Föryngring

Utan markberedning

66 inlägg 29945 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

uffejohan  
#392241 Om man planterar i den vända torvan, finns inte risken att rotsystemet på plantan hamnar i ett skikt där det mest är luft? Kan man plantera i torvan direkt efter markberedningen eller måste den ligga till sej så den packar sig mot den underliggande jorden? Jag har planterat en mosse i den omvända torvan i år men tyckte att det var väldigt poröst när jag tryckte ner borret. Satte stora 3åriga barrot gran. Att sätta i fåran var otänkbart med vatten på de blötaste ställena men jag var ändå fundersam eftersom tiltan var så porös. Vad tror ni?

Arevo
Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

alias  
#392249
uffejohan skrev:Om man planterar i den vända torvan, finns inte risken att rotsystemet på plantan hamnar i ett skikt där det mest är luft? Kan man plantera i torvan direkt efter markberedningen eller måste den ligga till sej så den packar sig mot den underliggande jorden? Jag har planterat en mosse i den omvända torvan i år men tyckte att det var väldigt poröst när jag tryckte ner borret. Satte stora 3åriga barrot gran. Att sätta i fåran var otänkbart med vatten på de blötaste ställena men jag var ändå fundersam eftersom tiltan var så porös. Vad tror ni?


Visst är det väl kanske att föredra om den omvända tiltan/torvan får ligga över vintern, men jag har planterat direkt efter markberedning när vi hade en grävmaskin som höglade med "Karl-Oskar aggregat" på våren.
Detta aggregat trycker dock till torvan rätt ordentligt vid markberedningen.
Det viktigaste tror jag är att se till att en del av finrötterna kommer ner i markskiktet under torvan (den omvända torvan funkar rätt effektivt som fuktspärr) och att man trampar till hyffsat när man planterar så det inte blir luftfickor kring rötterna. Jag brukar försöka få tag i barrot av storlek 30-50 eller 30-60 och då räcker plantorna garanterat igenom själva torvan. :grin:

Sen tror jag att det är fler plantor som dränks än som torkar, även på blötare marker - vet själv hur lockande det varit att sätta plantan lågt i harvspåret även på låga partier bara för att det var torrt i ytan på marken vid planteringstillfället.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Utan markbreredning

uffejohan  
#392250 Tack för synpunkterna Alias, jag satte 30/50 plantor och ett år efter markberedningen. Har aldrig satt i omvänd torva förut, ska bli spännande att se hur plantorna tar sig på mossen. Får jag fart på föryngringen blir det bra skog för det jag avverkade var riktigt grovt. Passade också på att fräscha upp de gamla dikena innan jag planterade.

Avatar Fallback

Re: Utan markbreredning

alias  
#392251
uffejohan skrev:Tack för synpunkterna Alias, jag satte 30/50 plantor och ett år efter markberedningen. Har aldrig satt i omvänd torva förut, ska bli spännande att se hur plantorna tar sig på mossen. Får jag fart på föryngringen blir det bra skog för det jag avverkade var riktigt grovt. Passade också på att fräscha upp de gamla dikena innan jag planterade.


Jo, på bördiga, låglänta marker så är det ju oftast att få igång nästa generation som är den svåra biten.

Vet att vi besökte Korsnäs marker runt Gävle (stor del bördiga torvmarker) på en resa med utbildningen. Mycket intressant med både högläggning+plantering samt föryngring under olika tätheter av hög- och lågskärmar.

Att rensa dikena var nog en välgärning, och dessutom praktiskt när man ändå har grävare i närheten p.g.a. markberedningen.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394683 Kanske jag missat något i tråden men ställer frågan ändå. På den hektaren som jag avverkade i vintras och ska plantera nästa sommar, la skördaren upp flera större högra med ris. Inte utspritt för att köra på utan mer som mindre majbrasor.
Borde jag försöka sprida ut dessa högar?

