Föryngring

Grönrisplantering

13 inlägg 8560 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grönrisplantering

masjäveln  
#228520 Då har jag planterat 1200 conniflexbehandlade tall täckrot på ett långsmalt hygge som avverkades i höstas. Ska bli intressant o se om det tar sig.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

Mäki  
#228543
plant.jpg


Jag satte 600 gran plantor på ett hygge som var avverkat i vinter, det skall
bli kul att se hur det lyckas.
PS jag svängde bilden det är lättare än att stå på huvet. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

JensSkoog  
#228563 Ser ut till att vara flott område før tall, men er ju spent på va elgen gør och om conniflex holder det den lovar. Hadde varit skønt om den gjorde det!

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

masjäveln  
#228579 Ja det visar sig. Det va lämpligt att testa i liten skala. Kändes onödigt att markbereda 0,7 ha

   TS
Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

JensSkoog  
#228581 Holler med om det. Om man kan få ønskad føryngning utan markberedning, tror jag det er en stor førdel. Dela bilder med oss når du ser hur det går.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

masjäveln  
#342890
DSC_0418.JPG
Uppdatering,högst 15% av plantorna uppätna av snytbaggarna endel växer sakta men dom flesta tar sig fint

   TS
Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

alias  
#342891
masjäveln skrev:
DSC_0418.JPG
Uppdatering,högst 15% av plantorna uppätna av snytbaggarna endel växer sakta men dom flesta tar sig fint


Jag tror att bilden ljuger - hade du inte satt dem med den gröna delen upp så torde du haft 100 % avgång på plantorna. :-)

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

JensSkoog  
#342892 Tackar @masjäveln. Intressant att se. Holl oss uppdaterad. Har det varit betesskador ochså?
1442842339_dsc_0418.jpg

Blir kass i huvudet av att se bilder upp ner, så jag vände det :wink:

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

jannee  
#342899 En del påstår att det är år no 2 som snytbaggarna är som mest alerta, får hoppas att faran ändå är över.

Avatar Fallback

Re: Grönrisplantering

isteskog  
#342903 Conniflexbehandlingen ska sitta kvar i två år enligt min plantförsäljare.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

stackenas  
#342949 Ja Janne år 2 är generellt värst. Har man mycket problem med baggar kan det vara lämpligt med hyggesvila i 3år. Bökigt med hjälpplantering och framtida ojämna ungskogar.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

stackenas  
#342950 Conniflex sitter i bästa fall kvar under första säsongen... Mitt favoritskydd år merit-pro som svenska skogsplantor tillhandahåller. Det är tvåårigt och ett ekonomiskt bättre alternativ om man tror sig behöva spruta om plantorna år 2.

Användarvisningsbild

Re: Grönrisplantering

stackenas  
#342951 För övrigt jäkla bra i grönrisplantering för man ser var plantorna sitter med den vita papphylsan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).