Föryngring

Sverige har mest älg i världen

32 inlägg 20613 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Älgfoderodlare  
#450823 Nu finns det ju de som anser att vi skulle ha rovdjursstammar, som skulle få reglera klövviltpopulationerna som i ex. Alaska. Där tar rovdjuren ca. 93% av föryngringen/år. Så även om vi skulle halvera våran älgstam till att ha en föryngring på ca. 50.000 /år. Och rovdjuren skulle vara så många att de tog 46.500 älgar/år. Med en nedgång av älgstammen, skulle förmodligen övriga klövviltstammar öka o då EJ minska de redan idag existerande problemen med bete o trafikskador. Vilket skulle behöva motivera än fler rovdjur. Och vad händer om jägarkåren helt plötsligt tar fler än de 3.500 älgar som skulle bli över för deras del ? För inte skulle väl avundsjukan o tjuvjakten öka ! ?
Vad skulle hända med den "levande landsbygden" då ? Vem skulle VÅGA ha tamdjursuppfödning o husdjur ?
Att det går att förena dessa båda saker på vissa platser, bra viltstammar/lite betesskador utan för mycket rovdjur är då mycket lustigt !
Kan det ha att göra med inställningen till VAD som är ett problem o inte ?
Senast redigerad av Älgfoderodlare fre 05 maj 2017, 12:10, redigerad totalt 1 gång.

Arevo
Användarvisningsbild

Re: Sverige har mest älg i världen

Willy72  
#453560
Fredrik N skrev:Och jag som trodde att vi hade en vargstam redan.

haha :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).