Föryngring

Hyggesplöjning i Dalademokraten.

11 inlägg 4844 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hyggesplöjning i Dalademokraten.

bgl  
#398524 I Dalademokraten pågår ett serie av debattinsändare om skogsbruket.
Den kände (åtminstone i Dalarna) miljöaktivisten Anders Janols har illustrerat dagens inlägg med ett eget foto på ett till synes plöjt hygge
http://www.dalademokraten.se/opinion/de ... sjalvberom.
Ingen information i artikeln om var och framför allt när bilden är tagen.
Är den någon hör som känner igen platsen?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

isteskog  
#398525 Svårt att se, men inte är väl det hyggesplöjt på bilden. Tycker mer det ser ut som en harvning, om än hårdhänt! :?:

Avatar Fallback

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

bgl  
#398532 Ja visst det är en kraftig harvning, förmodligen med alldeles nya tänder på harven.
Debattören har valt att ta ett tendensiöst foto för att ge gemene man sken av att det är hyggesplöjning.
Han ogillar uppenbart markberedning, men vill inte tala om att det ytterst är lagstiftaren, och dess uttolkare Skogsstyrelsen, som ger oss skogsägare spelreglerna.
Det viktigaste för skribenten är att skuldbelägga skogsbruket, inte att tala sanning!

   TS
Avatar Fallback

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

isteskog  
#398536 Som vanligt då med andra ord! Debatterar ibland med miljörörelsen i tidningarna och fakta saknas ofta i dessa naturmiljövänners insändare. Mycket tyckande och lite fakta ..... :???:

Avatar Fallback

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398538 Vägar/järnvägar/bostäder och flygplatser? Är det aldrig fult med ett bostadsområde eller en järnväg? Det är ju mest pratkvarnar, konsulter, utredare, uppbärare av gåtfulla tjänster, festprissar/spritsmugglare och friskpensionerade offentliganställda som ska köra importbil, flyga och åka tåg hit-och-dit. Bo i städer och må dåligt eller åka ut på landet och leka om man har en bra födkrok och har råd, som skadar miljön. Hur mycket energi och däck slösas inte på nöjesåkande.
Har man skogsgård trivs man hemma och sköter sitt som naturvårdare. Skogen skall brukas. Skatter och dyrsamhälle pressar ner överskottet på en sån fantastisk naturresurs så att mer areal måste nyttjas för att ge levebröd. Detta är ett politisk problem som man först kan diskutera.
Skogen som ger exportintäkter och samtidigt är så viktig för privata ägares stolthet är ett politiskt byte man är hårt ute efter, plus att symbolspråket med ett hygge inte analyseras. Därför blir det så här. Träden borta=stor förändring. Att det går pengar till levebröd skall också analyseras. Sänker vi våra världsledande skatter kan vi också avverka mindre. Det är ju staten/politiken/facken som driver på avverkningarna genom att dyrsamhället man skapar ska födas med pengar på alla födkrokar.
Hur många vänstersympatisörer kan sen 60-70 talet och framåt gynnat byggande av möglande bostäder på åkermark och bra skogsmark i våra kommuner. En sån knapp resurs där vi ska odla vår mat och få råvara förstörs för all framtid?
Skogen som skördades på hygget växer tillbaka och är objekt för naturreservatsbeslut om och om igen varje århundrade... Det har Gud ordnat.
Förr skulle alla lära sej producera, odla och arbeta med kroppen, nu ska alla konsumera och förbruka.

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

Ängagärdet  
#398565 Tänk om man hade ett sådant hygge, inte ett förbannat odlingsröse så långt ögat kan nå! :X

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

varptomtnisse  
#398849 Hej!
Ni undrar när och var bilden är tagen. Den är tagen den 11/9 2015 på ett "harvat" hygge invid södra sidan av byn Grangärdes Hästberg i norra delen av Ludvika kommun. Markägare är Bergvik.
Hälsningar från "skogsaktivisten" själv, Anders Janols, Tuna-Hästberg

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

Göt  
#398851 Visst är det väl så att inte det ser nåt vidare ut nu, men det är en bra grund för att börja växa och antagligen är det väl planterat nu i vår. och det tar ju några år innan det är en njutbar skog att gå i. Fast jag tycker att det är spännande at se alla skogstyper.

Skogsvården har förändrats mycket under min tid som skogsägare när jag började då skulle det städas rent. Inget skulle lämnas, numera lämnas det ganska mycket.

Kommer ihåg bolagshyggena från 60 talet som kunde vara bortåt hundra hektar. En del har förändrats trots allt.

Det är bra om du går in i en dialog med oss som har skog allt behöver inte vara svart och vitt

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

varptomtnisse  
#398960 Ursäkta!
Jag förväxlade några siffror i svaret om datum då bilden av harvade hygget togs. Det var den 9/11 2015, inte den 11/9. Anledningen till att jag överhuvudtaget inte lämnade något förslag till bildtext var den att debattredaktörerna nästan alltid väljer att formulera en egen bildtext. Någon kommenterade att vi, vad du nu kallade oss, aldrig diskuterade sakfrågor. Det var ju det jag gjorde. F.ö. är vi så blockerade inför varandra att jag för min del avslutar det här meningsutbytet.
Anders Janols

Användarvisningsbild

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

Göt  
#398964 Det är sorgligt att man står så långt ifrån varandra...En bra dialog vore nog till godo

Avatar Fallback

Re: Hyggesplöjning i Dalademokraten.

isteskog  
#398967 Synd att du, Anders Janols, inte tar chansen att göra som du skrev i sista meningen i din insändare. Är du rädd för debatten eller är det lämpligare att fortsätta gräva ner sig i skyttegraven .... :???:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).