Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

188 inlägg 83584 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93150
jem skrev:Fyrhjulingen sjönk ihop totalt, det där med frigång försvann helt :P


Jo så blir det på min med. Har satt på fjäderlåsning då funkar det problemfritt.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#93177 Var får man tag på fjäderlåsning?

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93200
jem skrev:Var får man tag på fjäderlåsning?


Köpte min hos Avestavagnen, de har (hade då i varje fall) till flera olika märken på fyrhjulingar. Är inte kopplat till deras vagn på nåt sätt.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

jem  
#93220 Nu är fjäderlåsning beställt hos avestavagnen, kommer först om två veckor. Slut i lagger:(

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

mrlynx  
#93230 hur ser fjäderlåsningen ut?
Är det nåt enkelt kan man kanske smida ihop en själv.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93246 Har den på min polaris med, de e plattjärn som går ner från ett fäste i ramen. Alltså plattjärnet fäster nederst i hjulupphängningen så att den blir stum bak

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Johan Em  
#93390 Ska montera på drift på vagnen också tänkte jag. Och då är det navdrift som är tanken. Är det någon som har lite info om vilken hydralmotor man ska ha. Varvtal samt flöde/tryck

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#93392
Johan Em skrev:Ska montera på drift på vagnen också tänkte jag. Och då är det navdrift som är tanken. Är det någon som har lite info om vilken hydralmotor man ska ha. Varvtal samt flöde/tryck


Det ska bli verkligt intressant att följa! Har tyvärr inget att bidra med när det gäller tekniken, men vill också ha navdrift om det går att göra till rimlig kostnad

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Henrik Petersen  
#93410 Hej!

Jag kan absolut INGET om detta. Men jag kommer att fölge din byggtråd nogrant, och om mögligt kopiera din lösning på min egen vagn :grin: . Jag har sett på Weimars hemsida att de har hyd. motorer som de rekomanderer
till vagnsdrift, kolla i deres webbutik. Lykke till med bygget.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97736 Vi diskuterade tidigare hurvida XYZ'a vagnen numer är från kina. Så här fallet. XYZ'a köper själv en vagn från kina som det låtit tillverka i Kina åt sig själva enbart. Jussi har numer inget med XYZ'a vagnen att göra.
Vagn och kran görs i Kina men hydrauliken görs av Hudroscand i Umeå.
Om den nya vagnen är en kopia rakt av på Jussivagnen vet jag inte. I så fall är det rätt fult av XYZ'a att låta kopiera den.
Enligt de själva håller den nog så bra kvalitet som vagnen från Estland. Framtiden får utvisa om de har rätt eller fel.
På annat håll så fick jag reda på att kranman också är från estland. Jag trodde de var svenskbyggda. Ur led är tiden ;)

Användarvisningsbild

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99239 ATV-vagnar brukar ju vara dimensionerade för att lasta ca 1,5 ton. Vad tror ni, hur mycket mer tål dom om man skulle sätta på förlängningar på stöttorna, säg en 1/2 meter till på höjden?

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#99251
Uvskogen skrev:ATV-vagnar brukar ju vara dimensionerade för att lasta ca 1,5 ton. Vad tror ni, hur mycket mer tål dom om man skulle sätta på förlängningar på stöttorna, säg en 1/2 meter till på höjden?


VET att iallafall att avestavagnen håller för betydligt mer last.Vet att magnus har en säkerhetsmarginal på det dubbla! har nog kört närmare 3 ton på min utan problem.däremot ska man nog inte köra med dom vikterna konstant och i ojämn terräng!kan bara säga att avestavagnen är kvalitè rakt igenom.har aldrig haft några som helst problem med min vagn,och det är en -03:a.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

wigge  
#99750 idag blir de å hämta sej en avesta vagn :)
Har en liten post på 100-150m3 som jag tänkte testa å utvärdera vagnen med.
Givetvis blir de bilder.

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

desse  
#100929 Jag har en avesta vagn med ramstyrning som tar sig fram överallt och då menar jag överallt, bara man kan behärska att köra i skogen..
har en stor gammal mosse som e ganska sur och inga andra maskiner kan köra där men med avestavagnen med driften i så bara tuggar det på..
helt underbar fast aningen dyr... 160 000kr.. :shock:
Man tjänar inte in den nu i rappet, men man slipper ha flera mil vägar i skogen, där växer det ju träd = pengar.
Varje meter väg kostar nog ca 500kr i förlorad stock.
10 meter=5000kr
100 meter=50 000kr
320 meter väg = en avestavagn.. Fundera lite på det.. :ugeek: :surp:

kvalitén är kanon bra.
Bara positivt från min sida...

Avatar Fallback

Re: Hydralvagnatv Avesta,Xyz,Kranman,Kellfri

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#100938 Nu kanske jag räknar fel men om man antar att en traktor behöver en tre meter bred väg så värderar du din skog till
1,6 miljoner/hektar

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).