Föryngring

Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

8 inlägg 7492 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

Torbjörn Johnsen  
#448958 Skogsstyrelsen undersöker regelbundet den svenska produktionen av skogsplantor och rapporterade om utfallet 2016i ett pressmeddelande i går. Totalt har 345 miljoner plantor levererats under fjolåret och hela 46% är tallplantor. Gran står för 50% och resterande 4% är björk, contorta och övriga trädslag.

Täckrot (86 procent) är det dominerande produktionssättet. Barrot utgör 13 procent medan övriga produktionssätt är näst intill obefintliga. De flesta plantfröerna har sin härkomst i svenska plantager eller svenska bestånd, totalt ca 83 procent.


Är det någon mer än jag som är förvånad över att andelen tallplantor nästan är lika stor som för granplantorna? Man får ju intrycket att det planteras alldeles för mycket gran. Speciellt i Götaland. Men trädslagsfördelningen bland plantorna skiljer sig ju inte så mycket från hur det ser ut i skogen. Lägg därtill sedan en andel självföryngring av främst tall så borde det ju inte saknas tall på hyggena. I alla fall inte fram tills att viltet har tagit sitt :-SS

För den som vill läsa hela rapporten så finns den här:
http://www.skogsstyrelsen.se/Global/myn ... 202016.pdf

För den som vill fördjupa sig i siffrorna så kan man själv gräva i Skogsstyrelsens databas här:



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448971 Drog inte du igång en diskussion om självföryngring och att den hade minskat drastiskt de senaste tio åren, det borde påverka planteringsvolymerna. Jag är som du förvånad över andelen tallplantor men så bor vi i samma region och sverige är ju större än småland.

Användarvisningsbild

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448999 Själv är jag inte förvånad, beror givetvis på vart man bor, här uppe i norr vill vissa bolag öka andelen tall i föryngringarna... runt 70/30 tall/gran

Även om naturlig föryngring minskar så torde arealen sådd öka i ungefär motsvarande trakt.

"Det finns något större än götaland" :)

Användarvisningsbild

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

Torbjörn Johnsen  
#449017
SkogsGotte skrev: "Det finns något större än götaland" :)

Ja, så är det ju definitivt :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449189
SkogsGotte skrev:Själv är jag inte förvånad, beror givetvis på vart man bor, här uppe i norr vill vissa bolag öka andelen tall i föryngringarna... runt 70/30 tall/gran

Även om naturlig föryngring minskar så torde arealen sådd öka i ungefär motsvarande trakt.

"Det finns något större än götaland" :)


Även om ni planterar glesare så blir det fantastiskt mycket plantor på era enorma arealer i norrland.

Frågan jag ställde ovan om minskad självföryngring? Är det något du har märkt av?

Avatar Fallback

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

isteskog  
#449195 Hos mig i Hälsingland med dess kvalitetsfura så minskar självföryngringarna. Inte ens Mellanskog pläderar längre för kvalitetsskog :sad: De enda som propagerar för det är Rundvirke .....
Skogsägarföreningarnas ungskogsskötsel liknar mer och mer bolagens skötsel. Plantera färre plantor, röj ner till 2000 stammar/ha även på bra boniteter 24. Gallra hårt och låt inte skogen bli gammal. Helt fel väg enligt mig att gå på privat mark. Vi skogsodlar väl inte med tanken att förse massavedsindustrin i första hand med virke. Det är ju på stamtäta, virkesrika slutavverkningsskogar vi i Norrland ska få lönsamhet ..... enligt mig iaf! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449227
busholle skrev:
SkogsGotte skrev:Själv är jag inte förvånad, beror givetvis på vart man bor, här uppe i norr vill vissa bolag öka andelen tall i föryngringarna... runt 70/30 tall/gran

Även om naturlig föryngring minskar så torde arealen sådd öka i ungefär motsvarande trakt.

"Det finns något större än götaland" :)


Även om ni planterar glesare så blir det fantastiskt mycket plantor på era enorma arealer i norrland.

Frågan jag ställde ovan om minskad självföryngring? Är det något du har märkt av?



Jo jag tycker att det blir mer och mer ovanligt med fröträdställningar iallafall runt Umeå. Har ju även varit en del stormar i norr under dom senaste åren som säkerligen gjort bolagen än mer försiktiga till fröträdställningar... Varierar säkerligen en hel del från område till område...

Märker främst av en ökad areal sådd, många fina tallhedar som man verkligen velat plantera har blivit sådda istället...

Avatar Fallback

Re: Tall stod för 46% av levererade skogsplantor 2016

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449310
SkogsGotte skrev:
busholle skrev:
SkogsGotte skrev:Själv är jag inte förvånad, beror givetvis på vart man bor, här uppe i norr vill vissa bolag öka andelen tall i föryngringarna... runt 70/30 tall/gran

Även om naturlig föryngring minskar så torde arealen sådd öka i ungefär motsvarande trakt.

"Det finns något större än götaland" :)


Även om ni planterar glesare så blir det fantastiskt mycket plantor på era enorma arealer i norrland.

Frågan jag ställde ovan om minskad självföryngring? Är det något du har märkt av?



Jo jag tycker att det blir mer och mer ovanligt med fröträdställningar iallafall runt Umeå. Har ju även varit en del stormar i norr under dom senaste åren som säkerligen gjort bolagen än mer försiktiga till fröträdställningar... Varierar säkerligen en hel del från område till område...

Märker främst av en ökad areal sådd, många fina tallhedar som man verkligen velat plantera har blivit sådda istället...

Men just tallhedarna ska väl sås eller självföryngras?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).