Föryngring

Gräs & Plantor

6 inlägg 5257 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gräs & Plantor

Blacksmith  
#244978 Hej!

En planta som gräset tvingat ner och som friställs.
Vilka framtidsutsikter har en sådan planta?
Kan den räta ut sig eller ska man komplettera med nya plantor där detta inträffat?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Gräs & Plantor

Aberg  
#244981 Med lite tur så rätar den ut sig, gräs kan va mycket förödande för plantor

Avatar Fallback

Re: Gräs & Plantor

jannee  
#244982 Viker nu inte snön till den mer klarar den sig, den kröken som nu finns försvinner aldrig men å andra sidan spelar det ingen roll när rotkröken är så långt ned.

Användarvisningsbild

Re: Gräs & Plantor

halvproffs  
#244997 När snön hade smält bort i våras så kollade jag mina nysatta plantor. Snön hade tryckt ned dom mot marken så dom låg i s-form. Böjde och rätade upp säkert 1000plant och dom ser helfina ut nu så hav tröst.

Avatar Fallback

Re: Gräs & Plantor

Martin_G  
#247771 Hej,

Likasamma fenomen hos oss, fast med örnbräken.
Vi har ett knappt hektar där det inte slogs ned ormbunkar och gräs och nu ser varenda planta ut som på bilden ovan (eller värre). Vi är certifierade (PEFC) och kunde gott ha lite mer lövskog så jag hade tänkt strunta i granen och ta upp björk istället, den är sakta på väg igenom.

På försök (efter att ha läst denna tråden) ska jag testa att räta upp granarna på hälften av föryngringen, så kan vi jämföra om ngt år hur det gick.

Avatar Fallback

Re: Gräs & Plantor

M Mattsson  
#248867 Hej!

Som halvproffs säger så kan det lösa sig.

Hade själv en plantering med ca 500 bar rots plantor som senaste vintern blev väldigt nertyngda av snö och gräs (trots bra gräsbekämpning)

Gick dock och rätade upp alla plantor tidigt på våren och det gav resultat! I stort sett var enda en har tagit sig bra och växer så det knakar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).