VIMEK Minimaster, service

Terri
 Svara  67 inlägg  37043 visningar  7 följer
Användarvisningsbild

Re: VIMEK Minimaster, service

#449834 Stort tack för tipsen!

Problemet är väl helt enkelt att det trycker ut hydraulolja mellan mässingskruven och röret, inga stora mängder men då och då droppar det lite under maskinen. Är förstås inte helt säker på att det bara är där men det är enda läckaget jag upptäckt med blotta ögat.

Får nog ta och göra som du säger och skruva loss hela paketet, är nog enklare än att försöka lossa hela ramen i alla fall. På de gamla 101:orna räckte det visst att lossa stötdämparna och vika fram ramen för att komma åt men jag misstänker att det inte är så längre...

Terri Maskiner
Användarvisningsbild

#449840 På mitt hydraulpaket kan man inte lossa det du kallar för ankarrör, så där kan det inte läcka på 620. Kanske har din 630 en annan konstruktion, men om det är litet läckage så låter det nästan som att det är en vanlig hydraulkoppling som läcker. Ett stort läckage gör att kranen inte fungerar som vanligt, trycket sjunker, den börjar rycka och man tappar många liter olja.

TS
Användarvisningsbild

#449845 Okej, då verkar det som att de ändrat konstruktionen något. Efter mejlkontakt med Uffe på Vimek (han fick samma bild som jag lade upp här) så fick jag ett löst ankarrör skickat till mig och det har skruvgänga så det måste ju gå att byta på något sätt.

Ska kolla med Uffe igen om vad som är smidigaste sätter att byta men förmodligen blir det väl att lossa ventilpaketet. Jag undrar om det är samma paket som styr midjestyrningen på 630 för det är ju också en elventil.

Kranen fungerar som vanligt med full styrka såvitt jag märkt så det är lugnt och oljenivån i tanken verkar oförändrad så det är ett mycket begränsat läckage - vilket ju är en tröst i sammanhanget.

Användarvisningsbild

#450788 Daniel, hur har det gått med läckaget? är Minimastern i drift igen?

TS
Användarvisningsbild

#450796 Tjena! Har inte hunnit titta något mer på den faktiskt, det så kallade vardagslivet har kommit i vägen. Måste ringa Uffe på Vimek efter påsk och höra vad han anser är bästa sättet att komma åt röret.

Glad Påsk!

#450850 Att det skulle vara läkage vid ankarröret känns för mig overkligt, om det däremot är läckage ut från patronventilen, (den är ju inskruvad i ett block) då skulle jag inte bli helt förvånad, och som bekant så förflyttar sig oljan. Jag tror faktiskt inte det är mödan värt att plocka loss hela ventilen utan torka/tvätta rent och undersök noggrannare, prova även med att trycksätta den funktion därifrån du tror det läcker

Användarvisningsbild

#450926 Oljan trycker ut mellan mässingskruven och röret, så mycket är säkert.

Det kanske finns andra läckage också men det har jag inte sett ännu i så fall. Är osäker på vilken funktion det gäller med jag skulle tro att det är midjestyrningen eller vinschen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Vimek Minimaster 101 med missljud av Lajodi - tor 08 dec 2016, 14:41
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

12
17 svar
2690 läst
av Lajodi     
mån 19 dec 2016, 20:47
Miniskotare, Vimek minimaster av groeg - fre 26 dec 2014, 09:53
i Köpes
3 svar