Små skogsmaskiner och övriga maskiner

bygga miniskotar disskution....

925 inlägg 418394 visningar 71 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

jonathanA  
#245922 Du skulle kanske kunna ha sträckarmekanismen sittande i en av serviceluckorna så man lätt kan demontera den om det skulle behövas, eller hur har du tänkt med luckor? ska det vara luckor på både in och utsida eller bara på utsidan boggielådan?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#245944 Det kommer bara finnas två luckor en vid vardera hjulaxel. Vid drivaxeln så finns det en öppning men det är samtidigt ett lagerhus så jag kallar inte det en lucka.
Vid hjulaxlarna är det för trångt för att få plats med en kedjesträckare.
Jag tror den lösning jag visat kommer att funka.
Har inte tänkt behöva serva boggilådorna.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ord bind  
#246009 Jag tänkte ha två små spännhjul så nära lillen som möjligt. vart och ett i änden
på var sitt järn. järnen monterade i v-form med en fjäder som drar dom mot varandra.
fästet för järnen blir en bit fyrkants rör med på svetsade öron som lagringnspungt.
bussningar behövs ev här. denna lösning ger flera tänder i ingrepp på lillen och
mindre "glapp" i boggin vid växling fram/back

fyrkantsröret fungerar som stabiliserande element i boggilådan också (skruvad från både in och ut sidan) och den bör kunna spegelvändas i båda ändar på boggin utan modifikation.

en liten nackdel kan vara den överböjning som blir, denna kan ev ge värme vid transport längre sträckor och dålig smörjning.

hur tänkte du med smörjningen? oljan vill ju hamna i ena änden av lådan?
eller är det inget problem? :???:

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246041 Om jag förstått dig rätt så kommer inte kedjesträckaren vara justerbar utan det är bara fjädern som justerar sig själv automatisk?
Jag gissar att du tänker montera kedjesträckaren efter att du monterat kedjan?
Eller ska du pressa ihop kedjesträckaren för att kunna montera kedjan?

Tanken är nog att ha lite olja i lådorna precis så mycket som behövs för att kedjan ska doppa lite i oljan längst ner. Jag tror det räcker gott och väl.
Till en början kommer jag nog inte ha någon olja i lådorna. När jag ser att allt funkar så fyller jag på lite olja.

Problemet som jag ser det med en fjädrande sträckare är att slacket fortfarande finns där. Kraften i kedjan kommer att arbeta mot kedjesträckaren. Om du inte har en väldigt stark fjäder så kommer kedjan att trycka ner kedjesträckaren. Det blir inte så abrupt som utan kedjesträckare visserligen.
Har du en stark fjäder så får du mycket mer slitage av kedjan och motstånd i form av friktion.
Men som sagt det är bara min teori.

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#246044 En idé är att göra såhär:
kedjesträckare.jpg


Dubbla spännhjul som dras ihop med en skruv men som kan som en enhet röra sig åt båda håll. Betyder att den dras över mot den sida där kraften finns, så oavsett rörelseriktning så får du dragande parten rak. Mekanisk utformning kan förstås göras på många olika sätt. Bara en idé alltså.

Håller helt med om oljan, det räcker väl att det finns så kedjan doppar längst ned. Ett problem här som jag inte vet om du får, beror på geometrin: Vid kraftig pendling kan oljan rinna över från övre armen ner i den andra. Åtminstone en risk om du kör i stark lutning.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246070
totte skrev:En idé är att göra såhär:
kedjesträckare.jpg


Dubbla spännhjul som dras ihop med en skruv men som kan som en enhet röra sig åt båda håll. Betyder att den dras över mot den sida där kraften finns, så oavsett rörelseriktning så får du dragande parten rak. Mekanisk utformning kan förstås göras på många olika sätt. Bara en idé alltså.

Håller helt med om oljan, det räcker väl att det finns så kedjan doppar längst ned. Ett problem här som jag inte vet om du får, beror på geometrin: Vid kraftig pendling kan oljan rinna över från övre armen ner i den andra. Åtminstone en risk om du kör i stark lutning.


