Föryngring

Ersättning plantering?

27 inlägg 21483 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

Contorta  
#125918 Vad är rimligt att betala ungdomar som planterar täckrot?
Markberett, utmärkta markförhållanden, väg genom hygget.
Privat, ej bolag, ingen planteringserfarenhet.

Arevo
Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

kallen  
#125922 Är det 260-300 kr exkl. Moms?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

skogerik  
#125983 Ang. ersättning till ungdomar så beror det förstås på uppdragets omfattning, 60-80 öre kanske. Per planta ;)

Exklusive moms. Alla priser när man diskuterar skall vara ex moms...

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

kallen  
#125999 Tack för alla svar.
Ang. det här med Fskatt eller FA som det blir för mig. Är det så krångligt som det verkar? Har suttit och läst på diverse sidor på kvällarna men blir inte klok.
Ungefär hur mkt ska man betala till skattmasen varje månad om man säger att man omsätter 30000 kr helår?
Är just nu studerande så fasta inkomster att betala extra utgifter med om jag inte drar in de pengar jag har tänkt är det dåligt med.
Måste man skatta varje månad? Har hittat något om kvartalsvis men tycker det är luddigt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

skogerik  
#126007 http://www.skatteverket.se/foretagorgan ... 48009.html

säga vad man vill om myndigheter, men dom är bra på att slänga ut info :)

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

kallen  
#126940 Börjar förstår det här nu tror jag men funderar på en sak.

Kommer göra de första jobben med lånad utrustning och har därför inga utgifter, då kommer de första jobben bli ren vinst.
Hur mkt av det jag fakturerar kan jag investera i utrustning som behövs för jobbet? Har inget behov av att ta ut lön just nu utan vill hellre investera i egen röjsåg osv så att jag kan göra några jobb om året.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

Sedvall  
#179123 Investera allt, så blir det inget överskott och du behöver inte skatta. Lånar du utrustning av markägaren bör ju priset även bli lägre, om du inte lånar utrustning av någon annan.

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180381 Vi betalar 1 kr för plantsättning .
Ca 40 öre betalar de som är arbetsgivare åt de som planterar.

Och det är per planta dvs de måste minst sätta 4000 plant per dag för att ha en okej lön.

Arbetsgivaren tjänar 60 öre planta i egen börs. 2400 per plantör har man 100 ger 240 000 per dag!

Om någon arbrtsgivare inte säger imot så är de fega men jag jag vet att det är så!


Om man betalade 60 öre till svenska ungdomar och nöjde sig med 40 öre själv så behövde man inte bara anställa polaker


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180452 jag tar frågan ett snäpp till. Vill ni skogsägare verkligen att svenska ungdomar ska gå arbetslösa. Bara för att Etreprenören ska tjäna mer, nej det tror jag inte!

Det ni ska göra är att kravet till bolaget eller Entreprenören är att det ska va svensk ungdom som planterar och att det ska redovisas med underskrift och namn på de som planterat.

Om Dvs om nu Entreorenören inte kan ordna det så är det bara att gå vidare det finns fler Entreprenörer och det finns många som är helt okej och tar hand om sin personal.

Men de som hänsynslöst tar folk från anndra länder för att tjäna mer pengar själv de kan vi va utan.

Va kul om någon av ni Entreprenörer vågade svara.



Zorran en som tror på virkespriserna.

Användarvisningsbild

Re: Ersättning plantering?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180463 Problemet med att anställa svenska skolungdommar är att det är under en väldigt kort säsong, från runt 10 juni fram tills någon dag efter midsommar samt ett par veckor i augusti. Det är en allt för kort tid för att det skall bli lönsamt att lära upp skolungdommar.

Vi brukar dra igång med planteringen runt 10 maj och fortsätta med det en bit in i september från midsommar till 1 augusti är det uppehåll i planteringen pga semestertider.

Det behövs även fler plantbasar om man enbart kör med svenskar då jag anser att dom inte är lika ärliga och har det lättare att gömma undan någon kassett än folk som kommer hit till Sverige för att jobba eftersom dessa personer som kommer hit för att jobba verkligen vill jobba. Tar även längre tid att hämta upp dem för att de oftast bor på lite olika platser.

