Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare plante

Svara  7 inlägg  1244 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare plante

#427994 Skall försöka mig på att så granfrö i pluggbrätte, för senare plantering i vår. Har letat fram en del information om detta, men det är lite experiment över det hela. Är tänkt som en miniplanta, dvs 10 veckors odlingstid och sen ner i jorden. Försök har tydligen gjorts på detta med gott resultat, bla mindre skadeinsekt angrepp än vanliga täck och barrotsplantor. Fröer är inköpta för lokalens beskaffenhet med rätt proviense.

Men har även skaffat frö från lärkträ som växer i närheten. Har plockat kottar och klängt dessa. Vad jag har förstått så är det ett frö med frövila. Någon som har kunskaper om just lärk angående frövilan och odling i pluggbrätte?

Eller annan bra information angående plugg odling av gran och även lärk.

Mvh

TS
Användarvisningsbild

Re: Så granfrö - men även lärk- i pluggbrätte, för senare pl

#428147 Lärk försök inleddes för två dagar sedan. Fröna blötlägges fullständigt i två dagar i kyl 6 plusgrader.
Har nu lagt dem i plastpåse invikta i uppblött hushållspapper. De skall hållas fuktiga vad jag förstått, men inte blöta. Hoppas att detta skall fungera. De skall ligga där i upp till 6 veckor eller tills minsta antydan till groning finns.

Gjorde förövrigt ett litet experiment med björkfröer. Samlade in frö från björk i min trädgård. Sådde dessa i två krukor. Satan vad de kom snabbt. Groddar syntes redan efter 5 dagar, tade faktiskt inte kollat till dem innan. De har växt på men uppskjutet var främst de första dagarna, sedan har det saktat ner. Antar att rotsystemet är prioriterat just nu. Förvånansvärt många har grott, med tanke på att jag pudra på endast en nypa frö i varje kruka. Antal frön? Vet ej. Fick bli mellan tumme och pekfinger.

TS
Användarvisningsbild

#434494 Uppdatering lärkfrö:
De frön som lades i blöt och i kylskåp, visade sig idag att några hade börjat gro. Har sått 30 frön i kruka för att se om det kommer upp något.
Ca 4 veckor låg de alltså i kylen innan sådd. Hade tittat på påsen men inte öppnat den, förrän idag. Man såg helt enkelt inte grodd genom papper och plastpåse, även om frön syntes tydligt. En grodd var så lång som ca 2cm.
Har även sparat en del frön som låg i pappret och flyttat över detta på en tallrik för att se om det kommer att gro i rumstemperatur. Inga groddar fanns bland dessa.
Har gjort ett tidigare försök med lärkfrö, som såddes direkt i kruka. Av ca 30 frön var det bara ett som grodde. Får hoppas på bättre groddbarhet med kylskåpsmodellen.

Även granfrön har såtts idag i kruka, för att se groddbarhet mm mm.

Återkommer med uppdatering av kruk sådden, så blir det skarpt läge om någon månad.....

TS
Användarvisningsbild

#434496 Intressant! Jag har också försökt så lärkfrö i kruka men fick inte någon att gro. Jag ska prova ditt försök med kylskåpsgrodd.
Följer ditt experiment med intresse.

#438201 Följer med intresse och väntar på en uppdatering.. :wink:

Användarvisningsbild

#438539 dubbelpost
Senast redigerad av Taf tor 16 feb 2017, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

TS
Användarvisningsbild

#438548 Liten uppdatering:
Lärkfröna som såddes i kruka, har kommit upp. Några.
Föll inte ut riktigt som jag tänkt mig men några har faktiskt grott. Groddbarheten är helt enkelt dålig. 3 utav 30 är synlig grodd. En kom upp för bara någon dag sedan, så det kanske är fler på gång.....
Ca 10% groddbarhet alltså. Har förstått att hemmaklängda kottar kan ge mellan 20 - 40 % groddbarhet, så det föll ju helt enkelt inte väl ut. Varför den låga procenten vet jag inte, dålig groddbarhet, hanteringsfel eller annat?

Var lite inne på att bredså i odlingslåda, för att sedan flytta över dem till pluggbrätte. Men den ide`n har jag övergett.
Kommer helt enkelt att så ut fröna direkt i skogen, utan vidare uppföljning. Förutom att jag kommer att slänga dem på ett begränsat område som jag kan koll på åren framöver.

Köpte frön av sibirisk lärk som kommer att sås i pluggbrätte istället. Kommer att blötlägga dem idag. Groddbarheten på dessa ligger på 70%.

Granfröna som såddes står som en liten miniskog i krukan, så där är inga problem.

Tänkt är att så i pluggbrätte månadskiftet feb-mars, för att plantera ut dem i mitten av maj. Frostrisken ska då ha varit över för våren. Borde rimligtvis ge en bra start på ett sått gran och lärkfrö säsongen 2017.
Uppdrivning av plantan enligt konstens alla regler, men det återkommer jag med.
Tycker det borde vara ett bra sätt för den lille skogsbrukaren, eller brukaren som vill plantera in i luckor. Men utan att hamna på stora kostnader för små kvantiteter plantor. Något man kan göra hemma.
Skall göra en kostnads beräkning när jag kommit lite längre, men kostnad / planta TROR jag hamnar någonstans mellan 70 - 80 öre inkl moms. Och då är allt medräknat, dvs avskrivning på pluggbrätte, elen till belysning, gödsling, jord mm mm. Lärkens kostnader är något högre, dels är priset högre på fröet, dels är det sämre groddbarhet vilket gör att jag sår två frö i varje plugg

Granfröet är ett sk plusträ frö.
Lärkfrö från Neitsytniemi. Såg att svenska skogsplantor säljer lärkplantor med den härkomsten för 5300:- / 1000 plantor exkl moms och frakt.

Enda problemet är att det finns dåligt med information om exakt hur man odlar gran och för den delen lärk från frö. I alla fall på normal svenska. Det som finns är lite överkurs för oss normalbegåvade lekmän tycker jag. Men i naturen faller fröet på marken och gror. Man får ta det därifrån och tänka ut ett sätt som passar sig själv antar jag.

För den eller de som sitter på kunskap eller annan erfarenhet av ovanstående får hemskt gärna skriva ett inlägg, så slipper kanske jag göra så många misstag...... :grin: :grin: :grin:

TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Lärk av Houthakker - lör 16 apr 2016, 21:38
i Avverkning (slutavverkning)
5 svar
2304 läst
av rikard_e     
sön 12 jun 2016, 00:00
Plantera lärk på G28 av rikard_e - sön 27 sep 2015, 11:42
i Föryngring
0 svar
923 läst