Föryngring

Plantera lärk på G28

19 inlägg 16378 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Plantera lärk på G28

rikard_e  
#343618 Har inte haft mycket kontakt med Lärk.
Vet att rådjur är förtjust i det och att många såg tar inte emot lärk.

Fick idén att plantera lärk på ett uppdrag jag fått.
En slutavverkning G28 på 85 årig skog, dom vill egentligen inte ta bort skogen, men dom förstår att det är dags att göra något åt det. Så har funderat på att plantera lärk för att ge dom skog så fort som möjligt på den ytan igen.

Förslag, tankar och idéer?



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

Trocadero  
#455034 Gammal länk men gör ett försök ändå.
Jag har inte heller någon erfarenhet av lärk.
Men hur gick det för dig? Planterade du någon lärk?

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

rikard_e  
#456848 Nej, skogen är inte avverkad ännu.

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456871 Har planterat blandbestånd med lite lärk. Växer som attan och inga viltskador. Mellersta Värmland.

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

ÅsaNisse  
#456872 Jag har inte fått något förtroende för lärk. Har tre bestånd att titta på och visst växer de fort, men krokigt. Jag tror inte det kommer att bli en enda timmerbit av dessa på grund av krök och då kan man ju fundera vad man ska ha det till. Ogräs växer ju utan plantering.

Användarvisningsbild

Re: Plantera lärk på G28

Peteflamingstar  
#456873 Skulle tro att det är klokt att välja så god bonitet som möjligt för att fullt ut kunna nyttja växtpotentialen, så G28 borde väl fungera ur den synvinkeln. Men som sagt, är det hårt vilttryck kan det bli tufft.

Användarvisningsbild

Re: Plantera lärk på G28

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456874
ÅsaNisse skrev:Jag har inte fått något förtroende för lärk. Har tre bestånd att titta på och visst växer de fort, men krokigt. Jag tror inte det kommer att bli en enda timmerbit av dessa på grund av krök och då kan man ju fundera vad man ska ha det till. Ogräs växer ju utan plantering.

Hybridlärk eller sibirisk?

Användarvisningsbild

Re: Plantera lärk på G28

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456876 Ny har jag inget emot lärk men om det är skogsmark det handlar om så skulle jag välja gran av förädlad kvalitet. På sådan mark kommer de växa upp fort.

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456887 Skulle sätta gran och lärk i blandning. Därför att lärkplantorna är dyra, lärkplantering är ett riskprojekt och granen kan möjligen kvalitetsdana lärken. Rena granplanteringar är satan tråkiga och det finns minst sagt gott om dem.

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

rikard_e  
#456902 Men hur fungerar det om du blandar lärk och gran som växer såpass olika fort?
Kommer inte lärken kväva granen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456905 Det vet vi ju inte för vi har ju inte provat i stor skala. Men man kan ju tänka sig att man gallrar bort granen där lärken lyckas.

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

nalle34  
#456908 Det gäller att sätta dom inte för glest och RÄTT provins så växer dom bra och rakt. 2013 la jag upp en bild på en lärk som var 8 år då i höstas tog jag en bild då (11år) lärken T24 mark rörligt mark vatten och i slutning. (rullstensås). så här ser den ut nu. mvh

Användarvisningsbild

Re: Plantera lärk på G28

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456912 Hybridlärk bör planteras på mellan marker. Här nere G28-G32. På bättre marker får inte lärken rätt balans på grön del och rotel och det blir krokiga stammar. På bättre marker är granen G34+ att föredra då den kan ta vara på tillväxten under längre tid än lärken. Proveniensen är också avgörande för hur raka träden ska bli. Holbeak är rakare än Maglehem men den sistnämnda växer bättre,.

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

uffejohan  
#460490 Jag planterade en gammal åker som jag under flera år använt till viltåker. Varierat med fodermärgkål och havre, sista åren i träda. Förra året satte jag sibirisk lärk och trodde det skulle vara lämplig mark. Lite magert och stenigt som det är här i Småland men säkert en G28, minst, svag lutning så det är rörligt markvatten. Borde gå bra, tänkte jag. Nu i år är det knappt en planta som växer bra, de flesta taniga och knappt några skott alls. Inga frostskador och ingen viltbetning. Sprutade gräs förra året så plantorna har ingen konkurrens, sprutade Trico i augusti förra året. Däremot sitter det en liten larv på toppen av många plantor, lite "ulligt" omkring den..... Vet inte vad det är för fel. Såg framför mej en fin lärkplantage innan jag planterade, nu får jag nog plantera något annat, vad är det för fel? Av partiet satte jag något 100-tal hemomkring i en slänt, ingen gräsbesprutning, ingen Trico, de plantorna växer så det knakar.....Ibland kanske man är ambitiös i överkant, eller är det den lilla larven som ställt till det?

Avatar Fallback

Re: Plantera lärk på G28

isteskog  
#460493 Satte själv Sibirisk Lärk på en G28. Första året såg det bedrövligt ut! Taniga, halvtorra plantor som det inte såg något för. Planterade gran i stället ..... året därpå hade de taniga lärkarna satt fart. När jag röjde beståndet för två år sedan så fick jag röja bort de flesta av granarna ..... :surp: Lärken växer för närvarande så det knakar ..... :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).