Oftast är det föräldrarna till barnen som ringer och söker sommarjobb åt sina barn. Är då tveksamt om barnen verkligen vill ha jobbet eller om det bara är deras föräldrar som vill att de inte skall sitta hemma.


Förstår ju givetvis problemet med att färre svenskar får kontakt med skogliga arbeten idag jämfört med 10 år sedan. Om markägaren vill att det skall vara svensk arbetskraft som gör jobbet så skulle det troligtvis gå att fixa. Blir nog lite dyrare pga det men allt är möjligt bara man får tillräckligt med skogsägare som vill det.


Svenska arbetslösa studenter däremot söker ej jobb som skogsplantör, är oftast de i 14-16 års åldern som gör det i och med att de är så pass unga så får de ej jobba 8 timmar per dag, de får egentligen inte heller gå på ackord om man skall följa lagstiftningen.

i Röjningen är det dock lite annorlunda där går det att få tag på svensk arbetskraft, problemet där är att de flesta svenskar får efter något år möjligheten till att jobba på exempelvis volvo och tyvärr kan man inte konkurrera med lönenivån mot dessa företag.

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

Blivande snickare  
#180489
SkogsGotte skrev: Oftast är det föräldrarna till barnen som ringer och söker sommarjobb åt sina barn. Är då tveksamt om barnen verkligen vill ha jobbet eller om det bara är deras föräldrar som vill att de inte skall sitta hemma.

Det där har hänt här en gång. En skogsägare anställde några skolungdomar i min ålder för att plantera ett större hygge. Resultatet blev ju som det blev...
Det var inte många plantor mitt i hygget men dom stod väldigt tätt kanten... :roll:

Avatar Fallback

Re: Ersättning plantering?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180600
SkogsGotte skrev:Problemet med att anställa svenska skolungdommar är att det är under en väldigt kort säsong, från runt 10 juni fram tills någon dag efter midsommar samt ett par veckor i augusti. Det är en allt för kort tid för att det skall bli lönsamt att lära upp skolungdommar.

Vi brukar dra igång med planteringen runt 10 maj och fortsätta med det en bit in i september från midsommar till 1 augusti är det uppehåll i planteringen pga semestertider.

Det behövs även fler plantbasar om man enbart kör med svenskar då jag anser att dom inte är lika ärliga och har det lättare att gömma undan någon kassett än folk som kommer hit till Sverige för att jobba eftersom dessa personer som kommer hit för att jobba verkligen vill jobba. Tar även längre tid att hämta upp dem för att de oftast bor på lite olika platser.

Oftast är det föräldrarna till barnen som ringer och söker sommarjobb åt sina barn. Är då tveksamt om barnen verkligen vill ha jobbet eller om det bara är deras föräldrar som vill att de inte skall sitta hemma.


Förstår ju givetvis problemet med att färre svenskar får kontakt med skogliga arbeten idag jämfört med 10 år sedan. Om markägaren vill att det skall vara svensk arbetskraft som gör jobbet så skulle det troligtvis gå att fixa. Blir nog lite dyrare pga det men allt är möjligt bara man får tillräckligt med skogsägare som vill det.


Svenska arbetslösa studenter däremot söker ej jobb som skogsplantör, är oftast de i 14-16 års åldern som gör det i och med att de är så pass unga så får de ej jobba 8 timmar per dag, de får egentligen inte heller gå på ackord om man skall följa lagstiftningen.

i Röjningen är det dock lite annorlunda där går det att få tag på svensk arbetskraft, problemet där är att de flesta svenskar får efter något år möjligheten till att jobba på exempelvis volvo och tyvärr kan man inte konkurrera med lönenivån mot dessa företag.




Tack för att du svarade! Du verkar va driftig och ärlig.
Tänk på att skogen är för evigt men vi som är förvaltare av skog vi kan påverka och driva frågor om förvaltningen ca 60 år sedan är det nästa generation som tar vid.

Jag kan inte som du säger förstå varför svenskar fuskar i skogen, jag tror att det är ett sätt för dig att bedöva ditt dåliga samvete för att tjäna mer pengar.

Är det inte nästan orimliga krav som ställs på skogsarbetare. De ska va som robotar hoppa ut på ett hygge och sätta 4000 plant dag efter dag.

410.000 arbetslösa svenskar är det nu.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).