Stihl annons 3

1 användare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst

Julgranar

Postat i kategori Föryngring

Julgranar

Inläggav Wasebacken » sön 01 maj 2011, 17:35

Tjena.

Håller på att smacka ner barrotsplantor (4-åringar) som är tilltänkta julgranar framöver. De sätts på drygt 1 hektar f.d åkermark där det finns en del sork som jag förstått. Frågor till detta:

1) Hur stor skada kan sorkarna åsamka om det vill sig illa? 10% av planteringen, 20% eller mer? Förstår att svaret helt beror på hur många sorkar där finns etc, men det borde ändå gå att få en ungefärligt siffra...?

2) Gräset kommer växa upp till knähöjd om inte längre. Vilket är ert bästa tips för att hålla tillbaka detta? Behövs det?

Tackar!

/B.
Wasebacken
Nykomling

Skogsinlägg: 16
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 0 ggr

Re: Julgranar

Inläggav axwell » sön 01 maj 2011, 17:51

Trots en extrem sorkvinter är det förvånansvärt få granar som är angripna. Där det finns lövsly och gräs, inte något angrepp.

Spara lite sälg och rönn tills granarna blivit över metern höga.

"Brunnstrampa" ned gräset runt granarna de första åren.
axwell
Huggarmästare

Skogsinlägg: 2804
Har gillat: 33 ggr
Har gillats: 70 ggr

Inläggav Wasebacken » sön 01 maj 2011, 19:07

Tack för detta svar. Låter fint ju då ju, och kanske inte något större hot. Planterade en del i lördags, då kom det en sork stor som en hamster farandes å försvann ner i en "tunnel" ett tiotal meter bort. Kan man bli av med sorken på något vis?

Dum fråga, "brunnstrampa", menas då att man helt enkelt bara stampa ner gräset runt om eller?
Wasebacken
Nykomling

Jag startade denna tråd. Upp

Inläggav Kse » sön 01 maj 2011, 20:23

Planterade ca 500 granar för två år sedan, drog några fåror med harven och planterade direkt i åkern.
Körde med röjare första sommaren men insåg snart det omöjliga att se dom små granplantorna i det meterhöga gräset. Bestämde mig för att inte göra någonting alls och alla plantor verkar ha klarat sig fint trots ett riktigt sorkår.
Hämmar kanske tillväxten det första åren men har funderat på om inte just det är ett problem om man planterar i åkermark, att granen växer för fort och blir gles.
Kanske inte så stor effekt här uppe men längre söder ut kanske det är ett problem eller?
Denna planta har just tinat fram i vårsolen, återstår att se om det blir nå julgransvirke av det hela.
Granplanta.jpg

Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.

Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!

First rule of computer club, dont talk about computerclub.

Ponsse Ergo HS16 med H73
Valmet 862 ic med Hultins fällgripsåg
Valmet 902 med Donaren 280
Användarvisningsbild
Kse
Moderator

Känner mig just nu:
Skogsinlägg: 1457
Skogsbilder: 13
Har gillat: 20 ggr
Har gillats: 107 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (205)

Inläggav axwell » sön 01 maj 2011, 22:16

Wasebacken skrev:
Dum fråga, "brunnstrampa", menas då att man helt enkelt bara stampa ner gräset runt om eller?

Ja exakt, tycker att det är för riskabelt att röja, fort gjort att även granplantan följer med.
axwell
Huggarmästare

Inläggav towes » mån 02 maj 2011, 17:50

Wasebacken skrev: Gräset kommer växa upp till knähöjd om inte längre. Vilket är ert bästa tips för att hålla tillbaka detta? Behövs det?

Talade med en gammal rutinerad julgransodlare för en tid sedan. Han gav mig tipset att plantera med sådant förband att det går komma fram med åkgräsklippare. Nu hade han sina granar på bördigaste skånemark och på jämnt underlag nära gråden, sådant spelar ju också in. Men han poängterade noga att just gräsbekämpningen var A och O om man ska ha fina granar. Det och jobbet med sekatören... :smile:
Användarvisningsbild
towes
Huggarmästare

Skogsinlägg: 709
Skogsbilder: 3
Har gillat: 54 ggr
Har gillats: 237 ggr

Inläggav foton » mån 02 maj 2011, 22:04

Det är enkelt att skjuta sorkar man öppnar ingånshålet till sorkgången, ställer sej på vackt med bössan osäkrad efter en liten stund kommer sorken och skall täta hålet ett skott och sorken är i himelen.
foton
Överhuggare

Skogsinlägg: 604
Har gillat: 102 ggr
Har gillats: 100 ggr

Inläggav axwell » mån 02 maj 2011, 22:46

foton skrev:r enkelt att skjuta sorkar man öppnar ingånshålet till sorkgången, ställer sej på vackt med bössan osäkrad efter en liten stund kommer sorken och skall täta hålet ett skott och sorken är i himelen.

Du skjuter nedåt och sorken far till himmelen, jag förstår (?), är helvetet åt samma håll, en bra idé oavsett.
axwell
Huggarmästare

Inläggav towes » tis 03 maj 2011, 08:02

Wasebacken skrev:Hur stor skada kan sorkarna åsamka om det vill sig illa? 10% av planteringen, 20% eller mer? Förstår att svaret helt beror på hur många sorkar där finns etc, men det borde ändå gå att få en ungefärligt siffra...?

