Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 416142 visningar 70 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259381 Jag har funderat lite på hur om jag ska ha min midja så pass högt över markfrigången som jag har.
Markfrigången vid midjan är ca 1dm högre än vad den är under axlarna.
Jag har googlat lite och man kan väl säga att det kryllar inte med bilder där man kan se hur det är på andra maskiner.
Alstorn verkar ha ganska rejält mycket högre markfrigång under midjan än vad den har under axlarna men många fullstora skotare verkar har samma markfrigång hela vägen.
Är det så det i regel ser ut eller?

Vitsen med att sänka midjan lite skulle vara att få lite mindre vinklar i kardanknutarna lite mer utrymme på vissa ställen.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Holm  
#259392 Måste ju vara bra om man har mer markfrigång under midjan.
Åker man över större knöl/sten så är det väl bara bra att det finns extra frigång under midjan.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#259401 Känner en som har en sådan här skotare/skördare, och den har midjan i samma höjd som ramarna.
Jag tror inte det är något problem att ha midjan i samma höjd som frigångshöjden under axlarna.
På mitt traktorekipage är ju lägsta punkten i midjan vid hitchen, och det är sällan ett problem.
eftersom du har drivning runt om, så trycker den sig över hindren ändå.
forestry-forwarders-57002-2504665.jpg

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#259440 Som med allt annat så tror jag detta är en kompromiss.
Hög midja ger bra markfrigång och kan motverka att bakdelen välter men kan i svåra lägen trycka omkull framdelen, typ Huddig eller dumper

Med låg midja förlorar man lite markfrigång men hänger du upp maskinen på typ en sten i midjan så är nog snarare körstilen fel. Annars är ju fördelarna motsatt ovan dvs mindre risk för att bakdelen välter framdelen.

Gamla Alstor modellen och Vimek har hög midja men vad jag kan se så har nya alstor en annan lösning mer lik stora maskiner eller en lastmaskin.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#259766
Brytjärn skrev:Som med allt annat så tror jag detta är en kompromiss.
Hög midja ger bra markfrigång och kan motverka att bakdelen välter men kan i svåra lägen trycka omkull framdelen, typ Huddig eller dumper

Med låg midja förlorar man lite markfrigång men hänger du upp maskinen på typ en sten i midjan så är nog snarare körstilen fel. Annars är ju fördelarna motsatt ovan dvs mindre risk för att bakdelen välter framdelen.

Gamla Alstor modellen och Vimek har hög midja men vad jag kan se så har nya alstor en annan lösning mer lik stora maskiner eller en lastmaskin.


Där har du några bra poänger som jag inte tänkt på.

Jag tänker mig att ha högre markfrigång under midjan än under axlarna är bra när man ska korsa ett dike eller dyligt. Ungefär som att en buss måste ha ganska hög markfrigång för att inte hänga upp sig på underredet när dom kör över ett farthinder.

Malwa har höjt sin midja eller snarare designat om den för att få bättre markfrigång. Nu är den i mina ögon betydligt bättre konstruerad.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Jim_90  
#267230


va detta för nåt. hemmabygge?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#269700 Här finns två billiga boggilådor för den som vill bygga driven vagn eller mer http://www.blocket.se/vastmanland/Vaghy ... ?ca=14&w=3

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#270516
Jim_90 skrev:http://www.youtube.com/watch?v=l4wnB5VUqIQ

va detta för nåt. hemmabygge?

Verkade gå på rätt lågt varv iaf.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Hema  
#270522
roten skrev:http://www.maskinsten.net/viewtopic.php?f=98&t=145791

Blir allt lite smått avund på allt fint kunnande.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#274796 Är det möjligen någon här på forumet som känner igen detta?

Mycket fundersam över hur ogärna boggien vill klättra eller om de inte är något problem...?
Samt tipprisk med midjans led så långt bak...?

hemmabygge.JPG

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

molnia  
#274839 jag känner inte igen den
klätterförmågan minskar ju när boggins axel/upphängningspunkt är över hjulnavets axel. men det blir inte lika negativ effekt av det när det är drivande hjul på boggin. Det är oerhört många skogsmaskiner som har det likt detta, dock i större skala. jag skulle tro att de små däcken skulle vara en större orsak att inte vilja klättra än att boggins design är problemet.

tipprisk med midjan långt bak?, den sitter i mitt tycke mitt emellan boggilådorna och det är en förutsättning för att det ska spåra helt. Jag ser inte någon orsak att inte sätta leden där den är.
tipprisk, den minskar man ju med midjelås? eller missar jag något i resonemanget?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#274848 Visst ökar tipprisken när midjan sitter sådär och nej tipprisken minskar man inte med midjelåset. Midjelåset används för att förhindra tippning av vagnen när man använder kranen.

Hade det inte funnits några nackdelar med att ha midjan mitt emellan axlarna så skulle nog alla ha det.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

zeetorg  
#274986 Vad är det för trevlig maskin på JonathanA´s inlägg här ovan?

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#275000
zeetorg skrev:Vad är det för trevlig maskin på JonathanA´s inlägg här ovan?


Ser ut att vara en LogLander. Sök på ordet, en del skrivet om den på forumet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).