Frågar därför att det kräver att jag först sågar av en massa stubbar som är för höga för fyrhjulingen, även om den har band på sig. Måste ju ha vagnen med kran och grip med mig. Men det lär inte ta mer än några dagar kanske, är trots allt inte mer än 1 Ha.
Eller kan jag strunta i det och försöka borra mig ner nästa sommar med plantor i högarna?

Lite kul är det samtidigt, jag hinner med att få plantera också trots jag bara haft skogen i 10 år. Kommer hinna med alla steg! :smile: Finns fördelar med Dalarnas alla småskiften och därpå följande omarrondering. Jag fick en liten skog i alla stadier.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

jannee  
#394686 Glöm detta med att försöka sätta I högarna (borra ned), sätt plantor RUNT högarna i stället. Dessa luckor kommer senare att vara försumbara.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394689
jannee skrev:Glöm detta med att försöka sätta I högarna (borra ned), sätt plantor RUNT högarna i stället. Dessa luckor kommer senare att vara försumbara.


Tack!
Det var ett bra förslag som spar mig en massa jobb, hoppas nu inte andra sågar idén :???:

Användarvisningsbild

Re: Sv: Utan markberedning

T Landström  
#394690
Uvskogen skrev:Kanske jag missat något i tråden men ställer frågan ändå. På den hektaren som jag avverkade i vintras och ska plantera nästa sommar, la skördaren upp flera större högra med ris. Inte utspritt för att köra på utan mer som mindre majbrasor.
Borde jag försöka sprida ut dessa högar?

Frågar därför att det kräver att jag först sågar av en massa stubbar som är för höga för fyrhjulingen, även om den har band på sig. Måste ju ha vagnen med kran och grip med mig. Men det lär inte ta mer än några dagar kanske, är trots allt inte mer än 1 Ha.
Eller kan jag strunta i det och försöka borra mig ner nästa sommar med plantor i högarna?

Lite kul är det samtidigt, jag hinner med att få plantera också trots jag bara haft skogen i 10 år. Kommer hinna med alla steg! :smile: Finns fördelar med Dalarnas alla småskiften och därpå följande omarrondering. Jag fick en liten skog i alla stadier.


Har dom gjort en grot-avverkning?

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394692 Vet inte riktigt vad det innebär. Det var en vanlig slutavverkning, de sa att det inte var någon lönsamhet i att köra ut groten.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

jannee  
#394695 Du Uvskogen ämnar plantera utan att markbereda?
Hur stor yta tar varje rishög upp?
Om du vill kan du vid ett senare tillfälle hjälpplantera just i rishögarna, om 3 till 4 år.
Tänker du markbereda BÖR rishögarna köras ut även om det bara går jämt upp. Körs riset ut till väg farbar för lastbil behövs det inte så stora högar för att det skall gå runt, du bör i alla fall få minst 70 kr m3 flisat mått NETTO, MINUS utkörningen av riset förstås.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394697 Ja jag tänker "bereda" med hacka eller eventuellt röjdågsfräs, typ terracut. Vill ogärna ha in större maskiner igen så måste riset väck så får vi göra det med ATV grejerna. I så fall läger jag allt i en hög på myren. Köra ut till väg blir för långt med mina såmaskiner.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394699 På hygget är det två risvägar som skördarna körde på. Var 25 meter är det högar av storlek mindre majbrasa.

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Göt  
#394701 Riset sjunker ihop fortare än man tror. Två vintrar så är det nåt helt annat. Blir ju kvar och gödslar plantorna.

Avatar Fallback

Re: Utan markberedning

isteskog  
#394709 Låt rishögarna vara, jobb i onödan att köra ut dom. Plantera runt högarna i dagsläget och hjälpplantera i rishögarna om två år. Då har dessa sjunkit ihop så pass mycket att med stora plantor så kommer du ner till mineraljorden. Det blir rena kompostdrivningen i rishögarna efter en säsong. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Utan markberedning

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#394716 Kanske en kompromiss kan vara att ta gripen och kasta ut de största högarna?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).