de träden tex gran etc som står mellan dina blivande huvudstammar kömmer att kunna bli rätt stora innan de avverkas.

Nackdelen är bla att man inte får ihop så stora volymer av ektimmer vid gallringar eller avvekningar.
Det är dock inte så stora krav från köparen som tex graninköparen på att man skall ha minst 10m3.
Det finns även en del så kallade "ekmejeri" (tror jag de kallas) dvs ett flertal skogsägare samlar ihop sina ekstockar på ett ställe där timmerbilen kommer och hämtar dem.
Alternativet är kanske att leta upp ett lokalt sågverk eller snickare som köper mindre volymer.

BMC

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser