Föryngring

Tacksam för tips.

19 inlägg 10142 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Tacksam för tips.

Mojjen88  
#256696 Ja roundup är fint,har erfarenhet av det eftersom jag jobbat på kyrkogård länge.Vad är det för typ av tratt du menar?Finns det nån speciell att köpa?

   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Tacksam för tips.

JensSkoog  
#256703 Du kan göra en av lite styv plastik eller papp, storlek som passar. Ser ut som en spiss hexhatt.

Avatar Fallback

Re: Tacksam för tips.

Mojjen88  
#256712 Tack för tipsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tacksam för tips.

towes  
#256746 Lite beroende på när planteringen görs så finns en möjlighet att roundupa ca 3 veckor före plantering. Har gjort så på flera olika åkerplanteringar för några år sedan med gott resultat. Vill förstås till att gräset hunnit starta så det blir ju fråga om sen vårplantering, samt att trakten inte brukar drabbas av försommartorka. Men i vårt fall gick det bra.

Apropå "tratten" så vet jag de som tagit ur botten på en vanlig plasthink. Var dock varsam för blåst när du sprutar (det är ju ett "bladverkande" preparat) samt gör det endast när det är torrt väder.
Jag har inget belägg för att roundup kan skada en grannväxt under mark, men enbart baserat på respekt för preparatet hade jag inte varit överambitiös i ivern att komma kloss inpå granplantan. Gott nog räcker för mig.

Det finns en bra skrift från Jordbruksverket som är väldigt informativ. Sid 13 och några sidor framåt är av särskilt intresse.

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/f ... gt/be7.pdf

Lycka till.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).