Föryngring

Hyggesvila eller plantera direkt?

50 inlägg 23029 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432528 Det är olika förutsättningar i Sverige märker man på detta forum .... :wink:
De där boniteterna kan vi bara drömma om här uppe ..... :smile:

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Mats_Orberga  
#432537 Hyggesvila gör ingen som helst nytta för det kommande beståndet. Näringsutbudet på ett hygge är långt större än vad plantorna kan tillgodogöra sig på rätt många år.

Snytbaggen svärmar första sommaren efter avverkning och sen tar det ett par år för ägg och larver att utvecklas till färdiga baggar. Då är det lagom tid att servera plantorna....

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432541
isteskog skrev:Det är olika förutsättningar i Sverige märker man på detta forum .... :wink:
De där boniteterna kan vi bara drömma om här uppe ..... :smile:


Å andra sidan har ni mindre problem med vissa skadegörare!
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

isteskog  
#432560 Sant Niking! Förhoppningsvis är älgstammen nu nere på en nivå så att tallungskogen klarar sig. Däremot ökar plantbetningen av rådjur i stället 😡
Ett problem som ökar är däremot granbarkborren. Reservat och slarviga skogsägare hämtar inte ut vindfällena i tid. Bolagen är sämst på detta ..... Naturvård enligt dessa ..... enfald enligt mig :roll:

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432561 Slarviga skogsägare i all ära, men de barkborrar som går på vindfällen brukar inte käka småplantor...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Gurras  
#432562 Jag skulle markbereda och plantera stora täckrot första våren efter avv.
Precis som isteskog säger är det betydligt bättre fart i täckroten och får den en bra start hinner den växa ifrån gräset och bli så grov att den klarar snytbaggar år två.
Den metoden har funkat för mig på bra bonitet i Östergötland.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

sundelius  
#432573 Jag gick samma tankar som du Niking , avverkade ju ett liten post i höstas.
Beställde nyss stora plugg 1 som ska i till våren, grönrisplantering

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

jannee  
#432578 Avgörande måste väl ändå vara hur "stressad" man ändå är.
Du kan mycket väl plantera barrotsplantor i grönriset direkt efter avverkning. Stora behandlade plantor + en ytterligare behandling nästa år och du kommer att få en mycket god föryngring.
Nackdelen är om kommande växtperiod blir extremt torr.
Vänta 1 år markbered, sätt sedan behandlade täckrot. Du kommer även då att få en mycket bra föryngring dock betydligt mer lövuppslag.
Resultatet är att du får en enkel icke så arbetskrävande plantering men något mer röjning längre fram.
Ett tredje alternativ är att plantera plugg 1 plantor (omskolade täckrotsplantor) Vänta 1 år, och plantera behandlade plugg 1.
Överlevnad på dessa är totalt sett nog högst av dessa 3 alternativ.
Alternativ 3 är även nog det mest optimala, både ekonomiskt och arbetsmässigt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

saekb  
#432628 Jannee. Alt. 3 Menar du då att planteringen sker utan markberedning?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432633 Nu ligger ju området en bra bit ovanför högsta kustlinjen, varför risken för uttorkning ändå är begränsad. Men torka är ju ändå en riskfaktor.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

jannee  
#432642 Jag har använt mig att pluggplantor när jag hjälpplanterat och dessa har mer eller mindre alltid klarat sig.
Plugg har en fenomenal överlevnadsförmåga även utan markberedning
Har även planterat plugg och barrot på gräsbevuxen mark (i skogen) där har pluggen haft bäst överlevnad trots eller tack vare ett de varit minst.
Bor i sydöstra Småland = försommartorka = där är pluggen att föredra om man inte satsar på höstplantering.
Får kanske skämmas - är lat (bekväm), trycker bara ned spaden, vickar framåt, trycker ned pluggplantan drar upp spaden, går till nästa planteringspunkt :oops:

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

saekb  
#432706 Jannee: alt 3. Behandlar du plantan året efter planteringen?

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

1klas  
#462513 Bumpar denna tråd. Vilka positiva effekter väntas en hyggesvila ha? Är det att föredra om skogen man avverkat varigt kraftigt rötangripen?

Avatar Fallback

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

jannee  
#462522 Rötsporerna är jordbundna, spelar nog ingen roll om du inte väntar i 20 år = kör en generation löv.
Snytbaggen är den du ska akta dig för. Bort med riset, markbered då har du gjort vad du kan för att din planta ska få en så bra start som möjligt.
När barrskog avverkats avges dofter som lockar till sig svärmande snytbaggar.
Snytbaggen äter på barken på de planterade eller självföryngrade plantor som finns på
hygget.
Hyggets ålder vid plantering har en avgörande betydelse för hur mycket
snytbaggeskador plantorna drabbas av.
Markberedning minskar skadorna väsentligt men det har stor betydelse hur den utförs
och valet av planteringspunkt är också viktigt.
Skärmeffekten medför att plantering under skärm minskar skadorna jämfört med
plantering på hygge.
En grov planta tål att få mer bark avgnagd än en klen planta. Sticklingar får färre
avgångar av snytbaggeskador än fröplantor vid samma plantstorlek.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesvila eller plantera direkt?

p till p  
#463260 Även lövbekämpningen blir lättare med tidig plantering.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).