Föryngring

Nya skott på tall på sensommaren

4 inlägg 3391 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nya skott på tall på sensommaren

ryssen  
#343641 Hej ,vet någon varför tallen skjuter nya skott under sen sommaren på en del plantor ca 1-3 cm långa.
Oftast sidoknoppar(tänkta grenar) ej den centrumställda knoppen.
Dom är inte viltbetade,det har bildats en ny fin knopp sen är det som endel bestämmer sig för att växa lite till
Har inte följt upp om det blir dubbelstam nästa år eller inte.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nya skott på tall på sensommaren

Fredrik Reuter  
#343800 Hej,
Detta verkade vara knivigt eftersom det inte kommit in något svar än.
Jag har inte hört om detta tidigare, någon annan som har någon idé?

Avatar Fallback

Re: Nya skott på tall på sensommaren

ryssen  
#343802 Pratade med han ja köper plantor av,han sa att det händer troligtvis när plantan har det lite för näringsrikt och bra då kan dom vilja försöka växa lite till,men det ger inga framtida defekter.
Det förekommer både på planterade och självföryngrade hos mig i allafall

   TS
Avatar Fallback

Re: Nya skott på tall på sensommaren

alias  
#343804
ryssen skrev:Hej ,vet någon varför tallen skjuter nya skott under sen sommaren på en del plantor ca 1-3 cm långa.
Oftast sidoknoppar(tänkta grenar) ej den centrumställda knoppen.
Dom är inte viltbetade,det har bildats en ny fin knopp sen är det som endel bestämmer sig för att växa lite till
Har inte följt upp om det blir dubbelstam nästa år eller inte.


Jag har gjort samma observationer i mina hemtrakter.

Jag har sedan tidigare observerat att granarna verkar kunna skjuta lite "extraskott" sent på säsongen efter att ordinarie skottsträckning verkar avslutad (har för mig att detta varit vanligare vid år som varit generellt gynnsamma för växtligheten), tallen har jag dock inte observerat förrän detta året. Vet således inte om det har att göra med den gynnsamma växtsommaren eller huruvida det riskerar att bli dubbeltoppar, spröt el. dyl.

Edit: @ryssen, såg ditt inlägg vid postningen av detta inlägg.

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).