Är det mullrik jord så finns alltid sorkproblemet. Vi har en hel del gran på gammal åkermark men har tack o lov klarat oss bra, så för vår del är det 0 %. Tror det är betydligtvärre vid lövplantering.
Sorken har ju en del naturliga fiender: katt, rovfågel, orm och mannen med bössan ovan. :smile:
Har själv satt upp störar med sittpinne vid en tilltänkt hybridaspodling så vråken får något att sitta på när den spanar. Men det är ett riktigt långskott...
Ett annat sätt att få sorken att söka ny mark kan ju kanske vara att roundupa hela åkern höst-vår innan plantering...?

På denna sidan nämns en del tips om allt från kalciumkarbid till kaffesump... http://www.alltombostad.se/sa-blir-du-a ... nyhet.html Läs själv.
Användarvisningsbild
towes
Huggarmästare

Inläggav Wasebacken » tor 05 maj 2011, 06:21

Tack för tipsen. Märker att det vill till något stort och radikalt ganska omgående. Nu är planteringen färdig och man har trampat bort och fram över hela åkern, och det har ta mig fasen känts som om hela skiten är underminerat av sorktunnlar. Man trampar igenom nästan överallt! Nu börjar kriget...!
Wasebacken
Nykomling

Inläggav axwell » tor 05 maj 2011, 11:01

De som testat batteridrivna sorkskrämmor är i allmänhet mycket besvikna, nedgrävda flaskor får bättre omdöme men det kan ju bero på skillnaden i kostnad.

En dålig jordfräs (dvs med B&S motor) och ansluten avgasslang ned i något hål med bevakning av reservutgångarna.
En annan fördel med dessa motorer är att de vibrerar så bra, låt den stå och gå en stund mellan varje förflyttning.
axwell
Huggarmästare

Inläggav towes » tor 05 maj 2011, 11:13

Wasebacken skrev:Nu börjar kriget...!

Hör gärna av dig med hur du löser det hela och vad resultatet blev.

Lycka till.
Användarvisningsbild
towes
Huggarmästare

Inläggav Wasebacken » tor 12 maj 2011, 06:52

Tjena. Tack! Har inte börjat fullskaligt krig ännu, fick fuktproblem i huset som fick prioritet. Jag lutar dock åt en kombo åt några olika förslag. Först och främst har man insett att vibrationer irriterar dem, vilket betytt att man kört så mycket som möjligt över åkern till att börja med. Sedan tänkte jag ta till vitlökspulver & karbid+vatten=acetylengas. Därefter blir det nog atill att ta fram "artilleriet" med bil+avgaser i slang och "röka" ut gångarna. Något måste till, där är våldsamt mycket tunnlar & högar efter vintern.

Har sett att där lyckligtvis också cirkulerar rovfågel med jämna mellanrum, så även flygvapnet kommer sättas in. Bygger en ställning som de får ha som huvudkvarter, men det är väl naturligtvis ingen garanti att de kommer att sitta på denna, men det ökar väl chanserna förhoppningsvis.

Det vore väl själve f-n om sorkarna omgrupperar och går till motanfall efter detta!
Wasebacken
Nykomling

Inläggav Flisaren » tor 10 jan 2013, 20:26

Wasebacken skrev:Tjena. Tack! Har inte börjat fullskaligt krig ännu, fick fuktproblem i huset som fick prioritet. Jag lutar dock åt en kombo åt några olika förslag. Först och främst har man insett att vibrationer irriterar dem, vilket betytt att man kört så mycket som möjligt över åkern till att börja med. Sedan tänkte jag ta till vitlökspulver & karbid+vatten=acetylengas. Därefter blir det nog atill att ta fram "artilleriet" med bil+avgaser i slang och "röka" ut gångarna. Något måste till, där är våldsamt mycket tunnlar & högar efter vintern.

Har sett att där lyckligtvis också cirkulerar rovfågel med jämna mellanrum, så även flygvapnet kommer sättas in. Bygger en ställning som de får ha som huvudkvarter, men det är väl naturligtvis ingen garanti att de kommer att sitta på denna, men det ökar väl chanserna förhoppningsvis.

Det vore väl själve f-n om sorkarna omgrupperar och går till motanfall efter detta!

Är inte kemisk stridsföring förbjudet enligt Geneve konventionen :roll:
Flisaren
Semi-proffs huggare

Känner mig just nu: Bättre
Skogsinlägg: 270
Har gillat: 88 ggr
Har gillats: 16 ggr

Inläggav Blivande snickare » tor 10 jan 2013, 21:00

:lol: :lol:
Hur gick slaget?
Eller vann du hela kriget?? :wink:
Det är så skönt att inte göra någonting...
och få vila ut efteråt !

16 år och skogsägare.
Blivande snickare
Huggarmästare

Känner mig just nu: Trött och så snöar det igen...
Skogsinlägg: 1685
Skogsbilder: 4
Har gillat: 284 ggr
Har gillats: 160 ggr

Återgå till Föryngring