Skydda tallplantor mot viltskador

Skogma
 Svara  34 inlägg  8337 visningar  16 följer

Re: Skydda tallplantor mot viltskador

#417297 Jag har framfört klagomål från flera håll till leverantören Organox i Växjö.

Flera med mig undrar varför Trico verkar ha ojämn kvalitet. Verka fästa dåligt på plantan liksom att färgen syns dåligt. I år har jag mfl sprutat två gånger och det syns dåligt ändå. Förra året syntes det jättebra och luktade. I år är det sämre. Varför?
Med vänlig hälsning Sam

Hej Sam!
Tack för ditt mail! Det var tråkigt att läsa att du uppfattar Trico på det sättet. Trico är en biologiskt produkt som består av nedsmält fårfett, och färgen är en markör. Vi upplever att det brukar vara förutsättningarna vid behandlingen som varierar, exempelvis temperatur, luftfuktighet mm. Hur många dunkar har ni använt? Har ni några kvar kan vi såklart byta dem, mot en annan batch? Har ni några kvar vi kan testa?

Med vänlig hälsning
Agneta Färlin
http://www.organox.se

8 november 2016 17:43:08 +01:00, skrev Sam Ekberg <sam.ekberg@outlook.com>:
Från: Sam Ekberg <sam.ekberg@outlook.com>

Föryngring

#452126 Har använt trico på lärk med gott resultat.
Obehandlat första året men (troligen rådjur) gick och sökte efter plantorna fast det fanns rikligt med asp och rönnsly att tillgå.
Fick kompletteringsplantera rejält, sprutade i slutet av augusti endast på toppskottet. Använde en liten handspruta och så hade jag en plasthandske på vänstra handen som jag höll bakom när jag sprutade och drog sedan med handen längs med toppskottet så blev medel åtgången mindre.

#455319 Jag har använt Trico ett par år. Det har haft effekt. Jag har sprutat i oktober. I höstas såg jag att Tricon inte fäste som året innan och jag vet fler som klagade på preparatet i höstas. På en skogsdag norr om Kalmar (i fredags) fick jag reda på att preparatet inte ska appliceras senare än i september eftersom det sedan ofta är för fuktigt och preparatet rinner av. Det kanske var fuktigt i luften i höstas även om jag tyckte att plantorna var torra.
Att spruta Trico flera år i sträck blir dyrt. Eftersom älgen är mer kräsen än vad rådjuren verkar vara, så kanske man kan använda enklare och billigare medel att spruta när plantorna kommer upp i älghöjd. Under många år har jag klarat mig med blodmjöl (1kg blodmjöl utrört i 5 liter vatten) och jag har minimalt med skador. Jag sprutade så högt upp jag nådde med ryggsprutan. En bidragande orsak kan säkert ha varit att jag sprutade men inte grannarna? Hos grannarna ser det bedrövligt ut.

#455358 Jag har använt Trico några år nu med utomordentligt bra resultat. Sprutar i augusti/september och passar på när det är torrt väder under några dagar. Helst under förmiddagen så medlet hinner torka till lite innan kvällsfukten kommer. Det jag sprutade förra året sitter fortfarande kvar på plantorna, nästan lika vita som i höstas. Inga betesskador överhuvudtaget har jag kunnat notera, däremot är RAS helt uppätet. Men som du skriver saekb så är det rött dyrt..... Kanske ska testa blodmjöl nu när plantorna börjar växa till sej. Å andra sidan skulle det vara förargligt med betesskador nu när jag redan lagt så mycket pengar på Trico....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Viltskador på hybridlärk av bobbo1 - ons 30 jan 2013, 11:01
i Föryngring
5 svar
2713 läst
av Chainsaw Charlie     
fre 01 feb 2013, 00:37
Viltskador - enbart en fråga om klövviltspopulation? av Torbjörn Johnsen - tis 22 mar 2016, 21:32
i Föryngring

1234
55 svar
8253 läst
av Hema     
tis 12 jul 2016, 21:24
Frisera tallplantor av lfq - mån 28 okt 2013, 10:33
i Föryngring
3 svar
3238 läst
av lfq     
tor 08 okt 2015, 09:24