Föryngring

Bar eller täckrot gran?

36 inlägg 17335 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bar eller täckrot gran?

loppan  
#327050 Finns det i dag några fördelar med barrotsplantor av gran?
Själv föredrar jag täckroten på alla sätt.
+Snabbare att plantera.
+Mindre tork känslig.
+Växer lite fortare.
- Kräver markberedning,men går att plantera utan med lite våld.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Bar eller täckrot gran?

Fredrik Reuter  
#327053 Hej,
Jag vet inte, men ska följa tråden.
Är det inte så att trots att markberedning krävs så är Täckrot billigare än Barrot?

Är det korrekt markberett är väl inte gräset heller något problem för täckrot, det kan ju annars vara en fördel med barrot?

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

alias  
#327054 Skulle säga att fördelen med barrot gentemot täckrot främst visar sig om man går på stora barrot (30-50 eller 30-60). Då får man grövre rothals (bra mot snytbaggen), längre planta (bra att toppskottet kommer upp högt när det är bräken och annan hyggesvegetation eller om det är frostlänt), en större planta klarar dessutom viltbetning bättre än en liten. På uppfrysningsjordar tycker jag att barroten har mycket mindre risk att frysa upp jämfört med torvklumpen som verkar pressas uppåt.

Har hyggen med axelhögt bräken och där funkar inte små och taniga plantor trots markberedning - man får gå och trampa även om man satsar på stora plantor.

Små plugg+1 eller barrot har jag svårt att se vitsen med jämfört med täckrot.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

jannee  
#327055 Själv gör jag mestadels som Loppan.
Men har man gått om tid är nog det mest ekonomiska att plantera barrot.
Fördel barrot är att du slipper markberedningskostnaden = fortfarande slätt och jämt = fördel vid de första röjningarna.
Barrotsplantor verkar vara mindre stormkänsliga, rotsystemet sprider ut sig bättre.
Har själv planterat en del Te plus (omskolade täckrotsplantor), de växer väldigt bra, verkar också klara torka bra.
En stor barrotsplanta kräver noggrann plantering eller att marken är fuktig, har plantat ca 15000 3 åriga barrotsplantor på f.d. mossodlingar, knappt någon har gått bort.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Hanatorp  
#327058 Här i Sydvästra Sverige är det vanligt att rådjuren toppskottsbetar täckrotsplantor. Ofta leder det till dubbelstammighet. Har sett några föryngringar med mer än 50% betesskador. Den är också betydligt känsligare för snytbagge och på mycket bördiga marker blir markvegetationen av hallonris en svår konkurrent till de förhållandevis små täckrotsplantorna. :smile:

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

isteskog  
#327066 Jag grönrisplanterar det mesta nuförtiden. Stora täckrotsplantor som är Conniflexbehandlade. Tittade nu ikväll till en plantering jag började med i höstas, den såg bra ut! :smile:
Här uppe i Hälsingland så har barrotsplanteringen nästan helt försvunnit!

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

80-90  
#327072 jag gör som isteskog planterar så fort som möjligt .. brukar hacka ner nån barrot som kompletering ibland .. tycker det fungerar bra ..

Användarvisningsbild

Re: Bar eller täckrot gran?

loppan  
#327075 Täckrotsplantorna är ju i dag lite större än förr.
De jag fick var ca 25 cm långa plus rotklump.
Det kan tilläggas att jag planterar efter markberedning med grävmaskin.
Detta ger en ganska stor planteringsyta om ca 1x1 meter och då är det ytterst få angrepp av snytbagge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

mikael_s  
#327145 Jag har en jämförelse på gång med grannen. På deras sida rågången markberedde de och planterade täckrot, på vår sida satte jag plugg+1 rakt i grönriset. Vad jag kan se nu efter vintern verkar det som rådjuren varit på grannens små plantor mer än mina. Ingen av oss behandlade med viltskydd. Blir intressant att se om 10 år om det är någon skillnad.

Användarvisningsbild

Re: Bar eller täckrot gran?

Hammaren  
#327179 Vi har börjat mer och mer börjat plantera svepot, direkt efter att groten blivit utkörd, och efter uppföljning så ser det ut att man tjänar tre år mot att man ska markbereda, hyggesvila sedan plantera planta 80.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#580989 Har tänkt plantera i höst, ett hygge jag högg i vintras .Men nu visar det sig att södra bara har barrotsplantor kvar .Prata med Södra och dom rådde mig att vänta till våren och plantera täckrot .
Vad har ni för åsickt jag skulle villa plantera i höst ,vet att det är mycket jobbigare att plantera barrot .
Men Södra menar att det är en mycket sämre planta.

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#580993 Av vilken anledning skulle det vara en sämre typ av planta..?

Det är väl mest arbetssättet som är jobbigare och sämre för ryggen vad det gäller barrotsplantor.

Vad fick du för anledning?

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

jannee  
#580995 När Södra nämner sämre planta måste de mena att den inte är så högförädlad. Inget som du ändå ska bry dig om.
Vill och orkar du plantera barrotsplantor så gör detta. Plantorna är oftast kraftiga nog att motstå ett snytbaggeangrepp.
Täckroten är visserligen enklare att plantera men kommer det återigen en torr sommar kan det vara en fördel med att höstplanterat en planta med vidlyftigt rotsystem.
En kollega till mig planterade för 5 år sedan vanlig barrot (ej markberett), själv planterade jag samtidigt förädlade stora täckrot.
Sommaren 2018 dog ett flertal av mina plantor medans kollegans avgång var betydligt mindre, i storlekshänseende har mina plantor 2019 längre toppskott medans kollegans fortfarande är kraftigare och större.
M.a.o. barrotsplantorna klarade den svåra torkan bättre hur sedan tillväxten på sikt kommer att skilja sig återstår att se.
En barrotsplanta tål bräken, gräs och hallonris bättre än en täckrot

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Avslutat-02  
#580996 Håller med dig Jannee, bättre oavsett planta att plantera nu till hösten, eller varför inte direkt...så hinner de rota sig ordentligt. :-bd

Avatar Fallback

Re: Bar eller täckrot gran?

Sture Andersson  
#581005
vinterrojarn skrev:Av vilken anledning skulle det vara en sämre typ av planta..?

Det är väl mest arbetssättet som är jobbigare och sämre för ryggen vad det gäller barrotsplantor.

Vad fick du för anledning?

Han mena att barroten har sämre tillväxst ,och högre dödlighet .Sen gick den inte få behandlad mot rådjur .
Men det vore kanske läge på att testa .

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).