Ponderosa Pine

Skogma
 Svara  7 inlägg  2283 visningar  2 följer

Ponderosa Pine

#177227 Har nu frön från Ponderosa Pine. Hur gör man för att få dem gro ? Ska man ha dem som en krukväxt tills det blir ett skott ? Jag har tänkt pröva olika betingelser både ute som inomhus.l

TS
Föryngring

Re: Amerikansk tall

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177252 Sätt dom några mm under jord i fuktig såjord så gror de nog. Har aldrig prövat Ponderosa Pine själv. Ju varmare jord ju snabbare gror de.
Återkom gärna med bilder och resultat.

#177327 Hej o tack. Jag hör av mig senare på forumet.

TS
Användarvisningsbild

#177330 Ingen stratifiering?
Vissa tallsorter behöver tydligen inte det...

Dock kan vitalisering aldrig vara fel, skulle jag tro.

http://www.skogforsk.se/sv/Verktyg/Fros ... ehandling/

Se även en tidigare tråd

viewtopic.php?f=22&t=288&st=0&sk=t&sd=a

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#177356 Jag rekommenderar åtminstone vitalisering. Glömde påpeka det. Normal kör jag alltid med stratifiering plus vitalisering för tall. Jag låter fröna ligga någon dag i fuktat hushållspapper och sen får de torka upp nån dag innan de kommer i jord. 90 % brukar gro men det är inte statistiskt belagt.

lfq skrev:Jag rekommenderar åtminstone vitalisering. Glömde påpeka det. Normal kör jag alltid med stratifiering plus vitalisering för tall. Jag låter fröna ligga någon dag i fuktat hushållspapper och sen får de torka upp nån dag innan de kommer i jord. 90 % brukar gro men det är inte statistiskt belagt.

Så har jag också gjort, Dvs toapapper fuktat med blomspruta och i plastpåse för att få upp temperaturen 7 av 10 frön vaknar till liv låt de va 10 dagar i påsen. De växer bakvänt inte som man tror fröet är i toppen. Har frösåt en del själv med egna frön och de är de bästa föryngringarna jag har. Då har jag bara slängt ut de för hand. Och nu när jag röjer så kommer det nya plantor hela tiden. Ganska angenämt problem bara välja det man tror ska bli bäst.

Zorran en som tror på virkespriserna.

#177672 Nu ska jag inte lura någon att de ska ligga i påse med toapapper i tio dagar det är bara för att kolla grobarheten. Fröna har legat i frysboxen i flera år det är därför jag kollar grodbarheten.

Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser