Föryngring

Planteringsråd till nybörjare?

4 inlägg 5227 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Planteringsråd till nybörjare?

Johan60  
#444926 Jag har för knappt ett år sedan köpt en skogsfastighet i Västerbottens kustland. En avdelning på 11 ha som i skogsbruksplanen är markerad G20 avverkades för drygt 10 år sedan. Såvitt jag förstår var tanken då att föryngra med frötall, vilket verkar ha fungerat hyfsat på större delen av avdelningen. Efter jag röjt står mest tall 2-3m, en del björk 2-3m och lite gran börjar komma fram på vissa ställen.

Men i två mindre områden, ett ca 30m x 80m och ett ca 20m x 50m, växer bara gräs och någon enstaka rönn. Jag funderar på att försöka göra en manuell kompletteringsplantering, jag är nyfiken på om det går att få något att växa här. Det ligger i en svag sluttning, och är inte speciellt fuktigt. Det är ingen sten i dagen, men gräver man en bit så är det mycket sten och grus. Inga stora problem med älg i området. Skogen i angränsande fastigheter är mest gran.

Jag behöver göra några val, t ex:
Tall eller gran?
Barrot eller täckrot?
Markberedning eller plantskydd (täckskiva)?
Planteringshacka eller röjsågsfräs (Terracut)?
Planteringsrör eller annan metod?
Mer att tänka på?

Jag har läst en del på detta forum och andra ställen samt även talat med några skogskunniga. Men jag har ännu inte någon riktigt klar bild av vad som är bäst. Så jag är tacksam om ni har några råd?

Just nu lutar jag åt att prova tall, täckrot, markberedning med planteringshacka och plantering med rör.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Planteringsråd till nybörjare?

isteskog  
#444933 Låter som en bra idé :smile:

Avatar Fallback

Re: Planteringsråd till nybörjare?

clasandre  
#444934 låter som du har en plan som kan funka! :) men köp inte utan snytbagge skydd! lite beroende på varit i Västerbottens kustland du är så är de mer eller mindre men vet att Nordmalings trakten med omnejd räknas som ett problem område.

Avatar Fallback

Re: Planteringsråd till nybörjare?

jannee  
#444935 Just nu lutar jag åt att prova tall, täckrot, markberedning med planteringshacka och plantering med rör. :!:
Se senare till att hålla nere (o)gräset, kommer du att få ett helt godkänt resultat :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).