Föryngring

Maskinell plantering med M-Planter

21 inlägg 16927 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

ulfgustav  
#328036 M-planter är en maskin där "tillverkningen" av planteringsstället är helt beroende av föraren, jag jämför tekniken med Bracke Planter P 11, där det är inbyggt en funktion som skapar den "optimala" högen för plantering, i Brackes maskin finns dessutom möjlighet till att från maskinen tillföra snytbaggeskydd samt även gödsla plantan. Det finns provytor som visar att maskinsatta plantor med Bracke P 11 har betydligt högre överlevnad än maskinellt satta plantor.
Redan för närmare 20 år sedan så bevistade jag områden där det planterades med Bracke Forest aggregat, så eländiga , steniga och blockiga att konventionell markberedning inte var möjlig, området var heller inte aktuellt för manuell plantering men med aggregat på grävmaskinen och dess räckvidd så klarades uppdraget .
Maskintypen kanske är en nischmaskin men det finns absolut både behov och långsiktig ekonomi att nyttja den

Arevo
Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Gidea  
#332301
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Gör man en mycket enkel tidsstudie på videon ovan så borde den ligga på lite drygt 200 plantor i timmen (beror ju lite på flytt mellan uppställ också).
Per dag är nog svårare att säga, den måste väl laddas med plantor efter ett tag?
Plus att jag tror det är jobbigt att vara förare om man ska snitta 200 plant i timmen i 8h hela planteringssäsongen.

Lösningen kan ju ta hela kostnaden för markberedning, men frågan är om systemet ändå blir billigare?
Kör man med en sådan maskin vill man nog ha minst 700.-/h, det blir 3,50.- per planta exkl plantkostnad... Håller min kalkyl tror ni?


Kul att maskinell plantering diskuteras! Jag sysslar med lite forskning och utveckling på skogsvårdssidan, och det är inte lätt ska ni veta för företag att syssla med utveckling när det "inte finns några pengar" på den sidan av avverkningsstadiet. Allt anses bara vara en kostnad..
Ersson m.fl har publicerat en tidsstudie som grundas på byggnationen av en prototyp ifrån mitt och en kompanjons examensarbete, se http://dx.doi.org/10.14214/sf.1064
Denna visar potentialen på hur ett plantmatningssystem kan effektivisera en Bracke P11.
Dock får man nog konstatera att om man ska vara konkurrenskraftig mot manuell plantering får man snart börja titta på lösningar som kör kontinuerligt, tänk Silva Nova fast med dagens möjligheter till automatisering.

Användarvisningsbild

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Sathish  
#468037 Hello..

Has anybody have pictures of Silva nova machine. I would like to know the mechanism of planting in Silva nova

Thank you

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Gidea  
#468047 I have a couple of images, but not on the exact mechanism. Will post tomorrow.

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

80-90  
#468068
Blivande snickare skrev:350 per timme, cirkus en varje 10 sekunder. Låter svårt men inte omöjligt...

Inga problem med 350 i timman !! Spec om det e ok förhållande !! En van plantör knäcker en sån maskin hur lätt som helst på 8 timmar !! Plus för maskinen är att det blir markberet !!

Avatar Fallback

Re: Maskinell plantering med M-Planter

Gidea  
#468132 Uploaded the two images i have of the Silva Nova: http://imgur.com/a/6aFfF

I know however that there are numerous reports and articles to be found. If you are able, borrow books at the SLU library in Umeå: http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=%22silva+nova%22&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).