Föryngring

Uppväxta björkar efter Stormfällning

8 inlägg 5904 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Uppväxta björkar efter Stormfällning

SkotareEmil  
#323680 Om vi går långt tillbaks i tiden...
År 2005/2007 då Gudrun och Per härjade över mestadels Södra Götaland.
Rätt många hektar blåste ner och ägaren av denna skog kom dit o röjde bort efter stormarna, men 4 år efteråt 2009 så kom han tillbaks och tog ner resterande granar/tallar. Dessa år som gått har en del björk växt upp utan någon människa inblandad (är det detta man kallar föryngring?).

Till min stora fråga som lyder så här:
Kan man/får man efter stormfällning eller avverkning låta björk växa upp av sig själv?
(Jag hörde från min far att när 3-5 år gått efter en stormfällning måste ägaren plantera nytt, men det har han icke gjort.)



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

jannee  
#323682 Svaret på din fråga är JA
För övrigt behöves det bara finnas 2000 A stammar/ha efter 3 år efter avverkning/stormen.
A stammar kan vara plant av i princip vilket trädslag som helst - ej buskar typ sälg, vide o.s.v..

Användarvisningsbild

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

SkotareEmil  
#323761
jannee skrev:Svaret på din fråga är JA
För övrigt behöves det bara finnas 2000 A stammar/ha efter 3 år efter avverkning/stormen.
A stammar kan vara plant av i princip vilket trädslag som helst - ej buskar typ sälg, vide o.s.v..


Tack, får nöja mig med detta svar! :lol:
Ser lite konstigt ut nu när man tänker efter hur det såg ut utanför vårt hus för 10-15 år sedan! Då det var väggar var granar som omringade huset, nu 10 år efter finns det bara en massa ful björk uppväxt! Ingen kul syn alls, men det positiva med detta är: mindre mygg, mer ljus från solen!

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

morco  
#323780 Skönheten sitter väl i betraktarens ögon men jag tror du kan få en finare miljö på detta sätt. Har själv ett gudrunhygge med löv som jag hoppas kunna göra björkskog av, tyvärr delar inte viltstammen min vision... Björken vill ju ha ljus så om markägaren i fråga är intresserad av att sköts skogen är den ju rätt snart "öppen". En granskog är ju tät som en vägg i 30 år!

Användarvisningsbild

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

SkotareEmil  
#324915 Marken ser mer ut som ett igenväxt hygge. Lite tråkigt är det, men får hoppas på en snar förändring. :wink:
Senast redigerad av SkotareEmil ons 07 okt 2015, 17:34, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

ulfgustav  
#324927 Det finns ett uttryck "björk är granens moder".
Inslag av björk är bra om man sköter den, får skydd under uppväxten och växer bättre, dock så är det viktigt att se till så att björken inte piskar topparna på de granar man vill bygga upp beståndet med. Därför är det viktigt att röja i beståndet för att hålla undan björken från grantopparna. En granskog med inslag av björk blir också en ljusare skog

Användarvisningsbild

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

SkotareEmil  
#345213 Vill själv köpa ut marken om sisådär 5-10 år och gallra ut de finaste björkarna. Finns tyvärr inga granar planterade, så får nog nöja mig med en fin björkskog! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Uppväxta björkar efter Stormfällning

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345214 Som Ulfgustav sa, björk är granens moder. En granne planterade björk på åkermark under 90-talet. Det kommer fina granar under björken trots att det på sina ställen är flera hundra meter till granskogen. Det kommer garanterat gran under björken. Googla på Kronobergsmetoden så kan du fördjupa dig lite i ämnet.
Jag skulle själv gärna prova men hittills har jag varit för traditionell och planterat efter avverkning

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).