Sida 4 av 8

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: fre 04 apr 2014, 20:05
av smirajs
Då blir det lite mektid innan nästa körning.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 06 apr 2014, 00:05
av johber
Det blir ju kanonbra, inga mer problem med glatta Robson rullar:) alla konstruktörer vill ju att inget ska hålla länge! Och allt ska slitas och bytas och slängas, och köpas dyrt och nytt

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 06 apr 2014, 17:35
av smirajs
Japp det blev kanon och riktigt stor skillnad i skogen :)

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: fre 18 apr 2014, 23:07
av OAS-forests
Idag rök variatorremmen. Kollade den för ett tag sedan och tyckte den såg ut att vara ok.
Körde skogsbilväg, fulla lass, högväxel och full gas, varje vända blev 7 km. Det är tydligt att remmen inte gillade detta. Blir att ringa Vimek på tisdag och beställa ny rem eller är det någon standardrem som skoterhandlarna har? nån som vet.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: fre 18 apr 2014, 23:29
av smirajs
Vad har du för maskin ? Jag hittade igen en artic-rem som passade.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: lör 19 apr 2014, 00:27
av OAS-forests
smirajs skrev:Vad har du för maskin ? Jag hittade igen en artic-rem som passade.

Det är en 620 från år 2008, är det en sån du har också?

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: lör 19 apr 2014, 08:26
av smirajs
Nej, tyvärr 101a. Om jag kommer ihåg rätt nu: Det finns ett nr på/till remmen detta gör att dem kan ta hitta en pirat-rem sen kan dem utgå från den och hitta en orginalrem (skoter). Det funkade till mig iaf.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: tis 22 apr 2014, 21:03
av johber
Går er 101:a upp i hastighet riktigt på 2:ans vxl. med robbsonrullarna nere och inget lass ?
Min gör det inte riktigt, men med drivningen på vagnen av så gör den det. kanske lite sliten rem! men det är 2mm kvar till min. måttet på bredden enligt handboken, eller är vikterna i variatorn slitna?
eller så är bara motorn lite för klen hellt enkelt :S

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: tis 22 apr 2014, 22:36
av OAS-forests
Det troliga är att motorn inte varvar upp pga att det går tungt. Men det står i instruktionsboken att man inte ska köra på 2:ans växel och vagnsdriften ilagd. Vinkelväxel eller annan kraftöverföring kan skadas.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: tor 24 apr 2014, 21:17
av johber
ok! ja det kändes inte riktigt bra och viner högt i maskineriet, tur att jag inte kört mycket så. Gjorde lite hastighets tester bara i helgen efter att jag servade och tvättade! men med robbson rullarna uppe och driften urlaggd så gick den snabbt upp i fart

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: tis 29 apr 2014, 21:14
av OAS-forests
Fick dit remmen idag, allt mekaniskt var ok. Känns bra att det va så enkelt att byta.

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 09 apr 2017, 19:15
av Sidenbladh
Tjena, väcker liv i en gammal tråd. Har en 630 där det uppstått ett litet hydrauloljeläckage i ventilpaketet som sitter under sätet. Har fått en ny del från Vimek men jag blir inte klok på hur fan jag ska komma åt att byta den. Fick till slut in en blocknyckel för att lossa den gamla delen men den satt så in i helsike hårt att jag fick ge upp.

Nu till min fråga - är det någon som vet om det går att lyfta upp och vika fram själva karossdelen så att man kommer åt ramen och hydraulpaketet ordentligt eller måste man skruva loss en jäkla massa kopplingar och annat då?

Ska höra av mig till Vimek och kolla men jag tänkte passa på att fråga här först.

/Daniel

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 09 apr 2017, 19:54
av OAS-forests
Hej Daniel, nu vet jag inte om 630 och 620 är byggda på samma vis men på min 620 sitter ventilpaketet under/bakom stolen, ja det är trångt. Troligen är det inte lika på 630 eftersom ramen är bredare och kan göra det svårare att komma åt. Två gånger har en o-ring rykt för mig, nu har jag rutin på det så det tar bara en timme att byta. Jag skruvade loss hela ventilpaketet, börja med att lossa hydraulslangarna och skruva loss kopplingarna som sitter på framsidan plåten. Då ventilpaketet är löst blir det enklare att komma åt med fasta nycklar för att lossa kopplingarna som sitter direkt på paketet. Det kan också hjälpa att ta bort stolen vilket är ganska enkelt.

Kan du lägga upp en bild?

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 09 apr 2017, 21:02
av Sidenbladh
Det som krånglar för mig är det högra ankarröret (det med mässingsskruven blottad). Jag har kommit såpass långt att jag tagit bort ytterhöljet på båda rören men jag får för mitt liv inte loss röret ur ventilpaketet.

Har lyft bort stolen, tagit loss kåpan över växellådan och variatorn men sen är det stopp. Ska man skruva loss ventilpaketet och försöka ta loss röret efteråt eller kan man komma åt på något annat sätt?
IMG_1491764312.132951.jpg

Re: VIMEK Minimaster, service

Postat: sön 09 apr 2017, 21:50
av OAS-forests
Tack för bilden. Jag ser att konstruktionen för 630 skiljer sig jfm 620. Hydraulpaketet har en annan utformning och är monterad inne i ramen på 630, på 620 sitter det på väggen bakom ramen. Troligen är det enklast att skruva loss alla hydraulkopplingar och lyfta ut hela paketet. Den del du försöker demontera är en elventil, vad är problemet? vad är det för del du ska byta? Tråkigt när hydrauliken läcker, det går fort att tappa många liter.