Föryngring

En plantering i norra Skåne

27 inlägg 14982 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En plantering i norra Skåne

JPW  
#326576 Tänkte mest posta några bilder från påskens insats - en grönrisplantering av gran. Hygget ligger i norra Skåne och slutavverkades förra sommaren. Det var egentligen en pågående självföryngring som stormarna förstört lite i taget men nu förra våren tröttnade jag på att varje år hugga nya vindfällen här. Ungefär hälften är självföryngrat (men inte röjt än) och nu satte jag två tusen barrot (omskolade täckrot) på resten. G34. Länge sedan man planterade sist så det var duktigt ovant.

Plantor från Svenska Skogsplantor,

3.png


Med nymodigt mekaniskt snytbaggeskydd MultiPro,

IMG_21.jpg


Grönrisplantering är kanske inte ett så passande namn här egentligen, eftersom familjen Komatsu lämnade inget grönt ris efter sig precis. Allt ris är i körvägarna och *oerhört* ihoppackat. Faktiskt förvånad över hur svårt det var att hitta planteringspunkter i riset. Större delen av marken var däremot helt fri från ris och lätt att plantera (om det inte vore för all sten).

IMG_22.jpg


Någon som har erfarenheter av MultiPro-skyddet? Och hur snabbt brukar dessa omskolade täckrotsplantor komma igång på hygget egentligen, går det så fort (typ direkt) som utlovas eller behöver de som vanliga barrot ett par år att etablera sig innan de tar sig på allvar?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: En plantering i norra Skåne

Fredrik Reuter  
#326578 Hej,
Spännande om MultiPro, jag har inte sett det tidigare.
Hur är det konstruerat och tänkt att fungera? Du får gärna berätta lite mer om det!

Användarvisningsbild

Re: En plantering i norra Skåne

nelson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#326683 Satte sådana i fjol. De har tagit sig fint och skydden är intakta än.. Jäkla bra de där hylsorna när man planterar iom att de stadgar upp plantorna..

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#326712
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Spännande om MultiPro, jag har inte sett det tidigare.
Hur är det konstruerat och tänkt att fungera? Du får gärna berätta lite mer om det!


Jadu, jag har inte full koll på det. Men de är gjorda av nåt som känns lite som plastad kartong (tänk mjölkförpackning) och är vikt som ett kuvert runt plantan. Gissar att snytbaggen inte gillar att klättra upp på papphylsan för att komma åt plantans stam. Hylsan träs på plantan uppifrån och kommer att innehålla en hel del genar som då alltså inte kommer att växa vidare. Hylsan ska sitta en bit ner i jorden - finns prickade linjer som visar max och min djup. Plantorna jag köpte hade hylsorna påträdda från plantskolan men behövde lite justering innan djupet blev rätt. Stor fördel tycker jag är att man kan flytta hylsan dit man vill ha den beroende på plantans storlek och planteringsdjup (om man tex vill sätta extra djupt i en hög för att nå ner i mineraljorden).

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#326713
nelson skrev:Satte sådana i fjol. De har tagit sig fint och skydden är intakta än.. Jäkla bra de där hylsorna när man planterar iom att de stadgar upp plantorna..


Låter bra! Jo, jag tyckte att de kändes rekorderliga på något vis. Förjävligt att jag inte bor så nära att jag kan gå ut och kolla läget varje dag..!

   TS
Användarvisningsbild

Re: En plantering i norra Skåne

JensSkoog  
#326714 Intressant. Det där måste vi få vita mera om hur går i tiden och åren som kommer :grin:

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#332999 Uppdatering av det spännande dramat i Skåne: ca 3/4 av plantorna har skjutit skott rapporterar en nära släkting som kollat läget där igår. Ser fram emot upplösningen runt år 2080.

