Plantering av gammal mossodling

Skogma
 Svara  10 inlägg  4244 visningar  6 följer

Plantering av gammal mossodling

#129817 Jag har två gamla mossodlingar 5,4 ha (2,7+2,7). De har legat i träda i 30 år. Ett försök att
plantera björk gjordes då med uselt resultat.

Jag har nu rensat alla ursprungliga diken med grävmaskin och på så sätt skapat bättre förutsättningar
för föryngring.

Hur gör jag nu?

Högläggning?

Vad skall planteras?

Tacksam för goda råd och synpunkter!!!!

TS
Föryngring

Re: Plantering av gammal mossodling

#129868 Vad är en mossodling? Odla dom mossa där? :wink: Har aldrig hört uttrycket ens.

#129910 Det är väll ställen som brutits torv han menar efter som det legat i träda i 30år utan att något vuxit där,,,inte änns björk

#129912 Svartgran kanske kan funka?

Högläggning är väl att föredra på mosse för gräs och frostens skull.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
halvproffs skrev:Vad är en mossodling? Odla dom mossa där? :wink: Har aldrig hört uttrycket ens.

Mossodling (eller mosskultur) är uppodling av mossar och kärr (efter föregående torrläggning). Fenomenet tog fart i slutet på 1800-talet, när befolkningen började växa och lagarna blev betydligt gynnsammare än dagens idiotiska markavvattningsförbud...

Då dessa jordar består av torv, så bröts torven successivt ner, markytan sjönk och försumpades, s.k. bortodling, varför en ny utdikning fick utföras för att återställa markens odlingspotential.

Lite lästips http://www.bokus.com/bok/9789185205974/ ... 1750-2000/ och http://www.svd.se/nyheter/inrikes/mossa ... 249931.svd

Ett tag fanns det även en särskild mosskulturförening med säte på Flahult utanför Taberg http://runeberg.org/sverig01/0562.html
/Niklas

Användarvisningsbild

#366694 Har det blivit något planterat, och vad blev det för resultat? :-\

#366719 Plantera på två olika mossar i våras som har varit odlad fram till 1960-70 talet.Tog grävmaskin och vände

upp en torva och plantera uppe på den.Det växste gräs i somras så jag fick trammpa ett par gånger och tänkte

det här kommer aldrig gå.Men när hösten kom och gräset visnat ner blev jag förvånad vad fina planterna såg

ut .Gröna och fina ,men sen tänkte jag får nog spruta planterna mot rådjur,men tyverr på ena stycket var det

för sent nästan hundra prosent avbitna planter ,men det andra stycket orört .Jag kommer nog göra ett nytt

försök till våren med ett nytt stycke ,och vara tidigare med att spruta ,och även använda haggel mer :cry:

#366780 Var i landet ligger din mossodling belägen? Vad planterar du med?
Har köpt 10 ha gammal mossodling i Norrbotten, som jag funderar på att plantera igen.
Då det i dag räknas som åkermark går jag i tankarna om att köra på kalkhygeniserat slam för att göja ph och får lite extra fosfor, innan jag jag planterar igen det hela.
Vad tror ni om idén?

Användarvisningsbild

Re: Sv: Plantering av gammal mossodling

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
torpöbo skrev:Var i landet ligger din mossodling belägen? Vad planterar du med?
Har köpt 10 ha gammal mossodling i Norrbotten, som jag funderar på att plantera igen.
Då det i dag räknas som åkermark går jag i tankarna om att köra på kalkhygeniserat slam för att göja ph och får lite extra fosfor, innan jag jag planterar igen det hela.
Vad tror ni om idén?

Lägg gärna på rejäl med aska också, så kan det nog bli riktigt bra.
/Niklas
Senast redigerad av Niking fre 09 jun 2017, 21:47, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#366820 Mina försök med plantering på mossodlingar har fallit ut enligt följande
1. Markberett med fläckmarkberedare efter traktor, planterat med södraplantan, kraftig avgång pga frost. (Lite otur med flera dagar solsken i mars följt av minusgrader)
2. Samma men planterat med lilla istad, klarat frosten men betat av rå vilket gett gräset övertaget.
3. Markberett med grävmaskin och tilltryckt omvänd torva ca 1x1m. Planterat med lilla istad, klarat frosten bra, mindre gräsuppslag och nästan ingen betning.
Samtliga var snytbaggebehandlade, mitten av Småland ca 290möh.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Plantering av Klevane - fre 31 mar 2017, 10:10
i Föryngring
2 svar
4098 läst
av Torbjörn Johnsen     
fre 31 mar 2017, 11:13
PLANTERING av hojken - tor 16 okt 2014, 13:18
i Skogsarbete
0 svar
1540 läst