Föryngring

Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

13 inlägg 16957 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

stektlök  
#247782 Hej !
Jag tänkte vi kunde skriva om våra olika sätt att hålla ner gräs/ogräs å dyl de första åren i plantornas liv.
Jag bor i jordbruksbyggd där gräs å nässlor mm lägger sig över plantan på hösten å sedan kommer snön och plattar till = plantan kommer aldrig upp igen!
Mina botmedel: ryggspruta med gift och sedan ställer jag en 25L dunk över plantan och sprutar runt om. Bra resultat och det räcker med en gång om året. Nackdel är att det blir lite tungt vid full spruta.
Vid åkerplantering eller hyfsad jämn mark ska ja testa att dra en liten ringvält bakom en fyrhjuling emellan raderna tänkte jag. Fördelar snabbt och lättarbetat. Nackdel.. kanske behöver upprepas flera ggr per år.

Ös på med era ideer och tillvägagångssätt kanske kan vi få fram ett antal bra sätt.

Ps. Förstår att inget funkar om vi sätter 10 tusentals plantor.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

jannee  
#247800 Terräng där du kan göra jämna överkörningar med traktor, spruta alltihop i Augusti, granen har då förvedats så plantorna tar ingen skada. Har själv gjort så en gång när användning av Roundup var rumsrent.
De små åkerplättar jag planterat igen har jag tidig höst året innan plantering sprutat över med just Roundup. Därefter har jag satt barrotsplantor - ett dj**la jobb.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

stektlök  
#247834 Jannee.... roundup på gräs å ogräs går juh långt fram ja :) Intressant de du säger att det skulle gå att mosa på med traktorsprutan. Jag ska testa detta på några plantor i höst, jag är kanske lite feg i början
Sprutar man på våren när gräset har satt fart så får plantorna fritt fram om man planterar efteråt direkt. Låter iaf sjukt effektivt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

550  
#247912 Det enklaste sättet är att använda benen och trampa runt plantorna på sommaren.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

Amatörhuggare 62  
#248002 En granne hade sprutat sina potatis, och planterat en åker med gran. Sprutan ej tom vad göra ?? Jo jag kör på åkern med plantor ! Vad hände ? Jo alla plantor dog men gräset växte bättre än nånsin. Fick plantera om alltihop.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

stektlök  
#248016 ofan.... ja det får juh inte hända bara att man dödar alla plantor :) urk

   TS
Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

jannee  
#248021 Man använder INTE roundup som blastdödande till potatis, vad hade han i sprutan?. Troligtvis svavelsyra eller dinoseb
Var det tidigt mot svamp var det en fungicid, den ska dock vara ofarlig mot all växtlighet.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

Amatörhuggare 62  
#248050 Vet ej vad det var men första omplanteringen, dog den ochså. men nu är plantorna 5 meter. Är det mycket ormbunk, brukar jag slå med röjsågen och Oregontrillan.

Användarvisningsbild

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i

JensSkoog  
#248076
Amatörhuggare 62 skrev:Vet ej vad det var men första omplanteringen, dog den ochså. men nu är plantorna 5 meter. Är det mycket ormbunk, brukar jag slå med röjsågen och Oregontrillan.

Vad är "Oregontrillan"?

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

Amatörhuggare 62  
#248091 Sidan 26 i Nimakatalogen. Oregon Jet - Fit. Och Så använder jag dom röda Techni - Blade 7 mm.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248146 Ge er inte på skogsplant med herbicider, i och för sig tål vedartade växter ganska mycket glyfosfat. (rondup) Ni klarar inte av att ge rätt dos med ryggspruta om ni inte vet sekundlitrarna som kommer ur munstycket.
Ska ni spruta så måste ni kolla vilka verksamma substanser som det är möjligt att använda.
Vad som tar på gräset och vad som inte tar på plantorn. Se SJV.se Gummissons sidor om växtskydd.
Orkar ni inte det, så är det bara sättet med dunk över plantan när man sprutar som fungerar.
Rondup är miljövänlig jämfört med andra medel.
Nackdelar är att det är fiskfarligt. Fördel är att det bryts ned av solljuset. (måste förvaras mörkt även färdigblandat)
Ska sprutas när klyvöppningarna står öppen ( Förmiddagar före kl 12 00 framför allt om det är varmt och torrt, tillsätt ytspänningssänkade diskmedel)
Spruta i medvind helst vindstilla, försök begrip vindavdriften skyddsavstånd min 6m till allt förekommande vatten.
Klanta er inte för det kommer att kosta er pengar.
Glöm allt om ni är certifierade.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

Bost  
#465523 Återupplivar en gammal tråd........Jag planterade förra året tall på gammal åkermark, plöjde o harvade, byggde om en maskin som kupar jorden och lägger på markplast efter sig, fick den faktiskt att funka riktigt bra. Plantorna har i år växt fantastiskt bra (en del har en längd på 48 cm nu!!), men gräset växer även det fantastiskt bra tyvärr. Har nu fått gå o sparka bort gräset från plasten (lägger sig över) och sedan har jag trampat med traktorn på båda sidor om plasten, inget roligt jobb, det ska erkännas. Har tillgång till roundup bio, skulle plantorna klara av medlet om man skulle gå över med traktorsprutan nästa år??. Har "sparat" en rad som jag inte har gjort något åt ännu funderar på att koppla på sprutan o prova. Men det är onödigt att chansa, någon här kanske sitter inne på mer kunskap än mig.

Avatar Fallback

Re: Våra sätt att hålla ner/bort gräs i plantering

stektlök  
#469764 Tjena @bost !
Hoppas det går bra för dig. Min lilla plantering är några år nu och i år körsde jag med trimmerhuvud på röjsågen och gick runt plantorna 2 ggr denna sommar. Det funkar när det bara är några hundra. Om nått år eller två ska jag plantera ca 1 hektar och målet är blandskog med övervikt tall. Stängsel runt för älg å rådjur. Sedan blir det till att jobba rejält med slyn några år. Jag kommer plantera på våren och vi kommer spruta på sommar å höst innan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).