Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Höjd på virekran?

8 inlägg 4211 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Höjd på virekran?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117500 Skulle vilja ha ett snabbt svar här;)... Bygger kran på atv vagnen, men undrar hur hög är krantornet från dragbommen så att säga, å på vilken höjd från dragbommen ska ja sätta själva kranen (mot tornet)? vill ha ett snabbt svar, eftersom jag sätter igång med tillverkningen imorrn....

Vill inte göra den för hög, tipprisk? å för låg kanske det blir svårare att lasta?


//Nutte



   TS
Avatar Fallback

Re: Höjd på virekran?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117865 Förbannat va svårt de ska va å få svar på denna frågan då??? :grin: Nu har ja byggt en kran iaf, utifrån att ha letat igenom hela nätet efter bilder på kranar som stått som modeller...

MEN!!!

Så här blev resultatet... vinchen är en "gratisvinch" som min far vann på fisketävling en gång, å den får duga tills vidare, det är en ELvinsch... Men nödvev :wink: ... Jag ska montera batterilåda på vagnen så jag slipper ta ström från hjulingen...
Kranen är svängbar i 3 "fasta" lägen åt varje håll å har "utskjut" på ca60-70cm om det nån gång skulle behövas å om grejjerna ens håller för det... jag ska bygga ett stödben åxå....
Nåja en bild har ja tagit idag iaf... kan bli nån mer när det blir aktuellt att testa i skogen;)


Foto0072.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Höjd på virekran?

Henrik Petersen  
#117869 Faen ochsså
Nu hadde jag precis ryckt upp mig o gået den tunge vägen helt ner till garaget for att mäte min kran, o så är du redan klar :-bd . Men iallafall, min kranarm är fästet mot tårnet 93 cm över c-balken. Den är teleskopisk men är nu 163cm lång (c bult i fästet till c bult i linblocket). Totalhöjd från c-balken till bult i linblocket 150cm, det är ju justerbart med kjedjorna, jag bare mätte som den står nu.

Fint bygge ^:)^ inte helt olikt den som sitter på min vagn (Kranman t1500/vk1500)

Henrik

Avatar Fallback

Re: Höjd på virekran?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117872
Henrik Petersen skrev:Faen ochsså
Nu hadde jag precis ryckt upp mig o gået den tunge vägen helt ner till garaget for att mäte min kran, o så är du redan klar :-bd . Men iallafall, min kranarm är fästet mot tårnet 93 cm över c-balken. Den är teleskopisk men är nu 163cm lång (c bult i fästet till c bult i linblocket). Totalhöjd från c-balken till bult i linblocket 150cm, det är ju justerbart med kjedjorna, jag bare mätte som den står nu.

Fint bygge ^:)^ inte helt olikt den som sitter på min vagn (Kranman t1500/vk1500)

Henrik



Kranman kranen är den kran ja tyckte såg bäst ut så därför ser den ut som den;) å jag satte kranen mot tornet på 95cm;) inte långt ifrån dina 93cm;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjd på virekran?

totte  
#117889 Snyggt Nutte! Ser välbyggt och fint ut, och varje gång du vinschar upp en stock så känner du med välbehag hur det inte knakar i ryggkotorna.

Avatar Fallback

Re: Höjd på virekran?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117891
totte skrev:Snyggt Nutte! Ser välbyggt och fint ut, och varje gång du vinschar upp en stock så känner du med välbehag hur det inte knakar i ryggkotorna.



Ja får hoppas det;)... De enda som stör mej är vinschen... Inte den bästa men å andra sidan bättre än inget just nu... Å ándra sidan så kanske den funkar fullt ut så det inte behövs värre grejjer, ja har lixom aldrig hållt på med nån vinschkran tidigare, utan har handlastat virket, när vi nu hade fyrhjuling sist;).. så vi får väl se hur det blir;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Höjd på virekran?

totte  
#117893 Jo vinschen går ju alltid att byta till nåt bättre om den här inte håller måttet i längden. Kanhända funkar den bra, som du säger, och annars har du inte förlorat nåt eftersom den var gratis.

Avatar Fallback

Re: Höjd på virekran?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117894
totte skrev:Jo vinschen går ju alltid att byta till nåt bättre om den här inte håller måttet i längden. Kanhända funkar den bra, som du säger, och annars har du inte förlorat nåt eftersom den var gratis.



Precis;)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).