Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Goliat skogsmaskin

23 inlägg 24989 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

Blivande snickare  
#359545 @Perran
Så kanske han hittar hit :)

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

Mikael.  
#404162
halvjämte79 skrev:Kul! Även jag har en dylik apparat från Iggesundsbruk som faktiskt har skruvats mer än körts senaste åren. Underhållsskulden är nu "betald" och snart ska vindfällen ut!
Låt oss utbyta lite erfarenheter i denna tråd.
Mina bidrag:

-Hjulen (de små stödhjulen i plast) används även till varuvagnar och kan enligt uppgift borras upp till 14mm och monteras. Billig lösning som fungerar bra. Jag har bytt ett.

-Jag har haft svårt att få backen att fungera bra då remmen till backen ofta går varm/ligger på när man kör framåt. Detta kan vara löst, men min rekommendation är att köpa remmar på Ebay, ca 50kr/st.

-Vid mattbyte skall man vara uppmärksam på att delningen på de främre drivhjulen stämmer överens med mattan som monteras. Original stämmer av vad jag har förstått inte 100% med de eftermarknadsmattor som finns. Värt att kolla upp.

Om någon är villig att förklara hur låsningen av den vridbara "taggiga" balken som man lägger stammen man skotar på skall fungera vore det uppskattat. Jag upplever det lite bökigt att låsa stammen med björn+kätting tillräckligt hårt för att få med mig stammen?
Perran skrev:hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per


Hej halvjämte.
Undrar om du vet vilken profil och längd drivremmarna skall ha till Goliat. Tyvärr blev våra kastade när nya inhandlades. Mvh Mikael.

Avatar Fallback

Re: Goliat skogsmaskin

halvjämte79  
#404206 Hej, lite oklart vilken storlek jag kör med, det var något av en helgardering när jag handlade. Jag köpte hem följande nedan (billigt via ebay).

-V BELT Z40.5 10MM X 6MM M40.5

-DUNLOP (HIGH QUALITY) V BELTS A SECTION A19 - A48 DUNLOP BELT SIZE:A40

-V BELT Z30.7 - Z46 10MM X 6MM Z/M VEE BELTS BELT SIZE:V BELT Z41 10MM X 6MM M41

-DUNLOP (HIGH QUALITY) V BELTS A SECTION A19 - A48 DUNLOP BELT SIZE:A41

-V BELT Z30.7 - Z46 10MM X 6MM Z/M VEE BELTS BELT SIZE:V BELT Z40.5 10MM X 6MM M40.5

Någon av dessa passar garanterat, tror att du törs hoppa över halvstorlekarna.
Hoppas att det är till någon hjälp!

Användarvisningsbild

nån som vet vad Per heter? telefon? mail?

Goliat2018  
#519742 han säger dom har massor av delar. men är ohittbar!

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

D1danne  
#526557 Hej!!
Har köpt en Goliat som skall fungera som älgdragare men behöver lite reservdelar någon som har kontakter?

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

D1danne  
#526562
Perran skrev:hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per


Hej!!
Jag behöver vajrar och remmar är det något du har eller vet vad jag ska köpa?

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

NTZ  
#674760
D1danne skrev:
Perran skrev:hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per




Hej!!
Jag behöver vajrar och remmar är det något du har eller vet vad jag ska köpa?
Perran skrev:hej på er!
Härligt att höra att Goliat finns kvar på gårdarna runt om i Sverige! Min far ritade och byggde Goliat för många herrans år sedan och vi har en uppsjö olika reservdelar liggande hemma på logen. Finns det behöv av delar så kikar vi vad som finns!

Ha en trevlig sommar!

Mvh Per


Hej jag behöver reservdelar samt sprängskiss om det finns.
Med vänlig hälsning, Nicko
Hör gärna av dig på nikolaos.tzoanidis @telia.com

Användarvisningsbild

Re: Goliat skogsmaskin

Christian_Maier  
#817377 Hello together!
This is my first article and I hope it is OK for you if I am writing in english. I am Christian, living in Bavaria/Germany.
I want to create a small forest crawler (like Järnhästen) by myself - so I bought in Germany a tracked snowplow - the tracks looked very similar to the Goliat Järnhäst. After picking up the snowplow and demounting the upper chassis - there appears the chassis of a complete Goliat - in a very good condition!
I will change the complete drivetrain into hydrostatic transmission - similar to the Essence. So if anybody is interested in the Goliat parts (Brakes, transmission, lamella coppeling, aso) let me know!

My question is - has anybody a part list or drawings of the Goliat?? In the forum I found the part list, of the hydraul Goliat - I need the normal mechanic version. I don´t want to destroy something during demounting..

It would be very kind of you, if you could send me the list by pdf! Thank you so much!

BR Christian

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar