Små skogsmaskiner och övriga maskiner

startproblem yamaha 350 4wd

13 inlägg 13273 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

startproblem yamaha 350 4wd

Torsten  
#111045 Fyrhjulingen slutade att starta på startmotorn startade på snörstarten men nu gör den inte det heller. Har bytt tändstift rengjort förgasaren hjälpte inte. Pratade med yamaha de påstog att det var tändplattan men hör och häpna den kostade 13500 kr nu undrar jag finns det någon som har en liggande som jag kan få köpa eller tips på om man kan reparera den gamla.



   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

viktor meck  
#111082 kolla först om du har gnista. om nej, kolla alla kopplingar och att stopkontakten funkar (om du har en sådan) och alla andra tänddelar innan du byter tändplattan

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

matte57128  
#111107 Precis, lite kondens i kopplingsstyckena är ju inte helt ovanligt vid denna årstiden - WD40 eller 5-56 eller nåt annat elektronigrengörings-gojs brukar vara användbart. Om inget av detta hjälper kan du ju testa med en annan tändspole, det kan vara mödan värt och det behöver ju nödvändigtvis inte vara en identisk spole.

Avatar Fallback

Re: startproblem yamaha 350 4wd

Torsten  
#111239 tack för tipset ska prova detta men just nu är det -30 grader

   TS
Avatar Fallback

Re: startproblem yamaha 350 4wd

Flathead  
#112562 cdi boxen kanske

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

viktor meck  
#112567 har du kollat på den än :?: :!:

Avatar Fallback

Re: startproblem yamaha 350 4wd

Torsten  
#112724 Jag fick igång den provade först med startmotorn startade inte men med snörstarten startade den. Men efter ett tag misstände den och stannade fick igång den igen misstände igen så håller den på

   TS
Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

viktor meck  
#112785 du har inga brytare på den eller? men är du helt säker på att det är tändningsfel? kolla tändkablarna och tändhattarna. om dom har kolmotstånd i sig så kanske ett sånt har gått av. har varit med om det på B&S motorer som hade det ett tag, tror det var mellan 07 och 09, har tagit bort ca fem såna tändhattar på gräsklippare, pappa sa att det var såna på puch ett tag. det var en metallhylsa på tändhatten som ochså snodde ström. om kolet går av så hoppar gnistan mellan dom två kolbitarna och då blir det ojämn gnista på stiftet 😡

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

totte  
#112799
Torsten skrev:Jag fick igång den provade först med startmotorn startade inte men med snörstarten startade den. Men efter ett tag misstände den och stannade fick igång den igen misstände igen så håller den på


Du har inte möjligen allmänt elfel, så den har åt pipan för låg spänning? Går startmotorn runt som den skall eller går den för långsamt? Kollat att batteriet inte är på gränsen till helslut och att den laddar som den skall?

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

halvproffs  
#112811 Håller med dig Totte. startar den med snöre borde den ju starta med startmotorn också om den är just. Ett annat tror jag vanligt problem är boxarna på äldre atv, men det brukar gå att baka dom dvs ha dom i ugnen under natten så dom blir snustorra.

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

totte  
#112872 Jo, kom att tänka på det att om man har svag eller ingen laddning och batteriet är på upphällningen, så blir spänningen så låg att det blir svag gnista, och när starmotorn går så sjunker spänningen ner till nästan ingenting. Jag utgår från att det är batteritändning på den. Har varit ute för exakt det fenomenet på en bil, dock fanns det inget startsnöre på den.

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

viktor meck  
#112894
totte skrev:Jo, kom att tänka på det att om man har svag eller ingen laddning och batteriet är på upphällningen, så blir spänningen så låg att det blir svag gnista, och när starmotorn går så sjunker spänningen ner till nästan ingenting. Jag utgår från att det är batteritändning på den. Har varit ute för exakt det fenomenet på en bil, dock fanns det inget startsnöre på den.



tänk om det fans startsnöre på bilar, med en utväxling, då skulle batteriet hålla längre och då blir det billigare att äga bilen då man inte behöver byta batteriet, eller så har man bara en generator för bilens elektronik, :mrgreen: och om snöret går av är det bara att rulla igång bilen :mrgreen: , fast... tänk om man har automat :???: man måste ju kunna bygga på något på en remskiva eller nåt. men om man har en bubbla så behöver man inte det :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: startproblem yamaha 350 4wd

viktor meck  
#112897 en sån kanske :?:
:)) :)) =)) =)) =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).