Varianten du visade bild på funkar nog bra. Den har precis som jag tänkt spänning via skruven. Blir dock billigare med ett kedjehjul än två. Fördelen med den du ritat är att det inte blir stora krafter mellan infästningen i boggilådan och själva spännmekanismen.
En möjlig nackdel med den varianten skulle kunna vara att om man kör fort så kan allt (kanske) börja svänga i en stående våg dvs kedjan börjar svaja upp och ner precis som i filmklippet som länkades av någon här.

Oljan...
I mitt fall så är offset:n i lådan 12 cm om jag inte minns fel så det räcker att det främre hjulet står 24cm högre än det bakre för att oljan ska rinna över till andra sidan.
Således räcker det med ett köra av en sten för att oljan ska rinna över.
Jag ser inget problem i att under perioder så finns det bara olja på ena sidan. Det jämnar ut sig. Kör man i skogen så kommer oljan åka fram och tillbaka många ggr under dagen.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

longben  
#246165 Om man planerar boggielådorna så att det ryms en 50-60mm hög oljestoppare under mittersta drivhjulet så rymmer inte oljan så lätt?

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246215 Ett litet hemmabygge :)



Så kan det gå om man inte har någon diffspärr. Ett par kedjor hade varit bra också :)

Användarvisningsbild

Re: bygga miniskotar disskution....

totte  
#246235
Anders_S skrev:Ett litet hemmabygge :)



Så kan det gå om man inte har någon diffspärr. Ett par kedjor hade varit bra också :)


Såg ju rätt trevlig ut annars, drivning bak, men ingen diffspärr där heller, syns tydligt vid 3 min o framåt.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

axwell  
#246244
totte skrev: Anders_S skrev:Ett litet hemmabygge :)



Så kan det gå om man inte har någon diffspärr. Ett par kedjor hade varit bra också :)



Såg ju rätt trevlig ut annars, drivning bak, men ingen diffspärr där heller, syns tydligt vid 3 min o framåt.

Synd, annars kunde det ha gått lite bättre med tyngre lass än dessa vedpinnar.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#246638 Dags att liva upp tråden med lite funderingar kring hydraulik och närmare bestämt volymen på tankarna.

Min tanke var att ha ca 30 liter för både hydrostaten och arbetshydrauliken (inte samma tank).
Räcker det för arbetshydrauliken?
Jag har en 33cc pump så max 100l/min. Den ska driva en kran och kanske så småningom en processor.
Tanken som sitter på maskinen jag plockar motor och hydraulpump idag är väldigt liten.
Jag har oljekylare så det kommer nog inte vara något problem.

Hur viktigt är det med tankens placering i förhållande till pumpen?
Kan den sitta både ovan och under pumpen?

Låt säga att jag vill göra en tank som ser ut som ett L, kan det bli problem med det?

Man skulle också kunna tänka sig att ha flera tankar som är ihopkopplade för att ge tillräcklig volym.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248833 Jag sitter och letar efter lämpligt stålnät att ha på grinden men tycker det är svårt att hitta.
Hypro verkar ha en lämpligt på sin vagn tycker jag.
Vill ha något som inte är så tungt,dyrt eller svårt att se igenom.
Sträckmetall är lätt att finna men det tycker jag ger lite dålig sikt.

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248836 Tydligen lättare att söka på stålgaller istället för stålnät.
http://www.sintab.se/index.htm
http://www.tidbecks.se/sv/standardsorti ... de-galler/

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

Brytjärn  
#248916 De spelar ingen större roll om du sätter pumpen över eller under tanken om du nu tänkt dig kugghjulpump... i annat fall så vågar jag ej svara.
Högsta punkten bör vara filtret.
Placera inloppet under "ytan" för att inte skapa skum eller luftbubblor.

Vad har du tänkt dig för kran?
Eller ska du bygga en från grunden!

Avatar Fallback

Re: bygga miniskotar disskution....

ulfgustav  
#248929 Hej
Har följt länken en tid, lite nostalgiskt då jag jobbat med skogsmaskiner och konstruktioner i all min tid.
Det verkar inte kommit något nytt under himlen.
Kommer att följa tråden och se vad den utmynnar i.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).