Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

16 inlägg 40337 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

sorken  
#93496 Hej
Har börjat att kolla runt på en ATV som jag skulle använda för att dra fram lite virke på gården. Var i går och tittade lite närmare på dom. Hörde även med dom på firman om möjligheterna att dra av momsen på en ATV plus timmerkärra. Dom lät lite negativa till att jag skulle få igenom att få dra momsen på ATV, timmerdoningen skulle nog inte vara några problem.

Så jag undrar hur har det gått för er andra här med att dra moms på en ny ATV.

Min bakgrund:
Jag har en bebyggd lantbruksfastighet (kod 120)
Kommer bara att använda den att flytta runt saker på gården eller i min skog.
Behöver en terrängreggad ATV, har inga böjelser alls att åka runt på allmänväg med den, jag har ju bilen till det.


Terrängreggad billigare försäkring och inga kontrollbesiktningar som jag har förstått


MVH Sorken



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93498 Starta skogsfirma med FA-skattesedel och bli momspliktig så får du väl dra av allt?
Det är ju det som är vitsen med avdrag, man drar av det som används för inkomsternas införskaffande.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

halvproffs  
#93500 Har du skogs och eller jordbruksfastighet så är det bara att skriva av den på blankett B1 och momsen på momsbilagan.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93511 Inga som helst problem att dra av. Skatteverket höll på och jävlades för en 10 år sedan men sen kom en "EU-dom" om att du får dra med motiveringen som "slurfi" säger. Har du firma och skog/mark så kör på.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93514 Drift av en skogsfastighet har i stort sett samma bokförings och redovisningskrav som en enskild firma. Den utrustning och de maskiner som behövs i verksamheten bokförs som inventarier. Det finns nägra alternativa avskrivningsregler. Verktyg och enklare maskiner kan direktavskrivas medan maskiner med ett restvärde kan skrivas av på t.ex. fem år. Momsen som du betalar för ATV:n är ju så kallad ingående Moms till staten och den får du igen året efter.

Om du får fråga från skatteverket så måste du hävda att det finns behov av maskinen i verksamhetens utövande, t.ex för transport av röjsåg/motorsåg och utkörning av leveransvirke.

En ATV för att köra hem ved till uppvärning av huset eller övriga vedmaskiner är inte avdragsgill på skogsfastigheten.

Avatar Fallback

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93518 Det har hänt att inköp av ATV gett backning, så det är inte helt uppenabart att SKV köper detta rakt av. Storlek på fastighet, växctolding, djurhållning är viktiga komponenter skulle jag tro.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93530
OAS-forests skrev:. Momsen som du betalar för ATV:n är ju så kallad ingående Moms till staten och den får du igen året efter.

Om du inte väljer annan redovisningsperiod förstås, själv har jag kvartalsredovisning, får igen momsen snabbare. Busenkel hantering med e-leg.

Om du får fråga från skatteverket så måste du hävda att det finns behov av maskinen i verksamhetens utövande, t.ex för transport av röjsåg/motorsåg och utkörning av leveransvirke.

Har nån liten privatskogsägare någonsin fått en fråga från SKV angående sin deklaration?

En ATV för att köra hem ved till uppvärning av huset eller övriga vedmaskiner är inte avdragsgill på skogsfastigheten.


Det beror väl på om maskinerna ska användas för att producera ved för avsalu? Om man sen inte lyckas är en annan sak. Finns inget krav på att företag ska vara lönsamma. :wink:

Avatar Fallback

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

axwell  
#93532 Ändamålet med ett företag är det skall ge inkomster, annars är det hobbyverksamhet. Undantag: Jord- och Skogsbruk behöver inte ge vinst, räknas ändå som näringsverksamhet.
Att registrera sig för moms är enkelt, det brukar tom gå att få dra av retroaktivt någon månad.
Rätt typ av ATV bör inte vålla några problem.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Skogshuggarn  
#93565
sorken skrev:Hej
Har börjat att kolla runt på en ATV som jag skulle använda för att dra fram lite virke på gården. Var i går och tittade lite närmare på dom. Hörde även med dom på firman om möjligheterna att dra av momsen på en ATV plus timmerkärra. Dom lät lite negativa till att jag skulle få igenom att få dra momsen på ATV, timmerdoningen skulle nog inte vara några problem.
n


Brukar låta såhär hos säljarna,,,,,

"Köper du en timmervagn samtidigt som ATV´n, så är det inga problem att dra av för alltihopa".

Försäljningstrick eller ej?, men jag har aldrig hört att någon fått påbackning sista åren oavsett hur man köpt ihop grejorna.
Däremot var det ett j-vla liv på SKV när snöskotern introducerades som arbetsredskap inom skogsbruket, men det är en historia för sig,,,,

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93584
Uvskogen skrev:
OAS-forests skrev:. Momsen som du betalar för ATV:n är ju så kallad ingående Moms till staten och den får du igen året efter.

Om du inte väljer annan redovisningsperiod förstås, själv har jag kvartalsredovisning, får igen momsen snabbare. Busenkel hantering med e-leg.

Om du får fråga från skatteverket så måste du hävda att det finns behov av maskinen i verksamhetens utövande, t.ex för transport av röjsåg/motorsåg och utkörning av leveransvirke.

Har nån liten privatskogsägare någonsin fått en fråga från SKV angående sin deklaration?

En ATV för att köra hem ved till uppvärning av huset eller övriga vedmaskiner är inte avdragsgill på skogsfastigheten.


Det beror väl på om maskinerna ska användas för att producera ved för avsalu? Om man sen inte lyckas är en annan sak. Finns inget krav på att företag ska vara lönsamma. :wink:


Jag har då fått fråga från skatteverket angående momsavdrag. Jag kanske är den enda i sverige, vad vet jag. Det var under ett år då jag inte hade haft några intäckter untan bara utgifter och yrkade på att få tillbaka den igående momsen till staten.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93587 [quote="OAS-forestsJag har då fått fråga från skatteverket angående momsavdrag. Jag kanske är den enda i sverige, vad vet jag. Det var under ett år då jag inte hade haft några intäckter untan bara utgifter och yrkade på att få tillbaka den igående momsen till staten.[/quote]


Eller också har jag haft tur så här långt :smile: Fast kul att få veta om det är vanligt eller inte. "Alla" som jag frågat med enskild firma/skogsverksamhet säger att de aldrig blivit kontaktade av SKV.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

Skogshuggarn  
#93590 Det kan ju även ha sin förklaring i att man antingen sköter sina papper själv, eller har en revisor som utför sysslan?.

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93615 hehe dom frågar sällan då man betalar in mer moms än vad man får tillbaka men blir det tvärtom någon gång så får man direkt ett brev på posten :o fick det för några år sedan så man hade många större avdrag under samma månad!

Avatar Fallback

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

M_M  
#93770 Bedriver man "produktion av skog på rot" så kan det ju vara långt mellan intäkterna...

Användarvisningsbild

Re: Köpa ny ATV möjlighet att dra av moms?

gonzzos  
#93784 inga problem med min atv hos masen. tittade i registreringsbeviset och det står Produktion av skog på rot,leveransvirke mm.(alla förekommande aktiviteter,i egen regi eller på uppdrag. har svårt att tro du får bekymmer med ditt köp. lycka till :P

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).