Föryngring

Logiskt med gran på stormhyggen

9 inlägg 5949 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Logiskt med gran på stormhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280956 Tydligen planterades 95% av alla Per och Gudrumhyggen med gran, vilket är logiskt ur markägarens perspektiv http://www.slu.se/sv/centrumbildningar- ... as-stalle/
/Niklas



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280973 Jag läste den där tidigare i veckan, och tycker det var en ovanligt intressant och tänkvärd artikel. Vi vet ju inte heller vilket som tills lut visar sig vara det bästa alternativet (även om vissa grupperingar i vårt samhälle såklart redan har sin åsikt klar :) )

Vi vet inte hur förutsättningarna kommer att ändras (om de gör det) vad gäller industri, klimat, teknik, miljöregler.

Användarvisningsbild

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Skogstomte  
#280982 Vi gjorde samma val, gran på de stora hyggena, löv på de mindre plättarna närmare bebyggelse och vägar. Mest björk men även asp och bok (allt självföryngrat).

Avatar Fallback

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280984 Har läst den underliggande studien nu, den var lite tunn. Den tog också för givet att det var dumt att plantera gran, eftersom den kommer blåsa ner. Inte säker på att det var så dumt med gran, men det vet vi ju inte än.

Avatar Fallback

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

alias  
#280987 Vi körde mest gran, men något hektar tall på ett par grusbackar, lite hybridlärk, lite hybridasp i hägn, samt lite självföryngrad björk.

Kan vara plantmaterial eller lokalklimat och jordmån, men jag tycker inte att lärken och aspen har imponerat så här långt.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

JensSkoog  
#281033
Mangan skrev:Har läst den underliggande studien nu, den var lite tunn. Den tog också för givet att det var dumt att plantera gran, eftersom den kommer blåsa ner. Inte säker på att det var så dumt med gran, men det vet vi ju inte än.

Holler med dig i det Mangan. Men det kan ju vara möjligt att man måste göra om lite på hur man sköter granskogen. Diskuteras ju mycket det här med gallring och hur man holler granskogen stormsäker.

Användarvisningsbild

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Äboda  
#281037 Med tanke på hur mycket gran som faktiskt fortfarande står upp ska man nog inte ta för givet att den kommer att blåsa ner.
Ser jag för egen del var det bara nygallrade skiften av gran som drabbades av Gudrun. Återplanterade dessa med gran. Efter Per fanns det inga nygallringar och skadorna blev betydligt mer begränsade.
Har ett par skiften där det egentligen är behov av en sista gallring men det får nog vara till slutavverkning då läget är lite utsatt.
Det lämnades även en del av ett intilliggande skifte vid en slutavverkning för två år sedan för att skapa skydd mot stormar.
Det gäller nog dock att tänka på hur man genomför röjning och gallring för att skapa en stormsäker skog.

Användarvisningsbild

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#281039 Äboda! Det finns ju en relevant tråd i ämnet viewtopic.php?f=1&t=18455
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Logiskt med gran på stormhyggen

Äboda  
#281042
Äboda! Det finns ju en relevant tråd i ämnet viewtopic.php?f=1&t=18455
/Niklas


Ja jag har varit inne och läst på den tråden, det jag skrev var med tanke på artikeln som trådstartaren refererade till. Att med rätt åtgärder och eftertanke i skogskötseln det inte behöver vara fel beslut att plantera gran. Stormar har drabbat tidigare och kommer säkert att drabba igen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).