Föryngring

Sådd av tall utan markberedning

17 inlägg 24585 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sådd av tall utan markberedning

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456448
Mangan skrev:Går det att så på mosse?


Vi provat plantera svartgran på "myrmark" för 20 år sen. Av experimentlust. Det blev helt misslyckat. Gav upp eftersom "man bara ska välja de krig man kan vinna nåt på".

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sådd av tall utan markberedning

Skogrates  
#510346
Losec skrev:
Anse skrev:
Losec skrev:Tackar för svaren:
Tanken är att sätta granplantor över hela hygget men att sätta med större lucka just i gruskullen och där så tallfrö mellan plantorna. Fick iden från Skogspodden, dom gör det konsekvent även upp på G32.
Min fråga avseende verktyg gällde för att få fram såpunkter, alltså hacka eller motsvarande för att göra en "fläckvis markberedning"


Hej, hur har det gått?

Har också blivit inspirerad av skogspodden och var faktiskt på deras exkursion i Vassemåla igår (lördag 6/5). Där visade de ett bestånd som hade avverkats innan de själva köpte det, och det var lämnat frötallar på det.
För att hjälpa självföryngringen gjorde en fläckvis maskinell markberedning, gran planterades och det såddes tallfrö, med lite graninblandning, mellan granplantorna. Detta gjordes alltså några år efter avverkningen. Beståndet såg väldigt bra ut, var endast lövröjt och det stod nog säkert 5000 träd per hektar.

En typ av fläckmarkberedning för tallfrösådd kan man enligt dem åstadkomma manuellt, så länge man kommer ner i blekjorden och skrapar upp en tillräckligt stor yta för att så 18 - 20 frön i fläcken. Själva fläcken behöver inte vara större än ca 30 cm i diameter men man kanske få ta till lite i ytterkanterna för att hålla ev. vegetation stången första säsongen. Har man inte markberett i övrigt så tar det dock lång tid (enligt min erfarenhet) innan det börjar växa något konkurrerande gräs på allvar. Jag tror därför att det kan lyckas bra.

Vi har mestadels G28 och på en avverkning som gjordes för två år sedan utan markberedning, som vi satte gran på förra året, har det inte kommit något så mycket oönskad vegetation, varpå vi nu frestas att prova att så tall mellan granplantorna. Detta genom en manuell fläckvis mikromarkberedning.


Planteringen/Sådden ska bli av nu i helgen. Perfekt med info från Vassemåla! Kommer göra manuell fläckvis markberedning med hacka och så med PET-flaska. Hi-Tech som s*tan :grin:
Kombinationen plantera/så är ju inget nytt men vi har aldrig gjort det så det ska bli väldigt intressant att se hur detta tar sig, även inspektorn från Södra är nyfiken.
Återkommer förhoppningsvis med bilder på resultatet, om det finns något att ta kort på alltså...


Hej!

Finns det något att ta kort på? :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).