Föryngring

Gran eller Tall på mossmark?

18 inlägg 12214 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gran eller Tall på mossmark?

ÅsaNisse  
#433392 Jag har 2,5 ha s.k sumpskog som jag inte vet riktigt vad jag ska satsa på. Beteckningen känns lite fel för där växer raka fina furor på 20-25 m höjd och lite gran/ björk. Det finns ju även en hel del krokiga och grovgrenade tupptallar, men det är inte så många. Nu till funderingen om återväxten för det kommer inte några självföryngrade tallplantor, men däremot i kanterna där det kommer in mera ljus är det som en matta med granplantor.
Ska man glesa ut gran och tall och låta granplantorna komma, eller rensa all gran och hoppas på tallföryngring? Det skulle bli en väldigt vacker pelarsal med tall tills man får igång plantorna under. Grejen är ju den att köra ut med någon form av markberedare är uteslutet av två anledningar. Dels är bärigheten för dålig och sen vill jag gärna kunna ta mig fram i skogen till fots och med fyrhjuling.
Kom med ideer och tankar hur du skulle göra. Grannen gjorde en avverkning och planterade gran, som kommer ganska fint, men det blir ju tätt och mörkt.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Blivande snickare  
#433393 Är gran rätt trädslag för marken hade jag kört på det.
Hur tätt och mörkt det blir styr du ju själv med röjning och gallring :)

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433441 Har du bilder?

Avverkade en fröträdställning nyligen. Markberedde bara den fasta delen, men det kommer ändå en del tall på de fuktiga partierna.

Frågan är ju om unggranen klarar sig när du avvecklar det äldre vattensugande beståndet? Risk för både dränkning och ljuschock.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Gran eller Tall på mossmark?

ÅsaNisse  
#433521 Frågan är ju just vad som kan vara rätt trädslag för torvmark. Beträffande vatten och ljuschock så måste det ju bli en försiktig gallring som succesivt öppnar upp. Området är ganska bra dikat med ett nyrensat utloppsdike, men det är torv med 6m dy under till fast botten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433522 När jag tänker på mosse så ser jag ett magert område med djupt torvlager, solklart tall.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433523 En försiktig gallring talar ju för gran. En frötallställning däremot talar för tall.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 27 jan 2017, 09:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433528 Men står de kvar när det blåser om det bara är torv? Hur bra växer granen på en mosse?

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433529 I och med att det kommer en massa gran spontant, så bör det ju inte vara alltför illa för granen.

Å andra sidan, hur är det med viltbetningstrycket? På en mosse kan det ta sin tid innan tallen växer ur betningshöjd.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433532 Söderöver kanske det är hyfsat bördigt även på en mosse. Jag har en tallmosse bakom huset och det ädlaste som växer där är skvattram. Ingen bördig granmark direkt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#433535 Men om trådstartaren gallrar försiktigt i flera omgångar, blir det ju lite Kronobergsmetod över det hela och då gynnas ju granen.

Huruvida granen sedan är det rätta trädslaget för trådstartaren, är ju svårt att avgöra - särkilt utan bilder! Men det borde gå att få upp en bra granskog där med en lämplig skötsel, tycker jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

Höglandserik  
#433571 Det låter som att du har ett parti bördig sumpskog. Du har möjligen ingen bild på träden eller på marken? Om granen självföryngrar sig rikligt så tyder det på att det är lämplig ståndort för gran.

Avatar Fallback

Re: Gran eller Tall på mossmark?

jannee  
#433576 Plantera stora barrotsplantor (gran) med 2,5 - 2,8 meters avstånd, förhoppningsvis kommer det lite björk emellan som du senare gallrar och använder till vedbrand. Dina arvingar får i sin tur ett virkesrikt skifte att senare avverka.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

hlb  
#433581
1485533671_faellskaer.jpg
Gallrar precis ett 3-4 Ha sådant område. När jag var liten (1950) kunde man se sjön över området. Bara buskar och små enstaka träd. Ingen har gallrat tills nu. Furor ca 20 m höga, stor björk och lite gran. Vi tar bort storbjörkar sparar glest med tall och de granar som ser bra ut i topparna. Vi tog också en gran som höll på att vissna, 60 cm i brösthöjd. Tyvärr 3 m massaved p.g.a. röta. Se bild.

Användarvisningsbild

Re: Gran eller Tall på mossmark?

hlb  
#433582 Dubbelmontaget på Hypron är kanon här, och vi missar naturligtvis inte att göra risväg med sandtäckning 500 m genom hela området.

Avatar Fallback

Re: Gran eller Tall på mossmark?

ÅsaNisse  
#434510 Fotade lite idag när jag var nere och letade körvägar innan åtgärd. Kommer att köra med 4-hjuling och Terri ATD.
Frågan är fortfarande " Vad ska jag göra????"[/attachment]
1485880045_dsc_0134.jpg
1485880019_dsc_0133.jpg
1485880001_dsc_0132.jpg

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).