ATV och UTV i skogen

Bilder Ved/timmer körning med atv

1061 inlägg 422733 visningar 143 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#159603 Det var kallt idag - 20 men jag tog en sväng ändå för att prova de nya kedjorna, körde punktering på vagnen för första gången.

   TS
ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Hema  
#159607 Kedjorna ser fina ut! Tummen upp!

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#159668
axwell skrev:
anersimyra skrev:Inlägg av anersimyra » Idag, 15:34
Jo jag provade med TB-kedjan i dag (första körningen med kedjan även bak).Jag drog en sten på ca 350-400 kilo.Jag provade med 2WD och det var inga som helst problem.Underlaget var ett tunt lager hårt packad snö.Piggarna på TB-kedjan är något längre än på andra kedjor och ligger på rad vilket ger mycket bättre driv än piggrader som går i vinkel över däcket.Jag tog en kort tur på isen och provade med 2WD och dom bet fast något otroligt bra.
Mvh Anders


Som jag förstår det skulle denna maskin utan vidare även dra bandsatsförsedda ATV bakåt vid ett rent dragprov på de flesta underlag.

Med 4wd och spärrad framdiff är det väl troligt att min minitraktor som har släta tvärlänkar 9 mm bak och Biltemas piggkedjor fram, skulle åka med, risken är väl att din ATV skulle stegra sig.
Nja, på dom flesta underlag var allt att ta i.Men på ISIGT underlag greppar det otroligt bra, sen har jag mycket vikt på hjulingen i form av lunningskedjor, bensinwinch, motorsåg, bensin/olja mm.Jag ser att jag får revidera uppgifterna om pris på TB-kedjan.27/12/12 kostar "bara" 4763:- ink, moms, 3810:- exkl.
Mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#159669 4763:- paret alltså :surp:

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Blivande snickare  
#159671 Jag får ju nästan traktor kedjorna till samma pris :shock:

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

anersimyra  
#159673 Jo dyra är dom. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#160190 Ser att kranman har gjort en ersättare för t1800an som heter t1750 i nya katalogen, bla högre markfrigång 30-50 kran och andra vinklar på bankarna.
Finns mer info på deras hemsida, bra pris va det på den tyckte jag iaf, ska bli kul att se hur den är i verkligheten.

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

mbss  
#162101 Premiärturen med nya kranvagnen, XYZ 320. Gick över förväntan, tog sig fram jävligt bra i kuperad terräng och uppför backar om man kopplade i driften. Jag är glad att jag inte gick på min ursprungliga tanke att snåla och köpa en vagn utan drift.. Då hade jag blivit stående där ute i skogen.

Jag såg att någon annan här i tråden hade en XYZ-vagn och att han funderade på att sätta in någon ventil för att få mer kraft till drivningen.. Någon som har koll på hur det skulle kunna fungera?
Det finns en sak jag stör mig på och det är att drivningen är mkt svagare framåt än bakåt.. Backar jag kan jag dra hela ekipaget med lass utan att ha ATV.n igång, men inte framåt.. Nog för att drivningen funkade tillräckligt bra framåt, tog mig ju fram med fullt lass men lite mer driv hade inte gjort något alls.

hela_ekipaget.jpg

lastning.jpg

lastad.jpg

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

1070 E  
#162112 provade köra lite ved idag. :smile:
Senast redigerad av 1070 E lör 25 feb 2012, 20:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#162922 tror du hade negativt kultryck på det lasset 1070E :)

Var någon som ville se mer på hur jag gjort med belysningen på vagnen så jag tog några bilder idag när jag smorde vagnen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

Seabass  
#162935
IMG_0951.JPG
Tog även bilder på lite andra saker som jag har tillverkat för att underlätta arbetet.
Lägg gärna in bilder på era patent så alla kanske kan få lite nytta av dem :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

1070 E  
#163198 [quote="Seabass"]tror du hade negativt kultryck på det lasset 1070E :)

Ja det kan man inte neka till, det var mycket bra teräng och lägger kran fram på lasset trycker ner virket när man kör.
körde även lite vindfällen talltimer några stockar var toppdimetern 35-40cm men längden var ca 4,3-4,6m och det går det med, tyvärr inga bilder på vindfällskörningen det ser ganska kul ut när gripen är riktigt full med en stock,

Det blev lite ved körning idag med. ska försöka komma ihåg kamran oftare..
IMG_0510 (800x533).jpg

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#163396 Hej
En bild på vår nya Avestavagn 4.2h som vi hämta igår funkar otroligt bra :grin:
Jag rekommenderar denna vagn starkt :wink:

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#163472 En bild från dagens lass med 2 torrgranar :grin:

Avatar Fallback

Re: Blider Ved/timmer körning med atv

skogsbonne  
#163473 :grin:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).