Föryngring

Rädda risiga granplantor med sekatör

5 inlägg 6494 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rädda risiga granplantor med sekatör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231563 Jag hålller på och försöker rädda risiga granplantor med sekatör. Toppen har dött på många pga frost, och några av de lägre grenarna verkar ha satt skott. Min idé är att välja ut en gren med längsta skottet och klippa av de andra grenarna i samma höjd. Plantorna är mellan 3 och 15 dm höga som de är nu.

Har ni några erfarenheter och tips att dela med er?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Rädda risiga granplantor med sekatör

anersimyra  
#231588
Mangan skrev:Jag hålller på och försöker rädda risiga granplantor med sekatör. Toppen har dött på många pga frost, och några av de lägre grenarna verkar ha satt skott. Min idé är att välja ut en gren med längsta skottet och klippa av de andra grenarna i samma höjd. Plantorna är mellan 3 och 15 dm höga som de är nu.

Har ni några erfarenheter och tips att dela med er?
Den metoden fungerar alldeles utmärkt, i vart fall på trädgårdsväxter, vartefter plantan växer döljs skadan, är det produktionsskog kanske det är mer ekonomiskt att plantera nytt.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Rädda risiga granplantor med sekatör

JensSkoog  
#231633 Ville nog ha planterad nytt. Tredet du fixar slik kan bli bra, men oavsett blir det en omstart ock med det brudd som fins kan det ha sopp ock råta med sig i videre vekst. Fungere bra på tredgårdsvekster, men produksjonsskog er lite annorlunda.

Användarvisningsbild

Re: Rädda risiga granplantor med sekatör

anersimyra  
#231644 Väljer du att satsa på dom toppbrutna plantorna, kapa då stammen med ett rakt snitt i höjd med grenen/skottet du väljer som ny topp. Använd inget medel för att "täta" snittet i stammen, det gör mer skada än nytta. Var noga med att snittet blir så rent som möjligt, använd alltså riktigt vassa verktyg. Man kan med fördel ge den nya toppen lite hjälp i början genom att binda upp den mot en pinne.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Rädda risiga granplantor med sekatör

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231674 Här är tre st plantor med före- och efterbilder. Avverkades våren 2011 och sattes i juni samma år. Sitka barrot. Frystorkat i vårvintras, detta är den änden som är bra på hygget. :sad:

plant1f.jpg
plant1e.jpg


plant2f.jpg
plant2e.jpg


plant3f.jpg
plant3e.jpg


En sådan här planta är typisk, det understa grenarna är det lite liv i. Nu är det rätt torrt i markerna, så hoppas på regn så att de inte torkar ut.

plantnästandöd.jpg

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).