Föryngring

Glest björk bestånd

14 inlägg 7638 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Glest björk bestånd

robertstoralund  
#260531 Har ett blött område med björkar glest isär ca 10m mycket gräs vegetation, har röjt sly där nu då fundering om plantera i mellan björkarna kom. Någon som har något förslag vad som skulle passa, gränsar till en 50 årig gran skog men tror det är för blött för gran och vill inte ha något tätt bestånd då det gränsar till åkermark på andra sidan, utan lite lagom glest isär i mellan björkarna?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#260565 Klibbal bör funka, åtminstone i södra Sverige.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

JensSkoog  
#260592 Samtstämmer med Niking. Klibbal växer snabbt och gillar mark med vatten. Men det löner sig å stamkvista om du vil ha långa kvistfira stammer. Vacker, rödlig i veden och bättre enn asp och al som ved. Kan even användas som slöjdemne.

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

ÅsaNisse  
#260632 Varför inte bara gallra björksly och välja stammar av dom som kommer själv.

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

robertstoralund  
#263213 Ja det kanske är det bästa, funderade på gran också till julgranar men blir kanske skit att ställa glest?

   TS
Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

Blivande snickare  
#263255
ÅsaNisse skrev:Varför inte bara gallra björksly och välja stammar av dom som kommer själv.

Så har jag gjort på några riktigt små ytor. Är en meter mellan stammarna nu, 3-4 meter höga. Ville inte ta så mycket då jag var rädd att allt skulle böja sig under snön men det har klarat sig finfint :smile:
Är ett par år sen jag gjorde det å då var det tätt som en vägg. Nästa vinter tänkte jag gallra ut de sämsta stammarna å sen se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis blir det lite timmer en vacker dag! :grin:

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263280
Blivande snickare skrev:
ÅsaNisse skrev:Varför inte bara gallra björksly och välja stammar av dom som kommer själv.

Är ett par år sen jag gjorde det å då var det tätt som en vägg. Nästa vinter tänkte jag gallra ut de sämsta stammarna å sen se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis blir det lite timmer en vacker dag! :grin:


Glöm inte att stamkvista med några års mellanrum. :!:

Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

JensSkoog  
#263285 När ni stamkvistar björk så tidligt. Hur höga innan ni kvistar och lämnar ni ungefär 1/3 av högden som krona???

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263296 Gå in på https://www.skogsbruket.fi/arkiv och sök 2004 mars. Där finns en bra beskrivning.

Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

JensSkoog  
#263334
lfq skrev:Gå in på https://www.skogsbruket.fi/arkiv och sök 2004 mars. Där finns en bra beskrivning.

Tackar! Där va det mycket som var interessant! Kommer nog til å egna lite tid til arkivet där. :wink:

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#263344
JensSkoog skrev:
lfq skrev:Gå in på https://www.skogsbruket.fi/arkiv och sök 2004 mars. Där finns en bra beskrivning.

Tackar! Där va det mycket som var interessant! Kommer nog til å egna lite tid til arkivet där. :wink:


Ja, jag tycker den tidningen är bättre än "Skogen". Heja Finland :!:

Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

JensSkoog  
#263350 Då vet jag att av goda sakor från Finland inngår Skogsbruket tilsamman med Koskenkorva, Kekkonen, Koskela och Johan Ludv. Runeberg! :wink: :wink:

Användarvisningsbild

Re: Glest björk bestånd

machonisti  
#263671
JensSkoog skrev:Då vet jag att av goda sakor från Finland inngår Skogsbruket tilsamman med Koskenkorva, Kekkonen, Koskela och Johan Ludv. Runeberg! :wink: :wink:

Skogsbruket trycks i liten upplaga skriven på svenska för minoriteten (finlandssvenskarna).

Avatar Fallback

Re: Glest björk bestånd

Blivande snickare  
#264095
lfq skrev:
Blivande snickare skrev:
ÅsaNisse skrev:Varför inte bara gallra björksly och välja stammar av dom som kommer själv.

Är ett par år sen jag gjorde det å då var det tätt som en vägg. Nästa vinter tänkte jag gallra ut de sämsta stammarna å sen se hur det utvecklar sig, förhoppningsvis blir det lite timmer en vacker dag! :grin:


Glöm inte att stamkvista med några års mellanrum. :!:

Ja men de har stått tätt så länge att första 2,5-3,5 metrarna är kvistfria. Ska komma ihåg det senare i livet dock när dom blivit längre.

Läste faktiskt om det i skogsbruket tidingen som nämndes, lånade en hel höga va en bekant så jag har kvällslektyr en tid framöver ännu :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).