Sida 1 av 2

King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 13:36
av Valmet830.3
Har en av "dom berömda" KC -02, som har börjat bete sig lustigt.

Känns ibland som om den tappar all kraft, ingen acceleration och huvudtaget. Känns som en gammal diesel utan turbo :S Helt plötsligt hostar den till och "hoppar" fram lite och sen kommer som vanligt.

Inte världens bästa felbeskrivning, men är det någon som råkat ut för något likanande och har någon idé?

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 13:59
av finskpinne
Jag har själv en king cab -04 som jag just har bytt motor i. Ditt problem låter närmare som att du har dålig bränsletillförsel. Har du bytt bränslefilter i vinter? Jag byter nog varje höst när jag har kört ett par tankar med vinterdiesel genom den för att försäkra mig om att det inte finns så mycket sommar diesel i tanken. Kan också vara att den tjuvar luft på något ställe men då brukar det nog vara svårt att få igång skiten. Kan vara bränslefiltret som behöver spännas lite eller någon slang som är lite lös eller något sånt...

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 14:09
av Sludent
Gäller det på samtliga växlar? Om inte så kan det vara en givare eller kablage till den på växellådan som glappar, är relativt vanligt och då beter sig bilen som orkeslös och skuttar lite fram....

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 21:44
av Valmet830.3
Sludent skrev:Gäller det på samtliga växlar? Om inte så kan det vara en givare eller kablage till den på växellådan som glappar, är relativt vanligt och då beter sig bilen som orkeslös och skuttar lite fram....


Det är mest 3:ans växel, så det låter som en trolig teori i såfall. Kan du vidareutveckla svaret lite?

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 22:36
av Sludent
Då är det den givare/kontakt jag menar! :)

Kryp under bilden så ser du på baksidan tror jag några kablar, undersök kontakterna så de inte är ärgade eller kabeln är av.

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 23:37
av Kse
Sitter uppe på höger sida i framkant på växelådan, inspekterade just där idag då jag har motor ute ur bilen.

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 23:43
av Sludent
Ja precis, det stämmer, var länge sedan skiten rullade, någon som vill köpa en King Cab Navara enkelhytt, fint skick, men rasad motor? Tänker inte ta den mer i bruk själv...

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 23:47
av Kse
Ja råkade faktiskt på en motor här i stan med enklare haveri när jag sökte motor till min bil men nu blir det rep av min motor men tanken slog mig att köpa nån rasad bil billig och lägga i den motorn.
Men antar att du inte bor i "grannkommunen" direkt.

Re: King Cab problem

Postat: sön 30 jan 2011, 23:56
av Sludent
Nja, inte direkt nästgårds. :)

Får se vad som sker, hade en spekulant, men han vill väl ge lite väl lite pengar. Har haft motor på gång, likadan, eller från modellen tidigare och även från Terrano, eller sälja den som den är...

Re: King Cab problem

Postat: mån 31 jan 2011, 00:21
av Kse
Fick pris på byte till gammla motorn, 30000:- för allt, motor och jobb.

Re: King Cab problem

Postat: mån 31 jan 2011, 18:33
av kallen
Kan vara EGR-ventil som gör bilen slö. Men då borde den svart rycka också!

Re: King Cab problem

Postat: mån 31 jan 2011, 20:26
av Sludent
Hur gammal var den motorn?


Det är kontakten på växellådan, eftersom den är slö på tredje växeln.

Re: King Cab problem

Postat: ons 02 feb 2011, 09:25
av Valmet830.3
Sludent skrev:Hur gammal var den motorn?


Det är kontakten på växellådan, eftersom den är slö på tredje växeln.



Ska krypa under och kolla :)

Re: King Cab problem

Postat: ons 02 feb 2011, 16:16
av Valmet830.3
Det är frilägesgivaren som spökar, precis som "Sludent" var inne på :)

Re: King Cab problem

Postat: sön 07 jan 2018, 15:02
av Davvi
Har liknande problem med min -02a 2,5L så frågar här istället för att skapa ny tråd.
Googlat på symptomen men får alla möjliga alternativ och provar bit för bit utan att komma vidare..

Bilen startar utan problem men bolmar vitt och kommer inte över 2500rpm ibland knappt ens det. Haft inne den i varmgarage, bytt bränslefilter och haft lös lilla filtret (elektrisk matarpump?). Haft lös ingående slang till filtret för att se så bränsle pumpas fram å det gör det.

Googlat mig fram till att det sitter ett litet filter/sil innanför banjoskruven på ingående till dieselpumpen men hur i H-vete ska man komma åt den? Verkar ju sitta bakom pumpen mot motorn?? Någon som har bild eller bra beskrivning?

Edit: Pratade med våran bilmekaniker på firman, han sa att dem brukar ta bort silen i första hand och funkar inte det så kan det vara egr-ventilen. Ska bara lyckas hitta banjoskruven 🙏