Föryngring

Gran under tallskärm

37 inlägg 23901 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsforskare  
#218348 Det finns numera en del studier som visar att det är så. Alla konkurrerar med alla. Granarna växer sämre så länge tallarna står där och tallarna växer sämre så länge man har en massa granar som tar näring under dem.

Granarna kan alldeles säkert utvecklas till ett bra bestånd men det förutsätter att man inte väntar för länge med att först gallra och sen avveckla tallarna. Och vill man prioritera tallarna bör granarna tas bort.

Vad som ger bäst produktion på sikt, tall eller gran, kan man ta rätt på via tallens SI, vegetationstyp, breddgrad, osv.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

rikard_e  
#218349
Skogsola skrev:
Skogsforskare skrev:Granarna sänker tillväxten på tallarna. Om det är tallmark, satsa på tallarna, röj bort huvuddelen av granarna, utom en del för hare och skogsfågel.


Gör de verkligen det? Frågan diskuterades i tidningen Skogen för typ 50 år sen och då kunde ingen påvisa fakta på att ett underbestånd mätbart sänker tillväxten i huvudbeståndet. Även om man hade det på känn.
En annan tanke: Kanske har man gallrat för hårt när man har fått upp så mycket underväxt? Då bör man väl i vart fall inte gallra igen?


Känns det inte lite irrelevant att komma med 50 år gammal fakta?

Jag har inte hållt på i skogen så värst länge, men inom lantbruket så konkurerar växter om näringen i jorden.

Lätt exempel är ekologisk odling när man får mycket gräs i spannmålsodlingen, nog drar det näring från jorden som spannmålen skulle ha.

Samma med en bra försenad gallring, där träden har växt ojämnt, där man behåller huvudstammarna som är både bra mycket längre och grövre, även fast runtomstående träd som tas bort inte hämnat solljus till huvudstam så ser man att huvudstammen börjat växa efter gallring.

Jag är ingen expert, mer nybörjare. Men detta är vad sett .

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Chainsaw Charlie  
#218350 Om inte underbeståndet tar upp det extra kvävet så gör väl gräs och övrig markvegetation det i stället.

Vill man behålla diametertillväxten på pionjärträslag så blir det oundvikligen ett ljusinsläpp till marken som skuggföredragande arter kan utnyttja. Här nere kan det i stället bli ett tätt uppslag av ek och hassel i stället för gran under liknande tallbestånd.

OAS-forests bestånd verkar vara "blandskogsmark" där granen och tallen producerar likvärdigt, under förutsättning att det inte är för torrt för granen.

I halvproffs fall skulle jag tänka mig att granen producerar bättre än tallen med tanke på att det är gammal avvattnad mossmark.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

machonisti  
#218351 Röj bort all undervegetation i samband med en försiktig gallring. Då borde ny granunderväxt så in. Låt stå tills tallen är avverkningsmogen och det nya granbeståndet har större chans än det nuvarande, kanske som allt annat.

För övrigt OAS är tallbeståndet mycket fint!

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

vetinte  
#218353 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:56, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

Skogsforskare  
#218364 I Sverige har vi nästan aldrig brist på ljus utan det är alltid kvävet som begränsar tillväxten. Alla växter konkurrerar om det. Men i en riktigt tät granskog kan det bli så litet ljus som når marken att det inte räcker till markvegetationen.

Diametertillväxten är ingen riktigt bra mätare på vad som händer eftersom träden kan ändra densiteten på veden för att få en bredare årsring, plus att även barken kan öka i tjocklek om det behövs, för att stabilisera stammen rent mekaniskt.

Titta hellre på toppskottslängden.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218380
Skogsola skrev:Kanske har man gallrat för hårt när man har fått upp så mycket underväxt?

Det låter som en trolig förklaring. Denna gallring gjordes samtidigt som en slutavverkning.
Med tanke på traktorvägarnas bredd så var det nog ingen gallringsskördare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218382
prodilass skrev:Det börjar det bli dax att gallra tallen igen,köket "grönkronan" får inte bli för liten,500 stam/ha efter gallring bör bli lagom

Låter frestande!
En försiktig andragallring och röja igenom granplantorna hårdare än en vanligt plantröjning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239541
Skogsforskare skrev:Det finns numera en del studier som visar att det är så. Alla konkurrerar med alla. Granarna växer sämre så länge tallarna står där och tallarna växer sämre så länge man har en massa granar som tar näring under dem.

Detta är tänkvärt.. att inte hålla för många träd per hektar om man vill ha grova träd eftersom träden konkurrerar om näringsämnet kväve.

Håller just på med en gallring på en annan avdelning där det finns ett blandbestånd av tall, gran och björk. Tar bort en stor del av björken och gallrar resten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

PVK  
#765415 Har ungefär samma fundering som trådstartaren. I samma kommun dessutom 🙃

1-2ha
Frisk mark. Blåbär. Inslag av annan markveg. (se bilder).

Kommer jag kunna skapa mitt framtida bestånd med den underväxt av granar som nu finns?
Vad gör jag i luckorna? Går det att få upp tall där eller kommer den vara för långt efter granen i utveckling?
Annars kanske en björk-granblandskog kan fungera? Björken lär växa ikapp.

Ang avvecklingen av beståndet,
Kommer manuellhugga o skota själv.

Har också tänkt gå runt med en terracut i luckorna(?).

Kika på bilderna och kom med tips.

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Mellberg  
#765418 Borde kunna bli ett granbestånd i framtiden. Avveckla de stora träden och återkom om ca 5 år och röj igenom beståndet. Någon form av plantering i luckor är i stort sett bortkastad möda och i så fall skall du plantera gran.

Kom åter om 5 år och berätta hur det gick. 👍

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Knagge  
#765425 Jag tycker du skall ta ner granarna och ställa en fröträdställning och markbereda med harv.
Granar som kommit upp under tallskärm brukar ha hög dödlighet bla barkborre torka pga ljuschock de som överlever blir krokiga kvistvargar. Detta är min erfarenhet från Småland.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#765433 Ta fram spaden och gräv en grop. Hittar du fukthållande finjord så kan den funka med gran men troligen baserat på hur tallarna ser ut så är det mer väldränerat och du ska satsa på tall.

Avatar Fallback

Re: Gran under tallskärm

PVK  
#765436 Tack för input. Ska fundera. Tycker granarna ser ut att växa fint men en tall-frö-ställning och bortröjd gran låter lockande även det.
Isåntfall hugger jag fröställningen till ca drygt 4m2 i grundyta?

Användarvisningsbild

Re: Gran under tallskärm

Älgfoderodlare  
#765467
PVK skrev:Tack för input. Ska fundera. Tycker granarna ser ut att växa fint men en tall-frö-ställning och bortröjd gran låter lockande även det.
Isåntfall hugger jag fröställningen till ca drygt 4m2 i grundyta?


Ett litet tips är att du läser Oscar Nilsson's forskning om just Tall / Gran blandskogar. Plubl. 2021 o är nog den färskaste forskning man kan hitta.
Ur innehållet fanns bl.a. att just skärm med Tall o Granunderväxt, så påverkades Tallarna som dominanter inte alls av granarna. De verkade växa lika bra i alla fall.
Så läs den ! Går att söka på namnet eller via Skogforsk, Alnarp.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).