Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Skogma
 Svara  22 inlägg  15808 visningar  14 följer
Användarvisningsbild

Re: Trädslagsförsök Abies Grandis (Kustgran)

Erik Där Sör skrev:Tänkte berätta lite om mitt senaste trädslagsförsök, avverkade en mindre (ca 0,1ha) del av ett ca 35årigt gråalsbestånd i en sluttning mot Klarälven under den gångna vintern (sparade naturligtvis kantzon med gråal och hägg mot vattnet) för att göra plats för detta försök. Det är brant men ack så bördigt G30-G32 när jag boniterar med hjälp av ståndortsegenskaper.
I helgen som gick var det så dags att plantera 200st behandlade barrots plantor av Abies Grandis (Kustgran). Med plantborr gick det fint att plantera blev "grönrisplantering" trots att inget ris var grönt, liljekonvalj och brännässlor fullkommligt sprutar upp ur backen. Tidigare fanns endast någon enstaka harsyra eller hultbräcken synlig på marken.

Nu återstår bara att se hur denna ädelgran trivs i Värmlänsk jord, i Skåne växer den tydligen bra
http://stud.epsilon.slu.se/1133/1/Hausswolff_Juhlin_K_100504.pdf. Är det någon av er andra som känner till fler försök på nordligare bredgrader än?

Hur går det dina Grandis?

Föryngring
Användarvisningsbild

Trocadero skrev:Någon som har testat detta trädslag i södra Norrland?

Har just varit ute o frösått A. Grandis i SÖ Härjedalen. Det har regnat rätt bra senaste veckorna så man får hoppas på det bästa. Grobarheten angavs till ca. 40 %, så det blev 5-8 frön i varje ruta. Hade bara 500 frön så det är ett litet test för att se om de tar sig.

Användarvisningsbild

#471223 Kollade till A.Grandis sådden idag. Det har börjat gro i några gropar så det återstår att se hur de kommer att klara vintern. Man får hoppas på lite snö. I helgen blir det mer frösådd fast av annan sort.

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare skrev:
Trocadero skrev:Någon som har testat detta trädslag i södra Norrland?

Har just varit ute o frösått A. Grandis i SÖ Härjedalen. Det har regnat rätt bra senaste veckorna så man får hoppas på det bästa. Grobarheten angavs till ca. 40 %, så det blev 5-8 frön i varje ruta. Hade bara 500 frön så det är ett litet test för att se om de tar sig.

Var fick du tag i fröna? Och vad fick du betala för dom?

Användarvisningsbild

#471324 Jag har köpt dem på ebay USA. 100 frön för 50:-. Jag kollade på köplistan o det var bara 300 st. jag hade köpt. Det blev 158:- inkl. frakt. Så om ca. 40 % gror blir det drygt 1:- / plant. Det är rätt överkomligt. Även om bara 20 % skulle ta sig.

Användarvisningsbild

#472210 Intressant. Vad var det för proviniens på dina frön?

Användarvisningsbild

Höglandserik skrev:Intressant. Vad var det för proviniens på dina frön?

Har inte en aning om var i landet de kommer ifrån. Men fler o fler små plantor sticker upp ur jorden. Så man får se hur det slutar senare i höst. Kan ju bli så många att man får plantera isär dem. Kul är det att göra själv !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Silvergran (Abies alba) av Hanatorp - ons 24 jun 2015, 19:54
i Trädslag
9 svar
16878 läst
av Danskar´n     
mån 17 aug 2015, 22:08
Odling av kungsgran (Abies nordmanniana) av Tornvi - ons 04 jan 2017, 17:35
i Öppna kategorin
2 svar
998 läst