Föryngring

Hybrid asp!

4 inlägg 3897 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hybrid asp!

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17548 Undrar ifall det är nån som har erfarenhet av hybrid asp? har funderat på att sätta 1-2 hektar hybrid asp på ett väldigt surt ställe, för aspen trivs ju där! Det växer ju snabbt och energi ved priset kommer ju att öka, så kan detta vara nåt bra att plantera?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild
masterchief  
#17554 Tror inte det får vara för surt, då kanske björken funkar bättre.
Har satt en del på prov här hemma hos mig, för tidigt att se än, 2 år sedan jag satte dem. men de lever än, ser dock ingen skillnad i tillväxt än så länge mot björken jag satte samtidigt.
Ska du lyckas måste du nog hägna in dem mot viltet.

Avatar Fallback

Re: Hybrid asp!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17783
Valtra skrev:Undrar ifall det är nån som har erfarenhet av hybrid asp? har funderat på att sätta 1-2 hektar hybrid asp på ett väldigt surt ställe, för aspen trivs ju där! Det växer ju snabbt och energi ved priset kommer ju att öka, så kan detta vara nåt bra att plantera?


Klibbal eller glasbjörk om det är surt(eller kanske svartgran?).Asp vill nog ha bättre marker.Al påstås ju kunna dränera mark och bereda väg för fin granskog.

/Nisse

Avatar Fallback
Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#17814 Ok det va ju bra att veta, hade för mig att asp trivdes på sura marker :?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).