Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Suzuki eller Honda?

12 inlägg 8573 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Suzuki eller Honda?

Christofer  
#104211 Har beslutat mig för att beställa en fyrhjuling! Men valet är inte enkelt, det står mellan Honda trx 500fa och Suzuki lta 500 xp. Den ska användas både i skogen med timmerkärra och för transport.
Maskinerna som jag fått offert på är extrautrustade med dubbla vinschar plogblad, timmerkärra, kedjor, höjningsats och 27tums hjul, extra hårda fjädrar.

Så vad tycker ni? Det skiljer inget i pris på dom därav ännu svårare att bestämma sig, däremot har Suzukin servo vilket var väldigt bra. Verkar tyvärr inte som det går att få till Hondan.

Mvhc Christofer



   TS
Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

M_M  
#104213 Jag hade valt hondan, p.g.a väldigt bra rykte.

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Honda?

anersimyra  
#104331 Jag har nu kört min nya polaris 800 efi i en vecka,den saknar servo vilket jag verkligen saknar.Jag tror även att körning i skogen blir säkrare med servo.Jag har "bara" 25 tumshjul på maskinen och hade funderingar på 27 tumshjul.Visst blir det ett par cm på frigången men en ATV verkar vara lätt att lägga omkull så jag behåller orginalhjulen.Det farligaste man kan göra är att köra i ris trots A-arms och bukskydd.I dag såg jag en gren sticka ut under maskinen,ve och fasa ,grenfan hade snurrat sig runt hjulet och letet sig ända upp i lyset tätt förbi kylarslangen och en massa elkablar.
mvh Anders

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Honda?

anersimyra  
#104332 Fast Honda har ju 5 års garanti vilket kanske är mer värt än servo.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

M_M  
#104334 Även Yamaha och Suzuki har väl 5 års garanti numer?

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

Christofer  
#104339 Är Du nöjd med Polarisen förövrigt? Suzukin har också 5års garanti, annars hade valet varit relativt enkelt.
Det känns som Hondan är en mycket äldre maskin med förgasarmotor och manuell choke.
Ska till Honda försäljaren imorgon, så vi får se om han lyckas övertyga mig.

/christofer

   TS
Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Honda?

Kse  
#104342 Hade kört på Suzuki efter vad du berättar + att jag själv har bäst erfarenhet från dom.
Servo är en klar fördel med större däck, och med 27" eller 28" mot original är skillnaden stor och jag skulle då aldrig sätta på originaldäcken på min ATV.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104575 Åker själv Honda trx500 FE-07. Vad som skiljer den åt en FA är ju växellådan som är hydrastat på FA:an. Enligt många kanske ATV-världens bästa... Javisst, jag håller med många att det finns nyare konstruktioner och saknar servo. Däremot har Hondan genomtänkta lösningar i konstruktionen, som ger riktigt bra kvalitet och driftsäkerhet. Ta tex bara de svarta skärmkanterna som är mjuka och enkla att ta loss/byta eftersom de bara sitter med plastnitar. Jag avänder min i skogen och till plogning och kan ju bara säga att när man fastnar eller skrapar i skärmkanterna mot träd mm så känns det bra med deras konstruktion. Hondan har ju stel axel, fördel säger jag eftersom du kan lasta duktigt på vagnen utan att fundera på sjunkande bakvagn. De som jag hört om Suzuki är ju att det också är en riktig kvalitetsmaskin. Annars är det väl som sagts förut i dessa diskussioner: Bästa och närmaste service kan avgöra valet av märke. Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

Christofer  
#104641 Då var det beställt.........det blev en Suzuki med leverans innan helgen!

Återkommer med rapport och bilder.
MVH
Christofer

   TS
Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

M_M  
#104687 Kul! :)

Användarvisningsbild

Re: Suzuki eller Honda?

stegmaster  
#104692 Gratulerer. :grin:
Själv er jag ochså nöjd med suzuki, men tror du hadde blitt nöjd oavsett vilken du valgte.

Avatar Fallback

Re: Suzuki eller Honda?

Christofer  
#106008 Då har man monterat ihop och testat. Är grymt nöjd med ekipaget!
Servon gör absolut sitt jobb i skogen där den både gör det enklare att svänga samt dämpar slag i styret.

Hoppas på att kunna uppdatera med lite bilder när den är in action!
/Christofer

Bild

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).