IMG_0227_2.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: En plantering i norra Skåne

JensSkoog  
#333003
JPW skrev:Uppdatering av det spännande dramat i Skåne: ca 3/4 av plantorna har skjutit skott rapporterar en nära släkting som kollat läget där igår. Ser fram emot upplösningen runt år 2080.

Komm gärna tilbaka med lite rapport innan det. :lol: Jag skulle vara 131 år på den tiden, så jag får väl lite svårt med dator och sådär sakor - som alla gör när dom blir gammla :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

Blivande snickare  
#333027
JensSkoog skrev:
JPW skrev:Uppdatering av det spännande dramat i Skåne: ca 3/4 av plantorna har skjutit skott rapporterar en nära släkting som kollat läget där igår. Ser fram emot upplösningen runt år 2080.

Komm gärna tilbaka med lite rapport innan det. :lol: Jag skulle vara 131 år på den tiden, så jag får väl lite svårt med dator och sådär sakor - som alla gör när dom blir gammla :mrgreen:

Själv är jag bara 84 då så jag kan säkert hjälpa dig Jens! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#333080
JensSkoog skrev:Komm gärna tilbaka med lite rapport innan det. :lol: Jag skulle vara 131 år på den tiden, så jag får väl lite svårt med dator och sådär sakor - som alla gör när dom blir gammla :mrgreen:


Tror inte det är ett problem längre år 2080. Då räcker det med att blunda och tänka på tvåtaktsolja så projicerar den inopererade datorn Skogsforum direkt på ögonlockens insida. Problemet år 2080 är att man blir sinnessjuk av reklamen som Google kör på repeat inne i huvet på en utan avstängningsknapp. Med reklamjinglar som upphör bara om man köper just den produkten....

   TS
Avatar Fallback

Uppdatering - klurigt mysterium...

JPW  
#335991 Kollat läget själv nu och det växer bra måste jag säga. Hittat kanske två plantor (av 2000) som snytbaggen helt klart tagit. Kruståteln kom överraskande snabbt men borde inte vara något stort problem eftersom plantorna redan nu nästan sticker upp ovan gräset. Hoppas jag i alla fall... Någon enstaka planta är betad.

a.JPG

b.JPG

f.JPG


Men överraskningen är att det ligger kanske ett 20-tal plantor uppdragna ur jorden till synes helt omotiverat. Och det är nog gjort ganska direkt efter planteringen eftersom plantorna är helt torra och bruna. En del av dem är inte bara uppdragna utan är även kraftigt tuggade på pappskydden?!?!
Vad är det för JÄVLA SKITDJUR som gör det här?? Jag gissar på grävling men kanske snarare gris?

c.JPG

d.JPG

e.JPG

   TS
Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

jannee  
#336022 Tvivlar på gris eller grävling men hare eller kanin. Rådjur brukar bara ta tag i toppen och dra upp eller av toppen.

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

alias  
#336041 Tvärt emot Jannee så skulle jag säga vildsvin. Vi hjälpplanterade ett område för ca 5 år sedan och när vi kom tillbaka för att fortsätta plantera under helg nummer två så var ca 20-25 plantor, av dem vi hade planterat helgen innan, uppdragna/uppgrävda utmed en viltstig. Det var helt klart gris av spåren runtom att döma.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

jannee  
#336052 Alias upptäckt är något helt nytt för mig, har haft grisar som rotat runt på helt nyplanterat och även något år äldre planteringar - ingen säger ingen har bitit i några granplantor, dock rotat kull en del men det är väl sådant som hänt i jakten på föda.
Kan det vara det vita skyddet de är ute efter?

Avatar Fallback

Re: En plantering i norra Skåne

JPW  
#336057 Flera andra plantor har fått skydden avdragna faktiskt (och då antagligen dött av snytbagge) men inte fått skotten avätna, så jag får intrycket av att det är skydden de vill åt. Kan det rent av vara snytbaggar som grisen ville åt och tog just de plantor som hade fullt av baggar på insidan?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).