Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83663 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

amcore  
#108048 det blev en full utrustad Kranman T1900 :grin: .. ramstyrning, elstart, 2 farts pump, fjärrstyrd vinch, dom större däckena samt gripskopa och snabbkopplingssats till den... 8)

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#108051 Ha ha, "extra allt" alltså! :lol: Kul, ska bli roligt höra, och se, hur den fungerar i skogen sen.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

amcore  
#113520 NU har vagnen kommit :grin: och den är helt suverän.... kvaliten är helt enorm och och och... nåja nu får jag lugna mig lite :lol:


den kom i torsdas men vi fick igång den idag då det vart ett herrans massa kabeldragande och monteringen av aggregatet tog tid då den inte kunde sättas fast med de bifogade stålbitarna..

skickar upp lite bilder då vi testat den ute i skogen!


nu undrar jag.. hur kör man ramstyrningen som? det var bara 3 styckna kontakter med "de röda",, en som kommer ifrån ramstyrningen, en från motorn och en kabel som tar ström från batteriet.. och då vart vi lite fundersam.. koppla man in den från ramstyrningen till den från batteriet så gick ramstyrningen fullt åt ena sidan... kolla då på pumpen o såg att den polvänds.. antar att det ska vara med en reläsats nr RS1120? som vi inte fick med.. stämmer detta eller är de nå annat mojängs med denna?

annars får man ringa ett samtal och be o få en sådan :)

sen undrar jag om det finns förlängnings slang till hydrauliken att köpa till från kranman? såg att dom hade det på nån bild. eller blir det billigare att köpa ifrån tex swedol? för kranmans priser är ju inte att leka med direkt :roll:

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

amcore  
#115171 inte ett enda svar :shock: nåja själv är bäste dräng som det heter 8)

efter ett samtal så kom det lite grejjer så nu funkar ramstyrningen..

bifogar en bild med.. skitväder så den vart så grå o dassig men det kanske kommer fler :mrgreen:

vi är grymt nöjda och vagnen är inte så klumpig som man kan tro.. grymt smidig och kvalite rakt igenom!

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Seabass  
#115213 Grattis med nya vagnen, ser bra ut :)

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

zeetorg  
#115236 Det ser ut som ett riktigt bra ekipage! :P

Kör du både med traktor och fyrhjuling? Jag tycker nämligen att det skymtar en lite längre fram.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

amcore  
#115581
Seabass skrev:Grattis med nya vagnen, ser bra ut :)



tack o bock :)


zeetorg skrev:Det ser ut som ett riktigt bra ekipage! :P

Kör du både med traktor och fyrhjuling? Jag tycker nämligen att det skymtar en lite längre fram.


ja farsgubben tog en av våra traktorer " Case jx70" när vi va iväg o testade vagnen.. vi har även en Same explorer 90 med 11 tons driven vagn med kranutskjut med om det ska köras ut grövre och mer virke. tror vagnen är ifrån nån gammal rottne :???: . dock ska det ekipaget säljas i en överskådlig framtid :mrgreen:

vi är iaf grymt nöjd med vagnen

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115610 Behöver du använda driften i snön eller räcker det med draget i banden? Antar i och för sig att du kör med driften för att underlätta hursomhelst, men skulle det gå utan? Det ser ut som om den inte spårar i banden, eller är det en "fotovilla"?

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

amcore  
#115692
Uvskogen skrev:Behöver du använda driften i snön eller räcker det med draget i banden? Antar i och för sig att du kör med driften för att underlätta hursomhelst, men skulle det gå utan? Det ser ut som om den inte spårar i banden, eller är det en "fotovilla"?


när vi körde vid foto tillfället så var jag tvungen att köra med driften i fast jag hade tom last,, pga snön va som socker.. det bara tuggade men det va bara o slå på 2 läges pumpen så blev det lite fart iaf.. dagen efter så gick det bättre då det hade regnat på natten... då kunde jag köra utan drift med full last,

bandsats i vinterföre gör extremt mycket då dem blir så nerväxlad

nej hjulena för driften spårar inte i hjulena.. varför dom inte gör det tycker jag är underligt då de inte kan vara så mycke jobb att få till det för herr kranman :???: det är väll det enda negativa med vagnen då det kommer att slitas mycket i mitten av däcket

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115780 I den här filmen.

26 sekunder in i filmen drar han ju en hydraulvagn av okänd modell med skidor. Skulle inte det kunna vara nåt för er med bandsatser? Då kan man ju bygga den lite bredare såden spårar. Ingen som provat dra den med skotern? En polaris 6x6 med band borde väl vara ganska lik en modern 50x396 i dragkraft, eller? Skulle nog funka rätt bra på våren då det är hård skare i alla fall. blir ju så jämt och fint i skogen på vintern.

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#115787 Det där var ju snyggt! Man borde ju kunna sätta skidor på hjulen på xyz, det har funderat över tidigare.
Med en Artic Cat med bandsats så drar det ju dessutom ännu bättre än med den där maskinen på filmen, vad det nu var för nåt... :wink:

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Naders  
#115829
trilla skrev:I den här filmen.

26 sekunder in i filmen drar han ju en hydraulvagn av okänd modell med skidor. Skulle inte det kunna vara nåt för er med bandsatser? Då kan man ju bygga den lite bredare såden spårar. Ingen som provat dra den med skotern? En polaris 6x6 med band borde väl vara ganska lik en modern 50x396 i dragkraft, eller? Skulle nog funka rätt bra på våren då det är hård skare i alla fall. blir ju så jämt och fint i skogen på vintern.

Här snackar vi djupsnö :shock:
Stackaren fösvann ju i snön.
Han kan ju inte ha kommit upp själv, eller :roll:

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116127 Någon som provat att överlasta (med förhöjningsstakar och typ 4 meters ved) sin atv/lilla traktor -vagn ordentligt? Kan man få på en 2,5 ton om man balanserar noga över boggien?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Torparn79  
#116128
Uvskogen skrev:Någon som provat att överlasta (med förhöjningsstakar och typ 4 meters ved) sin atv/lilla traktor -vagn ordentligt? Kan man få på en 2,5 ton om man balanserar noga över boggien?

klarar däcken den tyngden då?
tycker att det låter tungt..

men det där med skidor, det fanns väl en typ av "hjulskidor" förr som man ställde hjulen på..?
något sådant kan väl inte vara alltför krångligt att smida ihop själv..
för ett hjul som ska snurra i djup snö är ju aldrig lätt att dra..

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#116130
Torparn79 skrev:
Uvskogen skrev:Någon som provat att överlasta (med förhöjningsstakar och typ 4 meters ved) sin atv/lilla traktor -vagn ordentligt? Kan man få på en 2,5 ton om man balanserar noga över boggien?

klarar däcken den tyngden då?
tycker att det låter tungt..

men det där med skidor, det fanns väl en typ av "hjulskidor" förr som man ställde hjulen på..?
något sådant kan väl inte vara alltför krångligt att smida ihop själv..
för ett hjul som ska snurra i djup snö är ju aldrig lätt att dra..


Jo det förstås, men problemet kommer ju när jag kommer fram till vägen, då lär skidorna av och då är jag där igen.
Är förstås ute efter att försöka få på så mycket som möjligt när jag nu drar den med traktorn hem från skogen. (I tuff terräng får den gå efter fyrbandaren eller inte alls).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).