Föryngring

ek föryngrig

2 inlägg 3542 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ek föryngrig

Tonfisk  
#226496 Har på tomten 2 stora ekar som varje år skapar ett myller av små plantor i gräsmattan.
Nu har jag tänkt att använda dessa små plantor och sätta ut i skogen mest för kul skull.
Måste prova,vad tror ni är bäst.
*Gräva upp dom som slagit i gräsmattan kanske driva upp dom i hink först.
*samla ollon och så ut dessa.

Har någon annan erfarenhet av detta?



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: ek föryngrig

JensSkoog  
#232969 Går mycket bra å anvenda dom små planterna. Enda du måste kolla efter er at du tar med nog av roten, och inte lar den turka - ek får hemskt fort långa, tunna røter. Senn måste du kolla var du planterer. Inte ska det vara før mycket vatten i jorden. Stenigt går fint, bara du får den godt nedi och dekt øver roten bra. Senn har jag anvendt sekatøren och tagit dom nedersta grenerna - da har planten bettre chans enligt min erfaring. Gir mindre blader som tappar fukt. Men du kan inte venta dig hugst i din tid! Planterade min førsta ek før ungefær femti år sidan, och i dag er den fem meter høg och fyra tummer en meter øver roten - men den står mycket turrt i sten på fjell. Der jag røjer och planterar nu, har jag latt stå nogra eker. Dom er mellan 10 och 20 år gammla, och i god vekst, men kommer nog til å stå kvar nær det blir granhugst om 60-70 år!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).